تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۸
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۳۲۵۵۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کدام کشور در بانکداری دیجیتال پیشرو است؟

کدام کشور در بانکداری دیجیتال پیشرو است؟
‌می‌متالز - آفریقا با بالاترین میزان خدمات بانکداری همچنین دارندگان حساب و تراکنش‌ها، پیشرو بانکداری با تلفن همراه در جهان است. به نقل از ویفروم، ظهور بانکداری با تلفن همراه و بانکداری دیجیتال به میلیون‌ها آفریقایی کمک کرده است تا در مناطقی که به شبکه‌های بانکی سنتی دسترسی ندارند، به منابع مالی دسترسی پیدا کنند.

به گزارش می‌متالز، آفریقا اغلب به‌عنوان پیشگام آینده بانکداری مطرح شده است؛ زیرا بسیاری از مناطق آن مستقیما به سمت بانکداری با تلفن همراه رفته‌اند تا دسترسی بیشتری به افراد بدون بانک ایجاد شود؛ به این معنی که طی دو دهه گذشته میلیون‌ها آفریقایی بدون مراجعه به یک شعبه معمولی بانک به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد که آفریقا همچنان به‌عنوان پیشرو در بانکداری دیجیتال باقی بماند.

این خدمات در همه‌گیری، حتی بیشتر به یک راه نجات تبدیل شد و دولت‌های آفریقایی مردم را تشویق کردند تا از پرداخت‌های تلفن همراه با چشم‌پوشی از هزینه تراکنش تلفن همراه برای کمک به محدود کردن شیوع بیماری کووید- ۱۹ استفاده کنند. بر اساس گزارش تحول بانکداری دیجیتال آفریقا در سال۲۰۲۳، امروزه ۴۸درصد از جمعیت آفریقا از خدمات بانکی استفاده می‌کنند. درحالی‌که این هنوز به این معنی است که حدود نیمی از جمعیت آن بدون بانک هستند و پول نقد شکل غالب پرداخت باقی مانده است با وجود تمامی این موارد همچنان بانکداری دیجیتال به سرعت در سراسر این قاره گسترش می‌یابد. بانکداری تلفن همراه، کشور‌های جنوب صحرای آفریقا را پیشتاز کرد. در آفریقا و بسیاری دیگر از بازار‌های در حال توسعه، بیشتر بانکداری دیجیتال به شکل بانکداری با تلفن همراه است و این به‌دلیل نبود زیرساخت ارتباطی ثابت برای دسترسی به اینترنت ثابت است.

بر اساس این گزارش، حدود سه‌چهارم ترافیک آنلاین در آفریقا از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. نزدیک به نیمی از حساب‌های بانکداری تلفن همراه جهان در آفریقا مستقر هستند و این روند صعودی است. رشد حساب‌ها و تراکنش‌های ثبت‌شده بالاتر از میانگین جهانی است و حدود یک‌پنجم را در سال۲۰۲۲ تشکیل می‌دهد و به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر مناطق جهان است. یکی از اهداف مجمع جهانی اقتصاد این است که دیجیتال را در اولویت قرار می‌دهد تا میلیون‌ها نفر را آنلاین کند و به آنان امکان دسترسی به خدمات مهم ازجمله مالی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش را بدهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده