به گزارش میمتالز، سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز یکشنبه در صحن علنی مجلس افزود: ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه سازیها شویم، بلکه باید عقب ماندگیها و گرفتاریهای معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند همدلی و هم افزایی است.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه دوقطبیسازان خیانتکارند، خاطرنشان کرد: با هرگونه رانتخواری و ویژه خواری مقابله میکنیم.
وزی صمت گفت: مساله امروز ما هم افزایی و وحدت دولت و مجلس انقلابی است ما فرصت نداریم گرفتار حاشیهها شویم و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم. باید عقب ماندگیها را جبران کرده و گرفتاریهای معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند وحدت همدلی و هم افزایی دولت و مجلس است.
وی افزود: در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد که همه مردم متضرر شدند. اتفاقی که نه در شان دولت مردمی بود و نه در شان مجلس انقلابی، کذب محض و ظلم بزرگ.
فاطمیامین با اشاره به اخبار منتشرشده در روزهای اخیر تصریح کرد: در چند روز گذشته من هر کجا که میروم احساس میکنم نگاهها به من سنگین است البته شما هم چنین احساسی را تجربه میکنید. چرا با عزت و آبروی مومن بازی میشود؟ البته عزت مومن متعلق به خدا است این آبروبریها برای ما ذخیره قبر و قیامت خواهد بود، ولی به حیثیت مجلس، دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد.
وی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران؛ فاطمی امین خادم شما آلوده به فساد نشده است. ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی به فساد آلوده نشده اند.
وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد به افرادی که بهدنبال تخریب رابطه دولت و مجلس هستند، عنوان کرد: چرا دولت تخریب میشود؟ چرا مجلس تخریب میشود؟ چرا رابطه دولت و مجلس تخریب میشود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد میکنید؟ ضد فسادترین دولت به چنین فسادی متهم میشود و مجلس انقلابی ضد فساد به چنین فسادی متهم میشود آیا این جنگ روانی نیست؟ ماجرا چیست؟
وی گفت: آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. نیازی نیست ۷۰ را بگویید.
فاطمیامین گفت: من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ را پرسیدم؛ در سال ۱۴۰۰ و ۹۹ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروسازی خصوصی که متخلف است و ۱۴ هزار میلیارد پرونده در سازمان تعزیرات دارد، خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانالهای تلگرامی و سایتهای زرد هزینه میکند تا وزیر را بزند؛ این مافیای خودرو است.
وی ادامه داد: آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و رئیس محترم مجلس جلوی آن را گرفت. ۲ روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو بگیرید. هیئت رئیسه با بررسی این اتفاق کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند داده میشود؟ چه کسانی از این استیضاح نفع میبرند؟
وزیر صمت تصریح کرد: استیضاح حق مجلس است و من بارها آن را گفته ام، من اینجا هستم به شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران پاسخ بدهم، ولی این روزها تیتر میزنند که لابیهای آمریکایی فاطمی امین، کجای ما به آمریکا میخورد؟
وی افزود: چه کسی این تیترها را میزند؟ چه کسی این پولها را بیرون از مجلس هزینه میکند؟ چه افرادی خوشحال هستند و چه میکنند؟ چه منافعی به خطر افتاده؟ میگویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است! که آن را اینگونه تعبیر میکنند که تیغ و گیوتین استیضاح بر گردن وزیر صمت! سوالهایی پرسیده شده و بنده هم به آنها پاسخ میدهم، شما صاحب اختیارید. من در مقام اجرا هستم و شما در مقام نظارت اگر پاسخها را منطقه دیدید و آن را میدهید و گرنه من سنگر را به سرباز بعدی تحویل میدهم.
وزیر صمت تاکید کرد: آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمیرسد، معاون بنده را مورد ضرب و شتم قرار میدهد.
فاطمی امین تصریح کرد: با موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط میشود به این استیضاح ربط داده میشود؟
آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمیرسد، معاون بنده را ضربوشتم میکند.
وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج میبرد.
وی با بیان اینکه اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیدهایم، خاطرنشانکرد: در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود میدیدیم؛ نخست اینکه درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و بهجای اینکه وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم اینکه وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم.
فاطمیامین تاکید کرد: اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانههای بهبود حاصل شده است.
وی اظهار داشت: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم میآید.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریحکرد: اگر در سالهای گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمیشد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمیشد، ما این روزها را در صنعت خودروی کشور نمیدیدیم.
وی یادآوریکرد: صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است، لذا با فراز و نشیب تحریمها دچار مشکل میشود.
فاطمیامین گفت: در ۱۰ سال گذشته هر زمان تحریمها شدت گرفت، تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید، اما سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریمها تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.
وی به آغاز دو تازه تحریمها در سال ۹۷ اشاره کرد که شروع آن با صنعت خودرو بود و تاکید کرد: این مساله بدان معناست که دشمن میداند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و روی آن دست گذاشته است.
وزیر صمت یادآور شد: این در حالی است که با تلاشهای انجام شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگها به کمتر از یکهزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد.
وی تاکید کرد: رویکرد ما داخلی سازی خودروهای خارجی نیست، بلکه اعتماد به جوانان و شرکتهای دانش بنیان و همچنین طراحی خودروهای داخلی است که این موضوع نیز در حال تحقق است و این راهکار خنثی سازی تحریمها است.
این عضو کابینه دولت در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار پرداخت و اظهار داشت: نخستین دلیل، فاصله زیاد عرضه و تقاضا است. این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم خودرو کاهشی شد و شیب کاهش آن بیشتر از شیب تورم کشور است.
وی، همچنین به آغاز جنگ ارزی از آبان گذشته اشاره کرد که مسبب افزایش قیمت بازاری خودروها شد؛ زیرا از آذر ماه شاهد افزایش تقاضای کاذب برای خودرو بودیم.
فاطمیامین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موضوعی نیست که در اختیار وزارت صمت باشد، یادآوری کرد: ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار نیز معلول متغیرهای اقتصادی است.
وی در تشریح اینکه در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه پارسال وجود داشت تا اینکه آییننامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذر ماه گذشته نخستین نمونه خودروها وارد کشور شد تا تستهای مختلف زیست محیطی، استاندارد و ... را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد.
وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده که اگر گمرک به دنبال قیمتگذاری خودروی وارداتی است باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد و چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟
فاطمی امین به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامهداد: اکنون مدتهاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته میشود باید استاندارد اروپا (Emark) داشته باشد یا میگویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد! و اینها بخشی از مصائب حکمرانی ما است و باید فرآیندها و قواعد را اصلاح کرد.
وی یادآور شد: سال ۸۲ که ممنوعیت واردات برداشته شد، ورود نخستین دسته از خودروها به کشور دو سال به طول انجامید و اکنون ۶ ماهه در حال انجام است.
وزیر صمت تاکید کرد: برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد.
وی بیانداشت: در بهمن ماه گذشته دولت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد را ارائه و تصویب کرد، اما با آن مخالفت شد. مجددا دولت لایحه دوفوریتی تصویب کرد تا این مشکل برطرف شود.
فاطمیامین گفت: ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثباتبخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد.
وی اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون خودرو در کشور شمارهگذاری شد که یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه آن خودروهای نو بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار قیمتگذاری میشوند، تصریحکرد: با عرضه خودرو در بورس، هم قیمتهای بازاری کاهش مییافت، هم روند قیمتها کاهشی بود و اگر تداوم مییافت مرجع قیمتی برای خودروهای دست دوم میشد؛ اما این ابزار از ما گرفته شد.
وی تصریحکرد: بهطور قطع خودروسازان ما ناکارآمد، دارای بهره وری و کارایی کم هستند و باید به ایمنی و تولید محصولات جدید اهتمام داشته باشند، اما راه آن فرافکنی و فقط شاکی بودن نیست.
فاطمیامین بیانداشت: وضعیت کنونی صنعت خودرو ممقصران پنهانی دارد که ضربه زده اند و پنهان شده اند؛ اما من ایستادهام و به فضل الهی و با کمک شما نمایندگان مجلس مشکلات را حل خواهم کرد که فرصت میخواهد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهار ساله طراحی شده برای صنعت خودرو، در دوره نخست تمرکز بر ثبات و افزایش تولید است که سال گذشته رشد ۳۹ درصدی تولید محقق شد و در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد تولید به ۵۷ درصد رسید.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته بهطور متوسط قیمت انواع خودروها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.
وی گفت: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید میکند و از افزایش تولید ناخشنود است.
فاطمی امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستادهایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری موج