تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۵۷۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در جریان بازدید از فولاد مبارکه مطرح شد؛

علی‌آبادی: توسعه کیفی و زنجیره ارزش افزوده اهمیت بالایی دارد

‌می‌متالز - وزیر صمت بیان اینکه تا به امروز متوجه توسعه کمی بودیم، گفت: رویکرد‌های توسعه کیفی و ایجاد ارزش افزوده بسیار قابل توجه است.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی آبادی وزیر صمت» در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و نیروگاه سیکل ترکیبی این مجموعه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برق، زیرساخت هر توسعه‌ای است؛ این واحدی که امروز آماده می‌شود تا نیاز فولاد مبارکه را تأمین کند یکی از نیروگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای است که تجهیزات آن در گروه مپنا ساخته شده و امروز برای راه اندازی آماده می‌شود.

وی افزود: این پروژه شامل سه واحد است که دو واحد توربین گاز کلاس F و یک واحد هم توربین بخار است و در مجموع نزدیک به ۹۲۰ مگاوات ظرفیت این نیروگاه است که در نوع خود از بهترین نیروگاه‌ها با راندمان بالاست.

وزیر صمت با بیان اینکه راندمان مجموع این نیروگاه حدود ۵۸.۵ درصد است که امیدواریم بتوانیم این راندمان را تحویل بگیریم، ادامه داد: خوشحالم که امروز شاهد این پیشرفت در بازه زمانی ۱۶ تا ۱۸ ماهه هستیم. مردم ایران باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران نیروگاه ساز است و در دنیا هم ما را به این عنوان می‌شناسند.

وی در ادامه یادآور شد: مهم‌ترین مساله در فولاد مبارکه توسعه کیفی است؛ البته توسعه کمی هم وجود دارد، اما توسعه کیفی اهمیتی بیشتری دارد. در فولاد مبارکه باید بیشتر از جنبه تکمیل زنجیره فولاد خود را به دنیا نشان دهیم. این نیروگاه واحد تولید فولاد را به صورت خوداتکا پیش می‌برد که به نظر من از این جهت باید به فولاد مبارکه تبریک گفت.

علی‌آبادی به عمق ساخت داخل اشاره و تاکید کرد: ضمن اینکه فولاد مبارکه در سایر ادوات و تجهیزات خود از جمله تولید لوکوموتیو توجه به داخل دارد؛ امروز در عمده تجهیزاتی که در فولاد استفاده می‌شود توجه اصلی به تأمین از داخل است که به نظر من این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

وی در مورد تأمین مواد اولیه فولاد مبارکه هم خاطرنشان کرد: پایش در بخش معدن به‌طور کامل انجام نشده و اکتشافات بیشتری باید انجام شود. فولاد مبارکه از بخشی که در گذشته پایش شده بهره‌مند است، اما این میزان کافی نبوده و پاسخگوی توسعه نیست، بنابراین باید به دنبال کشف ذخایر جدید باشیم.

وزیر صمت اضافه کرد: امروز در این رابطه صحبتی با مدیران فولاد در زمینه اکتشافات انجام شد تا همکاری جدیدی را آغاز کنیم تا از این جهت مشکلات فولاد حل شود.

علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: خوشحالم از این که امروز در اصفهان شاهد فعالیت جدی بخش صنعت برای توسعه صنعت فولاد در پایین دست هستیم، زیرا زنجیره ارزش افزوده اهمیت بالایی دارد. امروز شاهد پروژه‌ای هستیم که از نظر کیفی و کمی وضعیت تولید را بهبود می‌بخشد و نوید خوبی برای صنایع خودروسازی و… در آینده است.

وی همچنین افزود: تا به امروز متوجه توسعه کمی بودیم، بنابراین رویکرد توسعه کیفی و ایجاد ارزش افزوده بسیار قابل توجه است.

وزیر صمت در مورد تامین نیاز‌های پایه صنایع هم گفت: در خصوص تأمین نیاز‌های پایه مثل آب، برق و گاز اقدامات بسیار شایسته‌ای انجام شده است. اما باید به بالادست هم نیم نگاهی داشته باشیم؛ بنابراین نیازمند این هستیم که اکتشاف را در سطح ملی توسعه دهیم تا برای برنامه‌های توسعه‌ای معادن جدید داشته باشیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده