تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۵۸۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ادامه روند کاهش تورم در OECD

‌می‌متالز - تورم سالانه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، در آوریل ۲۰۲۳ به ۴/ ۷درصد کاهش یافته است؛ این درحالی است که تورم مصرف کننده در ماه قبل حدود ۷/ ۷درصد بوده است. براساس تازه‌ترین گزارش OECD از تغییرات قیمت مصرف‌کننده، کاهش تورم در فاصله مارس و آوریل ۲۰۲۳ برای ۲۷ کشور از ۳۸ کشور این سازمان ثبت شده است. با این وجود، تورم در ۱۰ کشور عضو این سازمان از ۱۰درصد و در مجارستان و ترکیه از ۲۰درصد فراتر رفته است.

به گزارش می‌متالز، براساس این گزارش، تورم مواد غذایی و انرژی در OECD به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. تورم مواد غذایی در ۳۳ کشور افت داشته است و از ۰/ ۱۴درصد در ماه مارس به ۱/ ۱۲درصد در ماه آوریل کاهش یافته است. بر همین اساس، تورم مواد غذایی در ۳۰ کشور OECD بالای ۱۰درصد باقی مانده است. تورم انرژی در OECD در فاصله مارس و آوریل به ۷/ درصد کاهش یافته است. تورم انرژی، در فاصله زمانی فوریه و مارس از ۹/ ۱۱درصد به ۳/ ۱درصد کاهش یافته بود. تورم بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی (تورم هسته)، اما در OECD ثابت مانده است و با تغییر جزئی از ۲/ ۷ در ماه مارس به ۱/ ۷ در ماه آوریل رسیده است. تورم بدون در نظرگرفتن غذا و انرژی حتی در ۱۳ کشور OECD افزایش داشته است، که عمدتا به دلیل تورم در بخش خدمات رخ داده است.

براساس اطلاعات موجود برای ۳۳ کشور OECD، تورم خدمات، به‌طور میانگین از ۲/ ۶درصد در مارس به ۰/ ۶درصد در آوریل کاهش یافته، اما در حدود نیمی از این ۳۳ کشور با افزایش همراه بوده است. تورم گروه۷ در آوریل ۲۰۲۳، بدون تغییر نسبت به ماه مارس، روی ۴/ ۵درصد ثابت باقی مانده است. تورم انگلستان بیشترین کاهش را در بین کشور‌های گروه ۷ به ثبت رسانده است، که عمدتا به دلیل کاهش شدید تورم در بخش انرژی است. از طرفی ایتالیا بیشترین افزایش را در تورم کل ثبت کرده است، که بیانگر افزایش تورم این کشور در بخش انرژی است. درحالی که تورم بدون احتساب غذا و انرژی، محرک اصلی در تورم کانادا، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده بوده است. در فرانسه و ژاپن، هر دو مولفه تقریبا به طور مساوی در تورم کل سهم داشته اند.

در منطقه یورو، تورم سالانه اندازه گیری شده با شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده (HICP) از ۹/ ۶درصد در ماه مارس، به ۰/ ۷درصد در آوریل ۲۰۲۳ رسیده است. برآورد یورواستات برای ماه مه ۲۰۲۳ حاکی از کاهش تورم سالانه در منطقه یورو به ۱/ ۶درصد است، درحالی‌که این انتظار وجود دارد که تورم هسته کاهش داشته باشد و قیمت انرژی در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت همراه باشد. براساس این گزارش، تورم سالانه در گروه ۲۰ نیز از ۹/ ۶درصد در ماه مارس به ۵/ ۶ درصد در ماه آوریل کاهش یافته است. در مورد کشور‌های دیگر، تورم در برزیل، چین، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی نیز کاهش یافته است، اما در آرژانتین با افزایش همراه بوده است. همچنین وضعیت تورم در عربستان سعودی باثبات بوده است.

نرخ بیکاری جوانان در پایین‌ترین حد

نرخ بیکاری OECD در آوریل ۲۰۲۳ برای سومین ماه متولی روی ۸/ ۴درصد باقی مانده است. این نرخ در هشت کشور عضو این سازمان از جمله کانادا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده به پایین‌ترین حد خود یا نزدیک به رکورد خود بوده است. تعداد افراد بیکار در OECD به ۳۳میلیون نفر کاهش یافته است که نزدیک به پایین‌ترین رکورد ثبت‌شده در ژوئیه ۲۰۲۲ است. براساس تازه‌ترین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از نرخ بیکاری OECD، نرخ بیکاری جوانان (کارگران ۱۵ تا ۲۴ساله) در کشور‌های عضو این سازمان برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است و به ۲/ ۱۰درصد رسیده است، به طوری که با این کاهش به پایین‌ترین مقدار خود از سال ۲۰۰۵ رسیده است. سوئد و نروژ بیشترین کاهش نرخ بیکاری جوانان را در میان سایر کشور‌ها داشته‌اند. در منطقه یورو، نرخ بیکاری با اندکی کاهش در آوریل ۲۰۲۳ به رکورد جدید ۵/ ۶درصد رسیده است. نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا طبق جدیدترین داده‌ها از ۴/ ۳درصد در ماه آوریل به ۷/ ۳درصد رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده