تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۷۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو:

چرخه خلق ارزش پایدار در صنعت باید محقق شود/ نرخ ریسک صنایع باید بررسی شود

چرخه خلق ارزش پایدار در صنعت باید محقق شود/ نرخ ریسک صنایع باید بررسی شود
‌می‌متالز - معاون وزیرصمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در بررسی و معرفی شرکت‌های برتر باید شاخص‌هایی، چون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار به عنوان معیار برتربودن صنایع مدنظر قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، «بابک احمدی» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امروز در نشست خبری با موضوع بیست‌وهفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار کرد: تجربه موفق ۲۷ ساله در رتبه‌بندی شرکت‌ها در دنیا، سال‌ها است اجرا می‌شود و شاخصی برای نشان دادن درجه توفیق اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده، است، اما به این معنا نیست که این سرمایه‌گذاری‌ها خوب است.

وی افزود: همواره در سرفصل سرمایه‌گذاری‌ها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند؛ در واقع صنایعی را به عنوان رتبه‌های برتر می‌بینیم که به منابع مختلف رانت اعم از انرژی وصل هستند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترین‌ها هستند، اما این موضوع نمی‌تواند به‌عنوان شاخصی برای جذب سرمایه‌گذاری مطرح باشد؛ در واقع نمی‌توانیم صرفاً با همین یک شاخص سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعه‌ای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… کن فیکون می‌شود یعنی ریسک بالایی دارد و نمی‌تواند به عنوان بخش جذابی برای سرمایه گذاری معرفی شود؛ بنابراین نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه بندی شرکت‌ها بررسی شود، زیرا معیار قرار دادن نرخ بازار به عنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.

احمدی به مفهوم خلق ارزش پایدار اشاره کرد و یادآور شد: یک سرمایه‌گذاری پایدار و جذاب زمانی در کسب و کاری صورت می‌گیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب و کار تأمین شده باشد، زیرا در این شرایط در تلاطم‌ها حداقل آسیب را می‌بیند و از حداکثر ثبات و پایداری در برابر ناملایمات اقتصادی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بیست‌وهفتمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران نرخ ریسک را مدنظر قرار دادیم.

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین گفن: البته به شرکت‌های دانش‌بنیان هم به‌طور ویژه توجه کردیم. همچنین شرکت‌هایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در این رتبه‌بندی حضور پر رنگی دارند.

در ادامه این مراسم، «بهنام فیض‌آبادی» دبیر همایش و مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، گفت: امروز در مدیریت سخت و پررقابت در همه جای دنیا مدیران نیازمند اطلاعات هستند تا تصمیم‌گیری واقع بینانه بگیرند.

وی افزود: یکی از اهدافی که در رتبه‌بندی شرکت‌ها دنبال می‌کنیم، ارائه اطلاعات شفاف بر اساس عملکرد و نتایح کمی شرکت‌ها است که یکی از این شاخص‌ها شاخص درآمد است.

دبیر همایش و مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر اضافه کرد: در رتبه‌بندی شرکت‌ها دو رویکرد داریم؛ برخی مبتنی بر نتایج هستند؛ مثل IMI-۱۰۰ که نتایج بر اساس داده‌های واقعی و تایید شده مالی شرکت‌ها صورت می‌گیرد و برخی رتبه‌بندی‌های دیگر نیز مبتنی بر عملکرد هستند که آنجا قضاوت‌ها کمی و کیفی اتفاق می‌افتد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده