تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۵۷
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۷۶۹۹
سرویس خبر : زمین شناسی

پیوستن اکوادور به پروژه جهانی اکتشاف ماه

‌می‌متالز - سازمان فضایی ناسا در نظر دارد، در پروژه‌ای وسیع به بررسی و اکتشاف ماه بپردازد. این پروژه که با نام آرتمیس شناخته می‌شود با همکاری کشور‌ها و آژانس‌های فضایی مختلفی انجام شده و به گفته ناسا روز گذشته اکوادور به عنوان بیست و ششمین کشوری معرفی شد که به پیمان آرتمیس پیوست.

به گزارش می‌متالز، سازمان فضایی ناسا اعلام کرد: این قرارداد‌ها مجموعه‌ای عملی از اصول را برای هدایت همکاری‌های اکتشاف فضایی بین کشورها، از جمله کشور‌های شرکت کننده در برنامه آرتمیس، ایجاد می‌کند.

سخنگوی ناسا در این رابطه گفت: قرارداد آرتمیس توافقات قبلی در مورد اکتشافات فضایی را تقویت می‌کند. در حقیقت توافق نامه‌های آرتمیس تعهدات کلیدی در معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷ را تقویت و اجرا می‌کند. آرتمیس همچنین تعهد ایالات متحده و کشور‌های امضا کننده به کنوانسیون ثبت، توافقنامه نجات و بازگشت و البته بهترین شیوه‌ها و هنجار‌های رفتار مسوولانه کشور‌ها در حوزه مطالعات فضایی را تقویت می‌کنند.

توافقنامه نجات و بازگشت، که در سال ۱۹۶۷ توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و در سال ۱۰۶۸ رسمیت یافت، این قاعده را ایجاد می‌کند که کشور‌های دارای دانش فضایی، تمام اقدامات ممکن را برای نجات و کمک به فضانوردان در معرض خطر و بازگرداندن سریع آن‌ها انجام خواهند داد.

در مراسم امضای قرارداد پیوستن اکوادور به پروژه آرتمیس که در سفارت این کشور در واشنگتن انجام شد، بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: امروز، اکوادور به گروه کشور‌های متعهد به حفاظت از فضای بیرونی برای آینده می‌پیوندد.

نلسون در ادامه توضیحاتش افزود: دستاورد‌های کسب شده در این دوران طلایی اکتشاف به نفع نسل بشر در سراسر جهان خواهد بود.

ایون باکی، سفیر اکوادور در ایالات متحده نیز در این مراسم گفت: امضای این توافقنامه نشان دهنده تعهد اکوادور به نوآوری‌های فناوری آینده است. امضای توافقنامه آرتمیس پیامی قدرتمند به جامعه بین المللی می‌فرستد که دولت اکوادور متعهد به دنبال کردن تلاش‌های پیشرفته در زمینه فناوری بوده و آماده نو آوری، سرمایه گذاری و توسعه نیروی انسانی برای ارتقای رشد پایدار و همکاری بین‌المللی برای کمک به حل بزرگترین مشکلات بشریت است.

برنامه آرتمیس قصد دارد انسان‌ها را به ماه اعزام و با هدف کامل کردن سفر‌های فضایی پیش رفته تا در نهایت انسان‌ها را به سیاره مریخ فرود آورد.

ناسا در مورد ماموریت آرتمیس می‌گوید: ما با مأموریت‌های آرتمیس، اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را با استفاده از فناوری‌های نوآورانه برای کاوش بیشتر از سطح ماه بر روی قمر زمین فرود خواهیم آورد. ما با شرکای تجاری و بین المللی همکاری خواهیم کرد و اولین حضور طولانی مدت در ماه را ایجاد خواهیم کرد. سپس از آنچه در ماه تجربه می‌کنیم برای جهش مهم بعدی استفاده خواهیم کرد که ارسال اولین فضانوردان به مریخ خواهد بود.

منبع: سینا پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده