تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۴۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

صنعت‌گران به‌شدت از عملکرد سامانه‌ها ناراضی هستند

‌می‌متالز - دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مراسم روز ملی صنعت و معدن که روز دهم تیرماه ۱۴۰۳ در تهران، سالن اجلاس سران برگزار شد، عنوان کرد: صنعتگران به‌شدت از عملکرد سامانه‌ها ناراضی هستند. سامانه‌ها تکالیف اجباری را به گردن صنعت‌گران گذاشته‌اند که متاسفانه نقشی در کنترل فساد در کشور هم برعهده ندارند.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمدرضا مرتضوی» در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تمام فساد‌های بزرگ در همین سیستم‌های سامانه‌ای کنترلی رخ می‌دهد. در همین سیستم‌های کنترلی رکورد فساد شکسته شده است. ما نارضایتی خود را اعلام می‌کنیم. آقای وزیر (صمت) آگاه هستیم که شما تمایل ندارید که صنعت دچار مسائل بی‌خود شود، با ما هم‌دل و همراه خواهید بود و امیدواریم سایر مسوولان کشور هم با جنابعالی همراهی کنند.

بی‌برنامگی در تخصیص ارز

وی در ادامه افزود: بی‌برنامگی در تخصیص ارز، جهت واردات مواد اولیه شرکت‌ها باعث نارضایتی واحد‌های تولیدی شده است. هر روز به هر بهانه‌ای ثبت سفارش باید انجام بگیرد، بعضا ما اطلاع نداریم. وزارت صمت باید مکانیسمی را طراحی کند که چه اندازه ارز در اختیار واحد‌های صنعتی کشور قرار بگیرد، تا واحد‌های تولیدی بر اساس آن بتوانند برنامه‌ریزی انجام بدهند. باید برای این بی‌برنامگی در تخصیص ارز فکری کرد.

قیمت‌گذاری دستوری کمر صنعت کشور را شکسته است

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری کمر صنعت کشور را شکسته است؛ این در حالی است که فایده‌ای در کنترل تورم نداشته است. نظام قیمت‌گذاری چه کمکی به تورم کشور کرده است، به جز ضربه زدن به کیفیت تولید در کشور چه کمکی داشته است. در این راستا ما با قوه قضائیه صحبت می‌کنیم، آنها ما را تایید می‌کنند، چه کسی باعث شده این نظام غلط قیمت‌گذاری دستوری که کمر تولید و مصرف‌کنندگان را می‌شکند، حاکم شود. قبل از اینکه دیر شود، باید برای این موضوع برنامه‌ریزی داشت.

حداقل حقوق کارگران، لکه ننگ اقتصاد

مرتضوی ادامه داد: مسابقه غول تورم و افزایش حداقل حقوق کارگران، لکه ننگ اقتصاد کشور ماست. هر روز کارگران ما فقیرتر و سفره آنها کوچک‌تر می‌شود. ما به‌عنوان بخش تولید این آمادگی را داریم که به جای چانه زدن بر سر حداقل حقوق، برای تغییر نیاز‌های اساسی کارگران با دولت، وزارت صمت و وزارت کار همراهی کنیم. ما برای کارگران کشور حاضر به هر نوع سرمایه‌گذاری هستیم. با تورم ۵۰ درصدی که نمی‌توان افزایش ۲۰ درصد حقوق کارگری داشت.

مالیات را صرف زیرساخت‌ها کنید

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید بدون همراهی اصناف به سرانجام نخواهد رسید. اصناف باید همراه بخش تولید باشد؛ بنابراین باید برای تسهیل کار اصناف پیش رفت. فشار بر اصناف از طریق مالیات، بر آنها آسیب وارد می‌کند؛ البته ما مخالف مالیات‌ستانی دولت نیستیم، اما باید این مالیات‌ها صرف زیرساخت‌ها شود و باید آب و برق ما را تامین کند، نباید صرف هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق شود. ما صنعت‌گر هستیم و پای کشور ایستاده‌ایم.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

صنعت‌گران به‌شدت از عملکرد سامانه‌ها ناراضی هستند

صنعت‌گران به‌شدت از عملکرد سامانه‌ها ناراضی هستند

عناوین برگزیده