تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۴۸۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازسازی موفقیت آمیز دیاراتور‌های ۲ و ۶ نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - دیاراتور‌های ۲ و ۶ نیروگاه مرکزی که در تامین آب نیروگاه حرارتی، تولید برق، تامین آب دیگ‌های فولاد سازی و نهایتاً فرآیند مستمر تولید در کارخانه نقش موثری دارند، بازسازی شدند.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم ریاحی، سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق، ضمن بیان این خبر گفت: دیاراتور یا «سیستم اکسیژن‌زدا» یک تجهیز است که برای حذف کردن اکسیژن و گاز‌های حل شده در آبی که خوراک بویلر‌های تولید بخار است، استفاده می‌شود. اکسیژن حل شده در آب بویلر باعث خسارت‌های شدید ناشی از خوردگی در سیستم دیگ بخار می‌شود، به این صورت که به دیوار‌های لوله‌ها و دیگر تجهیزات فلزی می‌چسبد و تشکیل اکسید (زنگ) می‌دهد که باعث کاهش طول عمر تجهیزات می‌گردد. 

احمد جاودانی، سرپرست نیروگاه مرکزی بیان نمود: مجموعا ۸ دیاراتور با وظیفه تامین آب پیش گرم و دئوره (اکسیژن‌زدا) شده جهت مصارف سیکل داخلی نیروگاه مرکزی، سیکل مصرفی نیروگاه حرارتی، آب مصرفی دیگ‌های اتیلیزاتور فولادسازی، آب مصرفی کک سازی، آب جبرانی شبکه شوفاژ کارخانه و... را به عهده دارند. علاوه بر بازسازی دیاراتور‌های ۲ و ۶، برنامه ریزی برای بازسازی دو دیاراتور دیگر ۱ و ۵ این نیروگاه نیز در صورت تامین متریال، در برنامه قرار می‌گیرد. 

سیدابراهیم مویدی، سرپرست تعمیرات مکانیک نیروگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به خوردگی‌های شدید و سوراخ شدگی بدنه دیاراتور‌ها به دلیل طول عمر بالا و آبریزی در محوطه ۱۷ متری کارگاه نیروگاه مرکزی و نشتی آب به طبقات پایین‌تر، نوسازی دیاراتور‌های ۲ و ۶ در دستور کار قرار گرفت و انجام گردید و دیاراتور‌های ۱ و ۵ هم انجام خواهد شد.

همچنین عملیات اجرایی این پروژه شامل دمونتاژ عایق‌ها و بدنه کامل دیاراتورها، آماده‌سازی، خم کاری و تعویض و جوشکاری ورق‌های بدنه به میزان ۲۰۰ متر مربع و ساخت و نصب پایه‌ها و ساپورت‌ها و لوله کشی اتصالات ورودی و خروجی مخازن، پاگرد‌ها می‌باشد.

مهدی عسگری، مهندس ارشد دیگ نیروگاه مرکزی گفت: نیروگاه مرکزی به عنوان واحد زیر مجموعه مدیریت تولید و توزیع برق در حدود سال ۱۳۵۰ و به عنوان پیش نیاز بهره‌برداری کوره بلند شماره ۱، در فاز اول به بهره‌برداری رسید. حدود ۵۳ سال است که مخازن دیاراتور نیروگاه مرکزی در حال استفاده هستند و سالیان زیادی از عمر مفید آنها سپری شده است.

وی افزود: در صورت عدم بازسازی دیاراتورها، احتمال وقفه در تامین آب نیروگاه حرارتی، کاهش تولید برق، تامین آب دیگ‌های فولادی سازی و نهایتا کاهش تولید ایجاد می‌شد.

مهندس ارشد دیگ نیروگاه مرکزی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های مالی زیاد برون سپاری و همچنین پیچیده و دشوار بودن موقعیت مکانی دیاراتور‌ها برای تعویض یکپارچه به دلایل پوشیده بودن سقف و نصب در ارتفاع ۱۷ متری نیروگاه و همچنین احاطه شدن مخازن با انبوهی از خطوط لوله آب و بخار و حساسیت بالای کار، تصمیم گیری درباره نوسازی مخازن را با چالش مواجه کرده بود و عملاً امکان ساخت بیرون مجموعه و انتقال به صورت یکپارچه نبود.

عسگری خاطرنشان کرد: در نهایت، تصمیم به بومی سازی به صورت ساخت و مونتاژ در داخل کارخانه گرفته شد. نقشه‌های ساختی بررسی شد و نقشه بعضی از تجهیزات همچون سینی ستون دیاراتور‌ها و آبنما سطح، بازطراحی شد. پس از پیگیری و تامین متریال، دیاراتور ۲ و ۶ دمونتاژ شد و پس از ساخت و نورد ورق‌های رول شده و انتقال آنها به محل، عملیات مونتاژ، جوشکاری، رنگ آمیزی، عایق کاری و نصب تجهیزات جانبی آن با همت و تلاش همکاران در شرایط خیلی سخت در بازه زمانی یک ماهه انجام گرفت.

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده