تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۰۳۰۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای نخستین مرتبه رقم خورد؛

حمایت صحا از تولید انواع مخازن CNG/ تامین ۴۰ درصد مخازن گاز طبیعی کشور

‌می‌متالز - کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته از ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG برای نخستین مرتبه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ناصری کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اشاره به ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG (Compressed Natural Gas) گفت: به منظور حمایت از تولید داخل و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی تولید مخازن تحت فشار CNG، این صندوق برای اولین بار اقدام به حمایت از این صنعت کرده است.

وی افزود: شرکت توسعه اندیشان اطلس که موفق به اخذ گواهی دانش بنیان تولیدی، از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شده، با حمایت‌های صندوق و با تکیه بر دانش فنی و نیروی انسانی متخصص داخلی، موفق به تولید انواع مخازن تحت فشار CNG شده است و اکنون با پوشش ۴۰ درصدی سهم بازار داخلی، رتبه بسزایی در سطح منطقه دارد.

کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته ادامه داد: مخازن ذخیره گاز طبیعی از کلیدی‌ترین اجزاء سیستم سوخت‌رسانی خودرو‌های گازسوز هستند و استاندارد‌های مختلفی در مورد ساخت مخازن تدوین شده و بر اساس این استانداردها، مخازن CNG به چهار دسته فلزی نوع یک، کامپوزیتی نوع دوم با آستر فلزی (دورپیچ)، کامپوزیتی نوع سوم با آستر فلزی (تمام پیچ) و کامپوزیتی نوع چهارم با آستر پلاستیکی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند که در حال حاضر این شرکت با بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات خود، امکان ساخت هر چهار نوع مخزن را دارد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار مخزن در سال را دارد، ادامه داد: این مخازن باید در فرآیندی بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز ساخته شوند. ساخت انواع مخازن CNG به دلیل مقاومت بالایی که می‌بایست این مخازن در برابر فشار درونی داشته باشند از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است و گاز طبیعی فشرده برای استفاده در خودرو‌ها در مخازن تحت فشار ۲۰۰ الی ۲۴۰ بار ذخیره می‌شود.

حمایت صحا از تولید انواع مخازن CNG/ تامین ۴۰ درصد مخازن گاز طبیعی کشور

ناصری بیان داشت: به علت تحت فشار بودن این گاز در داخل مخزن و وجود مقداری بخار آب و سولفید هیدروژن داخل آن، به مرور زمان باعث خوردگی سطح داخلی مخزن می‌شود و مخزن طی عمر کاری خود بار‌ها پر و خالی می‌شود؛ بنابراین بار‌ها تحت تنش و خستگی ناشی از پر و خالی شدن قرار می‌گیرد و احتمال رشد پدیده ترک در بدنه مخزن وجود دارد. از سویی شرایط بحرانی که ممکن است مخزن مخصوص ذخیره سوخت بر روی خودرو در طول عمر کاری خود با آن مواجه شود، این الزام را ایجاد می‌کند که مخزن در برابر سختگیرانه‌ترین شرایط آزمون قرار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک سوخت گاز طبیعی به عنوان یکی از مهمترین گزینه‌های جایگزین بنزین و گازوئیل خواهد بود و محصول تولیدی جهت دوگانه سوز کردن خودرو‌های تولید شده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسأله یکی از مهمترین اهداف دولت در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف بنزین و بالطبع کاهش واردات آن و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌باشد. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد طرح تبدیل خودرو‌های عمومی و شخصی شامل تاکسی‌ها، ون‌ها و وانت‌بار‌ها به سیستم دوگانه‌سوز از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شده و بر اساس این مصوبه قرار است یک میلیون و چهارصد و شصت و چهار هزار خودرو به سیستم دوگانه‌سوز تبدیل شوند.

کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته همچنین گفت: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در حال حاضر آمادگی دارد از چنین شرکت‌هایی در قالب اعطای تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیارد ریال حمایت‌های لازم را به عمل آورد و درصدد افزایش روزافزون چتر حمایتی خود از صنایع پیشرفته کشور است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده