تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۵۰۷۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغال سنگ هنوز هم سنگ بنای ترکیب انرژی جهانی

زغال سنگ هنوز هم سنگ بنای ترکیب انرژی جهانی
‌می‌متالز - با وجود دور شدن بسیاری از کشور‌ها از سوخت‌های فسیلی، در سال ۲۰۲۳، مصرف زغال سنگ در جهان به ۱۶۴ اگزاژول انرژی رسید که بالاترین رکورد برای هر سال است.

به گزارش می‌متالز، زغال سنگ نقش مهمی در ترکیب انرژی جهانی دارد و ۲۶ درصد از انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص می‌دهد، یعنی بیشتر از مجموع همه منابع سوخت غیرفسیلی. تنها منبع انرژی که سهم بیشتری در ترکیب انرژی جهانی داشت، نفت بود.

مصرف زغال سنگ در بسیاری از مناطق کاهش یافته است. برای مثال، هم آمریکای شمالی و هم اروپا مصرف انرژی خود را از زغال سنگ تا ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش داده‌اند. با این حال، وابستگی شدید به زغال سنگ در منطقه آسیا و اقیانوسیه باعث شده است که مصرف جهانی زغال سنگ در ۱۰ سال گذشته اساساً ثابت بماند.

در سال ۲۰۲۳، چین مصرف زغال سنگ خود را از ۸۸ اگزاژول به نزدیک ۹۲ اگزاژول افزایش داد که در مجموع ۵۶ ٪ از مصرف جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است. این امر کمک قابل توجهی به پیشروی آسیا و اقیانوسیه در جهان با ۸۳ درصد از مصرف جهانی زغال سنگ کرد.

دسترسی آسان به زیرساخت‌های موجود و قیمت‌های معقول نه تنها مصرف جهانی زغال سنگ را در ۱۰ سال گذشته حفظ کرده است، بلکه راه را برای رشد بالقوه آن هموار کرده است. بسیاری از کشور‌های در حال توسعه اکنون مصرف زغال سنگ خود را گسترش می‌دهند و فرصت‌های بالقوه‌ای را در بازار زغال سنگ ارائه می‌دهند.

طبق بررسی آماری انرژی جهانی ۲۰۲۴، بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، بنگلادش و کلمبیا شاهد افزایش دو رقمی، به ترتیب ۴۱ و ۵۳ درصد مصرف زغال سنگ نسبت به سال گذشته بودند.
زغال سنگ همچنان نقش مهمی را در ترکیب انرژی جهانی، به ویژه در کشور‌های در حال توسعه، ایفا می‌کند، جایی که مقرون به صرفه بودن آن را به منبع انرژی فعلی تبدیل می‌کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده