تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۰۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

قیمت‌های جهانی، مولفه جذاب بورس در کوتاه مدت

‌می‌متالز - سهیل عسگری گفت: سودآوری شرکت‌ها تابع سه عامل مقدار تولید و فروش؛ قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، مولفه‌ای که می‌تواند بیشترین خوشبینی را به رشد بازار سرمایه ایجاد کند، افزایش قیمت‌های جهانی است.

به گزارش می‌متالز، سهیل عسگری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نسبی قیمت جهانی کامودیتی‌ها در روز‌های اخیر بیان کرد: همانطور که می‌دانید بیش از ۸۰ درصد ارزش بازار ما غیرمستقیم متاثر از قیمت‌های جهانی است و به همین دلیل هم افزایش قیمت‌های جهانی در جذابیت بازار سرمایه موثر است.

وی افزود: به طور کلی سودآوری شرکت‌ها تابع سه عامل مقدار تولید و فروش؛ قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در حال حاضر انتظار تغییر چندانی در مقدار تولید و فروش شرکت‌ها نمی‌رود. برآورد می‌شود تا پایان سال جاری تغییر چندانی در نرخ ارز نیز رخ ندهد و تنها مولفه‌ای که می‌تواند خوشبینی به رشد بازار سرمایه ایجاد کند، افزایش قیمت‌های جهانی است.

عسگری ادامه داد: با شیوع کرونا قیمت‌های جهانی افت قابل ملاحظه‌ای داشت؛ اما بعد از مهار کرونا قیمت‌های جهانی مجدداً صعودی شد و حتی کامودیتی‌ها سقف‌هایی بالاتر از سقف‌های قبلی لمس کردند. ولی افزایش نرخ بهره در کشور‌های مختلف به منظور کنترل تورم بعد از مهار کرونا، قیمت‌های جهانی را هم تحت فشار قرار داد و بسیاری از محصولات فلزی و پتروشیمی نسبت به سقف دو سال اخیر افت محسوسی داشتند. به عنوان مثال PVC نسبت به سقف قیمتی دو سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد و فولاد ۴۰ تا ۵۰ درصد افت قیمت داشته و می‌توان گفت کامودیتی‌ها در حال حاضر به میانگین قیمت ۵ سال اخیر نزدیک می‌شوند. با توجه به کاهش تورم انتظاری در کشور‌های مختلف انتظار می‌رود روند افزایش نرخ بهره متوقف شود و این احتمال، می‌تواند سیگنالی باشد تا توجه سرمایه‌گذاران به کامودیتی‌ها جلب شود. البته با توجه به شرایط فعلی انتظار بازگشت قیمت کامودیتی‌ها به سقف‌های قبلی نمی‌رود و با توجه به رکود نسبی در بخش ساختمان چین، احتمالا کامودیتی‌ها روند صعودی ملایمی داشته باشند و بخشی از ریزش قیمت‌ها را پوشش دهند.

وی در خصوص چشم انداز آتی محصولات فولادی گفت: قیمت فولاد در حوزه CIA از حدود ۸۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار رسیده و قیمت زغال سنگ حرارتی هم افت زیادی داشته؛ اما قیمت سنگ آهن به دلیل مشکلات عرضه استرالیا و چین نسبت به میانگین ۴ سال گذشته همچنان قیمت‌های بالایی است و پیش‌بینی می‌شود با برطرف شدن این مشکلات قیمت سنگ آهن هم کاهش یافته و به کمتر از ۱۰۰ دلار برسد. با این تفاسیر نباید انتظار رشد آنچنانی در زنجیره فولاد داشت و احتمالاً محصولات فولادی در بازار‌های جهانی قیمت با ثبات با شیب صعودی ملایم خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به کاهش نسبت P/E ttm در دو ماه اخیر اظهار کرد: انتظار می‌رود اگر در بازار‌های جهانی رشد چندانی هم اتفاق نمی‌افتد، اما افت قیمت هم صورت نگیرد و ثبات نسبی حکمفرما باشد. از این‌رو به نظر می‌رسد سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی رشد ملایمی را تجربه کند؛ مشروط بر آنکه سیاست‌گذاران با تصمیمات خلق الساعه، محیط سرمایه‌گذاری را بی‌ثبات نکنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده