تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۲۵۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مروری بر تحول دیجیتال در صنعت بیمه

‌می‌متالز - امروزه درخصوص تحول دیجیتال کتب، مقالات و مطالب بسیاری ارائه شده که نشان از اهمیت موضوع مذکور در فرآیند‌های سازمانی دارد.

به گزارش می‌متالز، تحول دیجیتال یک فعالیت نوآورانه و یا بازآفرینی مدل کسب‌وکار با استفاده از پتانسیل فن‌آوری است که یک شرکت برای معرفی محصولات یا فن‌آوری جدید با رویکرد کارایی و اثربخشی فرایند‌های کسب وکار در راستای جلب و حفظ مشتریان انجام می‌دهد.

به عبارتی در تحول دیجیتال مطرح می‌شود آن‌چه برای سازمان شما مفید است را بیابید و برنامه‌ای برای تحقق آن ایجاد کنید.

فرایند تحول دیجیتال شامل شش بخش اصلی فهمیدن و درک کردن، اصلاح، سنجش، برنامه‌ریزی، مدیریت و گزارش دهی بوده و یک فرایند مستمر و بلندمدت است که شرکت‌های بیمه‌ای با در نظر گرفتن پذیرش ریسک، انعطاف‌پذیری و با آگاهی کامل نسبت به پیاده‌سازی آن به‌صورت آزمایشی توأم با یادگیری سازمانی اقدام کرده و با ساده‌سازی فرایند‌های فعلی با دقت و سرعت بالا در پی رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب هستند.

فضای رقابتی و اعتمادسازی مشتریان، توانایی کنترل و هدایت، فناوری‌های نوآورانه، هزینه‌های جاری، بازنگری فرآیند‌های کاری، توانگری مالی ازجمله اهم مواردی است که با بکارگیری تحول دیجیتال در خلق ارزش در شرکت‌های بیمه‌ای نقش اساسی دارد.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تحول دیجیتال موفق در صنعت بیمه نیازمند یک بسترسازی فرهنگی و رفع موانع پیش روی، توسعه آموزش و یادگیری در تمام شرکت و راهبری آن در سطح هیئت مدیره بوده تا اطمینان حاصل شود که روند به‌خوبی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

تحول دیجیتال در صنعت بیمه منجر به تحول در نحوه کیفیت تعاملی با مشتریان، صدور بیمه‌نامه‌های متناسب با مصرف، استفاده مطلوب از تجارب مشتریان، دقت و سرعت در صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، بهره‌وری فروش و کسب سهم بازار بیشتر شده و در تحقق این تحول، چابکی، بازنگری فرآیند‌های کاری در انواع رشته‌های بیمه‌ای (محصولات بیمه‌ای) بسیار مؤثر خواهد بود.

درجمع‌بندی ذکر این نکته بسیار مهم است که تحول دیجیتال در صنعت بیمه نیازمند آگاهی سازی جامعه هدف، نقشه تحول دیجیتال و تدوین استراتژی‌های انعطاف‌پذیر متناسب با فضای کسب‌وکار، توسعه و دیده شدن فناوری‌های نوین مانند نرم‌افزار‌های موبایلی، سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی، درگاه مشتریان، اینترنت اشیاء، بلاک‌چین، طراحی مدل‌های متناسب با مصرف، هوش مصنوعی و توجه به داده‌های اجتماعی و تحلیل‌های مرتبط با مطالعات بازار و توسعه فرهنگ دیجیتال است.

مصطفی پرخوان، دکتری مدیریت کسب و کار مشاور عالی منابع انسانی و فرآیند‌ها

منبع: چابک آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده