تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۰۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تاکید کرد:

کرمان باید رفرنس معدنی خاورمیانه شود/ لزوم تشکیل وزارت معادن

کرمان باید رفرنس معدنی خاورمیانه شود/ لزوم تشکیل وزارت معادن
‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ضمن تاکید بر اینکه کرمان باید رفرنس معدنی خاورمیانه بشود، گفت: اولین آزمایشگاه خصوصی معدن جنوبشرق طی هفته‌های آینده در کرمان فعال و همه آنالیز‌های معدنی دنیا را انجام خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، امیر حسن‌زاده امروز هشتم شهریورماه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع «بررسی اصلاحات قانون معادن برای تحقق رشد ۱۳ درصدی» اظهار کرد: برای معدن‌کاری به اکتشاف و ابزار خوب نیاز داریم ضمن اینکه کارشناس خوب هم نیاز است.

وی افزود: در کشور و کرمان رشته‎‌های تخصصی دارد خالی می‌شود و این خطرناک است، زیرا بهترین دستگاه‌ها را داشته باشیم، اما بدون کارشناس، با مشکل مواجه می‌شود.

حسن‌زاده ضمن تاکید بر اینکه باید وارد مدارس بشویم و معدن در مدارس گفتمان بشود، تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد وزارتخانه تخصصی معادن را داده بودیم و بحث کارشناسی انجام شده و این مساله مهمی است، زیرا با تفکیک وزارتخانه، حوزه معدن یتیم شد.

معاون استاندار کرمان گفت: با ساختار کنونی، معدن نمی‌توان جایگزین نفت شود و تا وزارتخانه تخصصی نداشته باشیم، دغدغه و مسائل پیگیری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز فعالیتمان در استان اعلام شد ۴۵۰۰ محدوده معدنی در شمال استان کرمان داریم، افزود: برای مزایده و تعیین تکلفی پیگیری کردیم، اما کار انجام نشد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه زنجیره ارزش باید دنبال شود، تصریح کرد: کرمان باید رفرنس معدنی خاورمیانه بشود.

وی یادآور شد: اولین آزمایشگاه خصوصی معدن جنوبشرق طی هفته‌های آینده در کرمان فعال و آنالیز‌های معدنی دنیا را انجام خواهد داد.

مجید حجت رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: کارگروه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری، آموزش و حقوقی را تشکیل دادیم و کمیسیون برای حل مشکلات فعالان بخش معدن دغدغه‌مند است.

وی در ادامه بیان کرد: یک سوم اقتصاد ایران به طور مستقیم به معدن وابسته است و کشورمان یکی از ۱۰ قطب بزرگ معدنی دنیاست.

حجت افزود: کرمان بزرگ‌ترین استان معدنی کشور است و در صدر ارزش تولیدات معادن ایران قرار دارد. ۶۰ درصد ارزش تولیدات معادن کشور مربوط به استان کرمان و یک سوم اقتصاد استان به طور مستقیم به معدن وابسته است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه معدن یکی از بخش‎‌های مهم جذب سرمایه و توسعه کسب و کار است، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیر و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و دستورالعمل‌های متناقض موجب فاصله گرفتن بخش خصوصی از این حوزه شده است.

وی در پایان تاکید کرد: آیین نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون معادن عامل اصلی و زمینه‌ساز بلوکه شدن مناطق قابل اکتشاف استان کرمان شده ضمن اینکه برخی از محدوده‌های استان نیز توسط سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های بزرگ بلوکه است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین