تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۳۰۸۴۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی در ازنا/ عملیات اجرایی طرح «تولید فروآلیاژ» آغاز شد

‌می‌متالز - استاندار لرستان با اشاره به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اجرای طرح فروسیلیکو منگنز در منطقه ویژه اقتصادی ازنا گفت: حجم این سرمایه‌گذاری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش می‌متالز، عملیات اجرایی طرح تولید فروسیلیکو منگنز با سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت فروآلیاژ طلوع لرستان امروز با حضور استاندار لرستان در این شهرستان آغاز شد.

فرهاد زیویار استاندار لرستان در حاشیه آیین عملیات اجرایی طرح تولید فروسیلیکو منگنز ازنا در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: معافیت‌های مالیاتی و مباحث مربوط به گمرک در این منطقه شرایط ویژه‌ای را برای سرمایه گذاری فراهم کرده‌است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اجرای طرح فروسیلیکو منگنز در منطقه ویژه اقتصادی ازنا، افزود: حجم این سرمایه‌گذاری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰۰ میلیارد تومان و ۴.۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی دارد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه تولیدات طرح سیلیکون منگنز از فروآلیاژ است که جزو اقلام وارداتی است، عنوان کرد: این ماده که در کارخانجات و صنایع ذوب‌آهن کاربرد زیادی دارد در حال حاضر از کشور‌های آفریقایی و ترکیه وارد کشور می‌شود و با این سرمایه‌گذاری تقریباً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز داخلی تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید فاز نخست این طرح ۱۲ هزار تن و مجموع تولید سه فاز آن ۳۰ هزار تن خواهد بود با اشاره به اشتغال ۱۰۹ نفر در فاز نخست این واحد تولیدی، بیان کرد: این طرح تا پایان امسال در صورت اخذ شرایط به بهره‌برداری خواهد رسید.

کارخانه بایر افلاک مغفول مانده است

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نیز در این آیین اظهار داشت: فاز تولید داروسازی انسانی کارخانه داروسازی بایرافلاک با ۹۰ درصد پیشرفت و تجهیزات بی‌نظیر مغفول مانده که لازم است مشکلات موجود برای تکمیل طرح پیگیری و برطرف شود.

وی با اشاره به مشکل صادرنکردن عدم گواهی سوءاثر ارزی توسط بانک مرکزی برای کارخانه داروسازی بایرافلاک، افزود: انتظار می‌رود که برای انجام این امر پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس عنوان کرد: داروسازی بایرافلاک بزرگترین کارخانه داروسازی است و یک طرح جهانی محسوب می‌شود که بنا بوده در پنج فاز اجرا شود، اما تاکنون ۲ فاز آن اجرا و یک فاز آن هم نه با طرفیت کامل به مرحله بهره‌برداری رسیده‌است.

گودرزی با اشاره به تولید داروی دامی در یک شیفت این کارخانه، گفت: بنا بوده که تولید داروی دامی که نیاز کشور است در سه شیفت کاری صورت گیرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا ایجاد شده و در سطح لرستان نگاه خوبی به این منطقه وجود دارد، اما در سطح ملی شناخت کافی نسبت به مزیت‌ها و استعداد‌های این منطقه وجود ندارد.

گودرزی با اشاره به لزوم انجام کار‌های تبلیغاتی برای معرفی این منطقه ویژه در سطح کشور اظهار داشت: فروآلیاژی که در منطقه مؤمن‌آباد وجود دارد، آلودگی‌های زیست‌محیطی زیادی ایجاد کرده و تکنولوژی آن مربوط به سال‌های گذشته است و لازم است که تکنولوژی آن به‌روز شود.

وی با اشاره به نگرانی‌های مردم برای مسائل زیست‌محیطی منطقه ویژه، افزود: مردم نگران هستند که این منطقه سرنوشتی همچون منطقه مؤمن‌آباد به‌لحاظ آلودگی پیدا کند، بنابراین با توجه به همجواری منطقه با شهر انتظار می‌رود که تمام استاندارد‌های زیست‌محیطی در آن رعایت شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با اشاره به طرح فولاد ازنا به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های بزرگ اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی ازنا، عنوان کرد: گشایش‌های خوبی برای این طرح ایجاد شده و شرکت سازنده آن که فولاد تکنیک است در منطقه مستقر شده و در حال تجهیز کارگاه است و امیدواریم با تأمین مالی و مشارکت‌هایی که صورت می‌گیرد این طرح هم به‌زودی به بهره‍‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این طرح در صورت بهره‌برداری بیش از هزار نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت که تحولی در حوزه صنعت و اشتغال برای لرستان است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس عنوان کرد: انتظار می‌رود مشکلات پیش روی این طرح همچون مسائل و نگرانی‌هایی که اهالی زرنان نسبت به چاه‌های حفر شده و تأمین آب زمین‌های کشاورزی خود دارند، برطرف شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده