تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۰۹۷۸۸
سرویس خبر : انرژی
سنگدوینی با اشاره به پیشنهادات کمیسیون انرژی در برنامه هفتم؛

پتروشیمی‌ها در اولویت بهره‌برداری از گاز‌های مشعل قرار گیرند

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت:براساس پیشنهادات کمیسیون انرژی، صنایع انرژی‌بر ازجمله پتروشیمی‌ها، از طریق مشارکت با شرکت‌های غیردولتی اکتشاف و تولید دارای صلاحیت، در اولویت واگذاری میادین گازی جدید و بهره‌برداری از گاز‌های مشعل (فلر)، قرار گیرند.

به گزارش می‌متالز، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به برخی پیشنهادات کمیسیون انرژی مجلس با هدف ارائه به کمیسیون تلفیق برنامه بودجه هفتم جهت اصلاح برنامه، گفت: درصورت تصویب پیشنهادات وزارت نفت مکلف می‌شود درخصوص میادین نفت و گاز در حال بهره‌برداری یا دارای قرارداد توسعه تا تاریخ ابلاغ این قانون، نسبت به عقد قرارداد‌های بلندمدت مجزا با شرکت ملی نفت ایران به تفکیک میدان - مخزن نفت و گاز و در چارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قرارداد‌های بالادستی نفتی و گازی مصوب هیأت وزیران که متضمن تعیین سهم شرکت ملی نفت ایران از عواید این میادین است، اقدام کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران به تفکیک هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای و نیز بازپرداخت بدهی‌های آن شرکت و به ازای هر بشکه یا مترمکعب از هیدروکربور‌های تولیدی به نحوی تعیین می‌شود که متوسط مجموع سهم شرکت ملی نفت ایران از ۱۴.۵ درصد مجموع ارزش هیدرورکربور‌های تولیدی پس از واحد بهره‌برداری بیشتر نشود، سهم شرکت ملی نفت ایران از این محل در لوایح بودجه سنواتی به صورت سالانه منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین طبق پیشنهاد دیگر به منظور افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در میادین گازی جهت بهبود ناترازی گاز طبیعی در کشور، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه خود مجاز است اقدام به سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی جدید کرده و محصولات تولیدی حاصله را صادر کند. تمامی منابع حاصل از درآمد صادرات گاز از میادین مذکور، پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی، تا زمان بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده، متعلق به شرکت تابعه ذی ربط وزارت نفت است.

سنگدوینی اضافه کرد:براین اساس یکی دیگر از اقدامات دیگری که باید وزارت نفت براساس پیشنهادات کمیسیون انجام دهد این است؛ سایر میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و میادین گازی، نسبت به واگذاری فعالیت‌های مرتبط با اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید دارای صلاحیت اعم از دولتی و غیردولتی، با استفاده از سازوکار‌های رقابتی ازجمله صدور پروانه بهره‌برداری و با رعایت سقف سهم سرمایه‌گذار و نیز حقوق ثابت سالانه دولت از واگذاری میدان که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، اقدام کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همچنین وزارت نفت باید به آماده‌سازی میادین با مجموع توان تولید متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت در روز و ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برای عرضه جهت واگذاری در سال اول اجرای برنامه است به طوری که حداقل ۵۰ درصد از این ظرفیت تولید از طریق شرکت‌های غیردولتی محقق شود. مجموع توان تولید متوسط میادین آماده برای واگذاری باید سالانه به مقدار ۵۰ هزار بشکه نفت در روز و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز افزایش یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور همچنین مطرح کرد:براساس پیشنهادات کمیسیون در برنامه هفتم؛ صنایع انرژی‌بر ازجمله پتروشیمی‌ها، از طریق مشارکت با شرکت‌های غیردولتی اکتشاف و تولید دارای صلاحیت، در اولویت واگذاری میادین گازی جدید و همچنین بهره‌برداری از گاز‌های مشعل (فلر)، قرار دارند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده