تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۹۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

درخشش «فجهان» در فروش شمش فولادی

درخشش «فجهان» در فروش شمش فولادی
‌می‌متالز - شرکت جهان فولاد سیرجان با قرار گیری در منطقه‌ای معدنی فرصت خوبی برای افزایش سهم خود در زنجیره ارزش فولاد دارد. این مجموعه با قرار گیری در بین ۱۰ تولیدکننده اول شمش فولاد توانسته میزان فروش خود به درآمد خوبی دست پیدا کند. در حال حاضر ۴۳ درصد از درآمد‌های این مجموعه از محل فروش شمش فولادی به دست آمده است.

به گزارش می‌متالز، شمش فولاد که در حلقه محصولات میانی زنجیره قرار می‌گیرد محصولی مهم و استراتژیک است که روند تولید از نظر کمی و کیفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این در حالی است که بیش از ۶۲ درصد شمش فولادی کشور در سال ۱۴۰۲ توسط ۱۰ شرکت برتر تولید شده است.

شرکت جهان فولاد سیرجان نیز با در اختیار داشتن سهم ۴ درصدی در میزان تولید شمش کشور در بین ۱۰ شرکت اول قرار گرفته است. این رده‌بندی نشان می‌دهد که این مجموعه جز بازیگران اصلی تولید شمش کشور محسوب می‌شود. 

از سویی دیگر این مجموعه می‌تواند از محل فروش شمش خود به درآمد خوبی دست پیدا کند که درآمد حاصله را راهی طرح‌های توسعه‌ای کند. 

آمار‌های منتشر شده از سوی این مجموعه نشان می‌دهد جهان فولاد سیرجان عمده رشد در آمدی خود را از محل فروش میلگرد و شمش بدست آورده است. درواقع ۵۱ درصد از کل فروش و ۴۵ درصد از فروش داخلی از محل فروش شمش به دست آمده است. 

افزایش فروش این محصول حاکی از تولید کیفی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد. بالا بودن کیفیت شمش می‌تواند در کیفیت محصولات پایین دستی اثر گذار باشد. 

از سویی دیگر شمش به عنوان ماده اولیه سایر محصولات بازار فروش بهتری در اختیار دارد. این مجموعه در صادرات شمش نیز عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است.

حجم صادرات شمش فولادی این شرکت از ابتدای فروردین تا انتهای آبان سال ۱۴۰۲ با جهش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن به ۵۹ هزار و ۹۹۸ تن رسیده است؛ و با جهش ۱۱ درصدی در کل سال به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده است. این رشد صادراتی نشان می‌دهد کیفیت شمش جهان فولاد سیرجان مطابق با نیاز‌های موجود در بازار‌های خارجی است. 

این روند باعث می‌شود تامین سرمایه برای اجرای پر سرعت پروژه‌های توسعه‌ای صورت بگیرد و پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در حوزه تولید آهن اسفنجی را اجرایی و با بهره برداری از این پروژه ها، ظرفیت تولید آهن اسفنجی «فجهان» به ۴ برابر برسد. به هر میزان که تولید آهن اسفنجی افزایش پیدا کند میزان تولید شمش نیز افزایش می‌یابد. 

رشد در درآمد‌های این محصول بخشی به دلیل افزایش عرضه در بازار است در نتیجه استراتژی جهان فولاد سیرجان تامین پایدار مواد اولیه است تا بتواند جایگاه خود در بین ۱۰ تولید کننده اول شمش را حفظ کند. 

اهمیت توسعه فجهان در تولید شمش را می‌توان این طور ارزیابی کرد که این مجموعه به دنبال سهمی بیشتر در میان تولیدکنندگان برتر است تا بتواند سهم درآمدی خود را بالا ببرد. 

از سویی دیگر افزایش تولید شمش با کیفیت بالا می‌تواند کار این مجموعه در توسعه زنجیره ارزش و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر موثر باشد.

شاید بتوان گفت استراتژی جهان فولاد سیرجان افزایش تولید شمش و پس از آن حرکت به سمت محصولاتی با ارزش افزوده بالا‌تر است که می‌تواند از محل درآمد حاصل طرح‌های توسعه‌ای خود رااجرایی کند. 

جهان فولاد سیرجان پس از تغییرات مدیریتی با تغییراتی در نقشه راه خود به سمت توسعه حداکثری رفته است و با دسترسی به مواد اولیه و کاهش هزینه‌ها در تامین آنها، توانسته حضور پررنگ تری در بازار داشته باشد. از سویی دیگر جدید ساخت بودن کارخانه و طراحی خارجی آن می‌تواند سطح کیفی تولیدات این مجموعه را افزایش دهد. درواقع امروز جهان فولاد سیرجان کارخانه‌ای تازه نفس است که در فروش شمش و میلگرد کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است. این عملکرد می‌تواند آمار‌های اعلامی در مجمع ۱۴۰۳ را درخشان‌تر از مجمع سال گذشته کند. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده