تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۲۳۰۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی اعلام کرد؛

بهره‌برداران ۷۰ معدن غیرفعال در خراسان رضوی سلب صلاحیت شدند

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی اعلام کرد که بهره‌برداران ۷۰ معدن غیر فعال در استان پس از اخطار‌های مکرر با مصوبه شورای معادن استان به ریاست استاندار سلب صلاحیت شدند.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا رجبی» مدیرکل صمت استان خراسان‌رضوی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: یکی از دستور کار‌های شورای معادن استان خراسان‌رضوی که به ریاست استاندار و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، رسیدگی به موارد برخی از بهره‌برداران معادن غیرفعالی بود که بهره برداران آن‌ها نتوانسته بودند، به میزان پروانه بهره‌برداری خود استخراج مواد معدنی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه معادن جزو «انفال» و بهره‌برداران موظف به پرداخت حقوق دولتی هستند، اظهار کرد: بهره‌برداران این معادن به‌دلیل عدم انجام تعهدات خود وفق قوانین معادن، حقوق دولتی را پرداخته نکرده یا به اندازه پروانه بهره‌برداری‌شان استخراج مواد معدنی نداشتند و معدن را غیرفعال باقی گذاشته بودند، لذا از آنان سلب صلاحیت می‌شود تا معادن به بهره برداران جدید دارای صلاحیت واگذار شود.

مدیرکل صمن استان خراسان‌رضوی افزود: از دیگر مصوبات نشست شورای معادن، اعمال قانون در قبال تعدادی معادن و صنایع معدنی که خسارت به محیط زیست و منابع طبیعی وارد می‌کنند که مقرر شد تا یک درصد فروش ماده معدنی آن محاسبه و بابت جبران خسارات از بهره‌برداران معادن آن گرفته شود.

رجبیشمار پروانه‌های بهره‌برداری معتبر در حوزه معادن خراسان رضوی را ۹۸۲ پروانه ذکر کرد و یادآور شد: از این تعداد حدود ۵۰۰ پروانه غیرفعال است.

گفتنی است، ۴۸ نوع ماده معدنی باارزش فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی شناسایی شده است که برخی از آن‌ها شهره جهانی دارند، طلا، مس، کرومیت، سنگ آهن، سیلیس، زغالسنگ، سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه جزو ارزشمندترین ذخایر معدنی این استان به شمار می‌روند که تاکنون اقداماتی برای اکتشاف و فرآوری آن‌ها انجام گرفته است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده