به گزارش میمتالز، هفته گذشته بود که صورتجلسهای در فضای مجازی دست به دست شد که براساس آن مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات ایرانخودرو و سایپا با پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد از سوی وزارت صمت صادر شده است و خودروسازان میتوانند تا پایان سال ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را بهعنوان مازاد تولید و بهصورت تحویل فوری بهفروش برسانند. گرچه در ابتدا خودروسازان و مسوولان مربوطه این خبر را تایید نکردند و برخی فعالان صنعت خودرو اجرای این طرح را بعید و آن را بازی کلامی برای بازار عنوان کردند، اما یکی از شرکتهای خودروساز داخلی عنوان کرده است ۴۶ هزار دستگاه خودرو تولیدی مازاد بر تعهدات برای فروش آزاد دارد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت هفته گذشته این روش فروش را راهی برای کاهش زیان خودروسازان معرفی کرد و گفت: «هفته آینده درباره فروش مازاد خودروسازان تصمیمگیری میشود.»
در این راستا رئیس کمیسیون صنایعومعادن مجلس نیز اعلام کرد: «هنوز این پیشنهاد اجرایی نشده است؛ اما چنانچه تصمیم درستی است و دولت در این زمینه بهجمعبندی رسیده است، دیگر معطل چیست و چرا این تصمیم را اجرایی نمیکند؟»
دو هفتهای از اعلام طرح فروش خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بهای بازار میگذرد؛ هرچند خودروسازان با اطلاعیههایی توضیحاتی در این رابطه دادند؛ اما هنوز این طرح بهمرحله تصویب نرسیده و فقط تاثیر منفی خود را بر بازار گذاشته است؛ بهنحوی که با انتشار این خبر، بازار خرید و فروش خودرو شاهد شوک افزایش قیمتی در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی بوده است. این درحالی است که طی یک ماه اخیر خرید و فروش در بازار راکد بوده و قیمتها تغییرات چندانی را تجربه نکردهاند.
طرح فروش خودرو آن هم ۵ درصد زیر قیمت بازار، عاملی شده تا خودروهای داخلی شوک افزایش بها را تجربه کرده و شاهد رشد ۳۰ تا ۸۰ میلیونتومانی قیمتها در این بخش از بازار باشیم. در این شرایط فروشندگان منتظرند بازار شاهد افزایش قیمت بیشتری باشد و خریداران در انتظار فروکش کردن قیمتها هستند.
همچنین روز گذشته وزیر اقتصاد با رد مصوبه دولت برای فروش محصولات ایرانخودرو و ساپیا با قیمت حاشیه بازار گفت: «دولت مصوبهای برای فروش محصولات ایرانخودرو و ساپیا با قیمت حاشیه بازار ندارد و موارد مطروحه (صورتجلسه بدون امضای مسوولان دو وزارتخانه صنعت و اقتصاد و مدیران شرکتهای خودروساز مبنی بر مصوباتی جدید برای حمایت از صنعت) اظهار نظر مسئولان بود.»
احسان خاندوزی در ادامه افزود: «هیچ تغییری هم در استفاده از سامانه یکپارچه خودرو ایجاد نشده و، چون استفاده از خودرو بهعنوان کالای سرمایهای موجب افزایش قیمت میشود، دولت بر استفاده از سامانه یکپارچه تاکید دارد. تدبیر اصلی وزارت صنعت هم باید ارائه ساختاری برای تعیین قیمت خودرو در چارچوب قوانین با تمرکز بیشتر بر توسعه کیفیت و افزایش فناوریهای خودروها باشد.»
روز قبل معاون پارلمانی ریاستجمهوری نیز گفت: «آییننامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شده و بهزودی ابلاغ خواهد شد تا خواسته مردم و مجلس تحقق پیدا کند. هر مقدار که بهمیزان عرضه خودرو افزوده شود، قطعا در قیمتها اثرگذار خواهد بود. در کنار واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای برقی نیز در دستور کار قرار گرفته است که میتواند بر کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد.»
خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون تومان افزایش ۷۹۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۸۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۷۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۵۶۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۶۰۵ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۵ میلیون تومانی بودیم. جایی که هایما S ۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان، هایما S ۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون تومان افزایش یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، امویام X ۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان، جک S ۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان و امویام X ۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۵ میلیون تومان افزایش ۸۲۵ میلیون تومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، رنو تلیسمان با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۴ میلیارد تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید.
همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که بامو ۷۳۰ Li فول با ۵۰۰ میلیون تومان افزایش ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ولوو XC ۹۰ با ۵۰۰ میلیون تومان افزایش ۱۹ میلیارد تومان، مرسدسبنز E ۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون تومان افزایش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و بامو ۵۳۰ i با ۲۰۰ میلیون تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خریدوفروش شدند.