تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۴۰۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رتبه کارگزاری صنعت و معدن افزایش می‌یابد/ در بخش پذیرش شرکت‌ها نیز فعال هستیم/ سرمایه گذاران حقیقی بنای کارگزاری هستند

‌می‌متالز - مدیرعامل کارگزاری صنعت و معدن گفت: اعتقاد داریم که بخش سرمایه گذاران حقیقی اگر خدمات خوب دریافت کنند بنای توسعه کارگزاری هستند. هرچقدر این سرمایه گذاران خدمات خوبی دریافت کنند با وجود همه تغییر و تحول در کارگزاری باقی می‌مانند.

به گزارش می‌متالز، الماسی، مدیرعامل کارگزاری صنعت و معدن ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: کارگزاری صنعت و معدن سه صندوق دارد. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت که به نام صندوق مشترک صنعت و معدن است. صندوق مختلط با عنوان صندوق سرمایه گذاری کوثر و صندوق بازگردانی.

مدیرعامل کارگزاری صنعت و معدن افزود: در حوزه صندوق بادرآمد ثابت این صنوق از سال ۸۸ مجوز گرفته و یکی از صندوق‌هایی است که در سه ماهه گذشته نیز بازدهی خوبی داشت. دلایل آن متنوع است. اگر در بخش سهام سعی کردیم که انتخاب سهم‌ها و سرمایه گذاری در سهام مختلف را به کارگروه تخصصی بسپاریم. انتخاب سهم بر اساس تحلیل انجام می‌شود. در بخش اعظم که سرمایه گذاری با درآمد ثابت است، همکاران سعی می‌کنند بهترین اوراق را با بهترین نرخ خریداری کنند. یک فرایند مستمر است. در بخش سپرده‌های بانکی نیز تلاش می‌کنیم بهترین نرخ سپرده‌های بانکی را از بانک‌های هدف جذب کنیم. برایند این سه عملیات منجر به این شد که صندوق شرایط خوبی را در بازار داشته باشد. تلاش می‌کنیم که به مشتریانی که وارد این حوزه می‌شوند پاسخگویی خوبی انجام شود. برایند از این تلاش‌ها منجر شد که این دستاورد را داشته باشیم. قطعا الزام به نصاب‌های سازمان هستیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در کیفیت عملکرد ما بحث ذخیره گیری مناسب است. در مقاطع مهمی از سال که قیمت سهم در شرایط خوبی بوده ذخیره مناسبی رقم خورده است. برایندش این بود که ۲۷ درصد بازدهی سالانه و ۳۰ درصد. عملیات ذخیره گیری که در زمان مناسب اتفاق افتاده به ما کمک کرده این بازدهی را داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم بازدهی بالاتری را با شرایط عمومی بازار برای مشتریان رقم بزنیم.

وی درخصوص سهم بازار و مدیریت سهام شرکت کارگزاری صنعت و معدن به بورس نیوز بیان کرد: در بخش اوراق بهادار حدود ۱.۶ سهم بازار در اختیار کارگزاری صنعت و معدن است. این کارگزاری را به عنوان کارگزاری کالایی می‌شناسند. این کارگزاری جزو موسسین بورس کالا بوده است. با ۲۹ سال فعالیت همیشه فعال بوده است. کارگزاری عرضه کننده محصولات شرکت ایمیدرو است و با بسیاری از شرکت‌های دولتی فعالیت می‌کند. نگاه ما این است هم در بخش کالایی و هم اوراق بهادار سهم بیشتری از بازار داشته باشیم. در بخش کالایی میزبان مشتریان بزرگی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که باتوجه به ظرفیت‌هایی که بانک صنعت و معدن دارد از مشتریان خوبی که در حوزه عملیات خرید کالایی نیز فعالیت می‌کنند، فعالیت خود را گسترش دهیم و این به عنوان یک استراتژی برای کارگزاری مطرح است. همه کارگزاری صنعت و معدن را به عنوان یک کارگزاری عرضه کننده محصولات بزرگ می‌شناسند. این یک تغییر استراتژی و سیاستی است که آن را دنبال کردیم. سعی می‌کنیم در بخش خرید کارگزاری صنعت و معدن حرفی برای گفتن داشته باشیم. میزبان شرکت‌های بزرگی باشیم. همچنین طی هماهنگی با بانک از یک خط اعتباری مناسب برخوردار هستیم که شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی عملیات خرید را از مسیر کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام می‌دهند. ما در رنکینگ یکی از کارگزاری‌هایی هستیم که رتبه ۱۰ تا ۲۰ را در بورس کالا به خود اختصاص دادیم. با برنامه ریزی‌های انجام شده در کارگزاری این رتبه افزایش پیدا خواهد کرد.

الماسی بیان کرد: در حوزه صندوق‌ها شرایط متفاوت است. علیرغم اینکه ما یک صندوق بانکی هستیم و مدت طولانی این صندوق تاسیس شده، اما از نظر حجم دارایی خالصی که جمع کرده توفیق چندانی به دست نیاورده ایم. البته دلایل آن مشخص است که بانک صنعت و معدن بانک B ۲ B است و مثل سایر بانک‌ها B ۲ C نیست که بانک تجاری قلمداد شود. ما علیرغم اینکه بالاترین بازدهی را داریم، اما در شعب بانک صنعت و معدن عملیات جذب مشتری انجام نمی‌دهیم. اعداد بزرگی که در صندوق‌های بانکی می‌بینیم ناشی ازاین فعل و انفعال است. ما در حال برنامه ریزی هستیم و علیرغم اینکه بانک صنعتی هستیم تلاش می‌کنیم که به مشتریان خود فرصت‌های سرمایه گذاری درصندوق‌ها را ارائه کنیم و بتوانیم از این شبکه نیز جذب منابع داشته باشیم.

بازدهی ۶ ماه گذشته موید این است که ما برنامه ریزی دقیقی انجام دادیم. اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. امیدواریم در پایان سال مالی خودمان به عدد بالای یک همت برسانیم. عدد‌های بالاتر که اتفاق بیفتد نیز مطلوب ما خواهد بود. سهم ما سهم قابل توجهی نیست، اما صندوق‌های با درآمد ثابت کارگزاری و بانک صنعت و معدن حرف بیشتری برای گفتن در آینده خواهند داشت. مطابق برنامه جلو می‌رویم و امیدواریم شرایط بازار کمک کند این مهم رخ دهد.

در حوزه اوراق بهادار برنامه ریزی که انجام دادیم نگاه ما نگاه B ۲ C است. ما روی مشتریان عمده نگاه متفاوت داریم. میزبان مشتریان خوب حقوقی خواهیم بود، اما تمرکز ما به بخش مشخصی از جامعه سرمایه گذاران است. کارگزاری صنعت و معدن چند زمینه مناسب دارد. ما از یک تیم تحلیل مناسب برخوردار هستیم. یکی از بنیادی ترین، کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین تحلیل‌ها را روی سهام تیم تحلیل کارگزاری صنعت و معدن انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اقدام دیگر بحث توسعه واحد‌های CRM است. این بخش در کارگزای وجود نداشت تا بتوانیم با مشتریان خرد ارتباط داشته باشیم. نکته دیگر درباره سرمایه گذاران حقیقی توسعه شعب است. البته این زیرساخت وجود داشت. ما در شعب بانک صنعت و معدن شعبه داریم. ما ۱۳ شعبه در اکثر استان‌های بزرگ داریم. بخشی از فعالیت‌های ما در قالب بازاریاب شعب اتفاق می‌افتد. نگاه ما این است که این حوزه را توسعه دهیم تا باتوجه به ظرفیت‌هایی که در بخش تحلیل و اعتباری داریم بتوانیم عملیات خوبی را انجام دهیم. تارگت ما عدد ۵ درصد سهم بازار است که خود را ارتقا دهیم. نگاه ما در بخش حقیقی برای ما جذاب است.

الماسی توضیح داد: اعتقاد داریم که بخش سرمایه گذاران حقیقی اگر خدمات خوب دریافت کنند بنای توسعه کارگزاری هستند. هرچقدر این سرمایه گذاران خدمات خوبی دریافت کنند با وجود همه تغییر و تحول در کارگزاری باقی می‌مانند. هیچ مشتری حقیقی اگر خدمات باکیفیت دریافت کند، انگیزه‌ای برای جابجایی از یک کارگزای به کارگزاری دیگر ندارند. رویکرد ما توسعه سهم بازار از طریق مشتریان خرد است. با برنامه ریزی‌های انجام شده منتظر شرایط بازار برای جذب مشتریان حقیقی هستیم. شرایط بازار وقتی بد باشد ورودی جدید به بازار نمی‌آید. همه برنامه ریزی‌های ما برای روز‌های خوب بازار است.

مدیرعامل کارگزاری صنعت و معدن گفت: در حوزه سهام مهمترین وجه تمایز ما خدمات تحلیل به مشتریان است. فکر نمی‌کنم کارگزاری باشد که با قدرت کارگزاری صنعت و معدن این خدمت را ارائه دهد. عمدتا خدمات ما به صورت رایگان است. این یک ضعف است. زیرا ما یک بنگاه بخش خصوصی هستیم و ردیف بودجه‌ای نداریم. در حوزه بخش کالا سابقه‌ای که کارگزاری صنعت و معدن در بخش عرضه دارد و با مجموعه‌های بزرگی مثل ایمیدرو، ملی فولاد و عرضه محصولات استراتژیک کشور دارد، همکاری با این سازمان‌ها زیرساخت خاصی را در کارگزاری صنعت و معدن ایجاد کرده است.

وی افزود: موضوع بعدی خط اعتباری مناسبی است که از طریق آن به صنعتگرانی که از کیفیت بالای صورت مالی برخوردار هستند می‌توانیم خدمات ارائه دهیم و فروش خود را از طریق کارگزاری انجام دهند. گزارش‌های تحلیل مستمر، هفتگی و ماهانه فصلی برای حوزه کامودیتی ها، صنعتی، برق و انرژی و... بسیار متمایز است. می‌توانیم خدمات تخصصی تحلیلی به صنعتگزاران ارائه دهیم. این بخش برای ما حائز اهمیت است. در بخش سرمایه گذاری نیز جزو معدود کارگزاری هستیم که از رکن مدیرصندوق برخوردار هستیم. در حال حاضر برگ برنده کارگزاری صنعت و معدن همین بازدهی مناسب آن است. مهمتر از همه، کیفیت بالای نیروی انسانی است. اگر برنامه و هدف وجود داشته باشد و از این نیروی انسانی استفاده شود فکر می‌کنم دستاورد‌هایی به مراتب چشمگیرتر از شرایط فعلی محقق شود. در حوزه زیرساخت نیز از بعد فنی امکانات بصری و سمعی بصری خوبی برخوردار هستیم. قابلیت تولید محتوا به صورت مستمر را داریم. همه این مطالب در این کارگزازی تهیه می‌شود تا حداقل جزو سه، چهار کارگزاری‌ای باشیم که از این امکانات خوب سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار است. تولید پادکست جزو مزیت‌های رقابتی می‌توان بر شمرد.

الماسی خاطرنشان کرد: تلقی من درباره حوزه‌های ویژه مثل کانون‌ها به عنوان نهاد‌های غیرحاکمیتی حداقل این است که در مسائل اجرا دخالت نداشته باشند. طبق تجربه‌ای که در سال‌های گذشته در صنعت کارگزاری داشتیم خلایی داشتیم از نظر نهاد‌هایی که کار‌های پردازش را انجام دهند. وقتی این خلا وجود ندارد نهاد‌های به اصطلاح NGO می‌آیند و تضاد منافع ایجاد می‌کنند. هرجا کانون‌ها وارد اجرا شدند از وظیفه اصلی خودشان دور ماندند. باید نهادسازی و ساختارسازی را یاد بگیریم. تجربه سایر بورس‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های خصوصی متعددی وجود دارد که تایید صلاحیت شدند و عملیات نظارت را انجام می‌دهند و گزارش‌ها را به صورت مستمر به نهاد نظارتی ارائه می‌دهند. همین بحث را به بحث رتبه بندی تعمیم می‌دهم. اساسا اعتقادم این است که کانون‌ها در جایگاهی نیستند که وارد عملیات اجرایی شوند.

وی بیان کرد: یکی ازحوزه‌هایی که ما در حال حاضر فعال هستیم تامین مالی شرکت هاست. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای نیست که بانک‌ها مثل قدیم تسهیلات در اختیار افراد بگذارند. به همین دلیل بنگاه‌های صنعتی به سمت انتشار انواع اوراق صکوک می‌روند. کارگزاری در این بخش توفیقات خوبی داشت. در دوسال گذشته حدود ۳ همت انواع اوراق را منتشر کردیم یا در مسیر انتشار آن هستیم. خط فعالیت جدیدی بود که در کارگزاری صنعت و معدن باتوجه به ظرفیت مناسبی که داریم به وجود آمده و توانستیم این ظرفیت را فعال کنیم. ۱۰ پرونده اخذ موافقت اصولی را داریم که این امردرحال محقق شدن است.

با همکاری شرکت‌های تامین سرمایه نقش موثری در فرایند تامین مالی بنگاه‌ها داریم. این جزو استراتژی‌های ماست. برای شرکت‌ها و واحد‌های صنعتی که با کارگزاری ارتباط دارند اوراق سلف موازی در بورس کالا را منتشر خواهیم کنیم. این اوراق، اوراقی است که می‌توانید از ظرفیت بورس کالا استفاده کنید.

وی توضیح داد: وقتی با بدنه صنعت صحبت می‌کنیم هنوز با سازوکار‌های بازار سرمایه در بحث تامین مالی آشنایی کافی ندارند. ما به سهم خود این نقش را ایفا می‌کنیم. به شدت دنبال این هستیم که واحد‌های خوب صنعتی را سوق دهیم تا تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام دهند. نظام تامین مالی در بیشتر کشور‌ها بانک محور بوده است. واحد‌های صنعتی عادت کرده بودند که تسهیلات را از بانک دریافت کنند. دلیلش هم سهل الوصول بودن و تسریع دریافت تسهیلات است. اما از طریق بازار سرمایه اگر همه مستندات فراهم باشد حداقل ۴ ماه تامین مالی به طول می‌انجامد. این موانع باعث شده که ظرفیت‌های بازار سرمایه را در بخش تامین مالی توسعه پیدا نکند. بودجه‌ای ۵ همت بانک در نظر گرفتیم تا ۵ هزار میلیارد تومان انواع اوراق را منتشر کنیم. بانک رکن ضامن را انجام می‌دهد. البته خودمان در فرآیند بازاریابی دنبال مشخص کردن این گونه مشتریان هستیم که بتوانیم عملیات انتشار اوراق مرابحه را انجام دهیم. اکوسیستم مالی بانک صتعت و معدن برای این عملیات کامل نیست. زیرا ما رکن تامین سرمایه و رکن متعهدپذیر نداریم.

الماسی گفت: در بخش پذیرش شرکت‌ها نیز فعال هستیم. کارگزاری مجوز پذیرش شرکت‌ها را دارد. شرکت ملی مس، فولاد و شپنا شرکت‌های بزرگی هستند که از مسیر کارگزاری صنعت و معدن به بازار معرفی شدند. جای تاسف دارد که در سال‌های اخیر این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین دنبال جذب مشتریان جدید هستیم. ۶ پرونده از صنایع مختلف فولاد، سیمانی و خودروسازی داریم دنبال این هستیم که این بخش از خدمات کارگزاری را توسعه دهیم.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده