تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۰۷۳۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان مطرح کرد:

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را نمی‌تواند تامین کند

‌می‌متالز - محمدرضا شه بخش مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان درباره واردات خودرو‌های دست دوم گفت: مشکل اصلی واردات خودرو کمبود تامین ارز است که از عهده بانک مرکزی بر نمی‌آید.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان در گفتگو با پشت پرده درباره واردات خودرو‌های دست دوم گفت:مشکل اصلی واردات خودرو کمبود تامین ارز است، اگر ارز در کشور قابل تامین باشد، قطعا قابل اختصاص به خودرو‌های دست دوم و نو و از سوی دیگر به خودروسازان داخلی خواهد بود.

محدودیتی ارزی برای واردات خودرو وجود دارد

محمدرضا شه بخش با بیان اینکه واردات خودرو قاعدتا موجب تامین نیاز جامعه خواهد شد تصریح کرد: قانون هم محدودیتی برای واردات خودرو نگذاشته بود، کما اینکه درسال ۱۴۰۱ هم اجازه واردات خودرو بود، اما چون ارز نبود چیزی وارد نشد. سال ۱۴۰۲ هم مجددا مجوز واردات خودرو را گذاشتند، ولی بانک مرکزی نمی‌تواند ارز را تامین کند. در دولت قبل به واسطه اینکه برجام از بین رفت و امکان تامین ارز نبود خود دولت محدودیت واردات را گذاشت. بعد از آن هم مجلس در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجددا تاکید بر واردات کرد، اما تامین ارزش دچار مشکل شد.

کسی مخالف واردات خودرو نیست

رئیس هیات مدیره کرمان موتور در حال حاضرخودروسازان داخلی برای تامین ارزشان مشکل دارند و نمی‌توانند ارز مورد نیاز را برای افزایش تولید تامین کنند افزود:تولید افزایش یابد تقاضا کم می‌شود واردات هم اتفاق بیافتد تقاضا کم می‌شود. الان اشکال اصلی این است که ارز امکان پاسخگویی به بازار را ندارد ولذا نمی‌توانیم مدعی شویم کسی مخالف واردات خودرو است، وقتی بانک مرکزی توان تامین ارز را ندارد.

خودرو دست دومی وارد شود که امکان تامین قطعاتش در نمایندگی‌های پس از فروش در ایران وجود داشته باشد

شه بخش درباره تامین قطعات خودرو‌های وارداتی دست دوم و خدمات پس از فروش آن‌ها گفت: یک بحث تکنیکی وجود دارد وزارت صمت باید مراقبت کند و خودرو دست دومی را اجازه واردات بدهد که امکان تامین قطعاتش در نمایندگی‌های پس از فروش در ایران وجود داشته باشد. اگر اجازه واردات خودرویی را بدهد که اصلا نمایندگی در ایران وجود ندارد طبیعی است در تامین قطعات به مشکل می‌خوریم، ولی اگر خودرو‌هایی که اجازه ورود داشته باشند که در ایران نمایندگی وجود دارد یا خدمات پس از فروشش وجود داد، هیچ مشکلی نیست.

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده