تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۱
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۴۶۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روسیه به دنبال افزایش صادرات زغال سنگ به هند است

روسیه به دنبال افزایش صادرات زغال سنگ به هند است
‌می‌متالز - روسیه برای بهره برداری از تقاضای فزاینده برای زغال‌سنگ در هند، علاقمند به افزایش صادرات به این کشور آسیایی است.

به گزارش می‌متالز، چین همچنان بزرگترین خریدار زغال‌سنگ روسیه است، اما مسکو اعلام کرده که تقاضای هند ممکن است تا آغاز دهه آینده از چین پیشی بگیرد، زیرا پکن در نظر دارد مصرف زغال‌سنگ برای تولید برق را کاهش دهد.

هند با افزایش تولید برق با سوخت زغال‌سنگ در اوایل سال جاری که برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ از رشد انرژی تجدیدپذیر سبقت گرفت، به شکل روزافزون، به زغال‌سنگ برای تامین تقاضای کم‌سابقه برای نیرو متکی شده است.

تولید زغال‌سنگ این کشور در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس، به رکورد ۹۹۷.۸۲۸ میلیون تن رسید که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. بیش از ۷۵ درصد از تولید برق هند در سال ۲۰۲۳، با استفاده از زغال‌سنگ بوده است. هند ۱۷۶ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی در سال ۲۰۲۳ وارد کرد که عمدتا توسط نیروگاه‌ها انجام شد.

طبق گزارش وزارت انرژی روسیه، صادرات این کشور به هند در سال گذشته به ۲۶.۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، افزایش داشت. روسیه که پس از بن‌بست شدید سیاسی با غرب بر سر جنگ اوکراین، مسیر تجارت انرژی خود را به شرق تغییر داد، در حال حاضر بزرگترین تامین کننده نفت خام هند است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد شرکت‌های تولید زغال‌سنگ روسیه منابع قابل توجهی دارند و علاقمند به گسترش حضور خود در بازار برخوردار از رشد سریع هند هستند.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود روابط نزدیک سیاسی و تجاری، هند نسبت به تحریم‌ها علیه روسیه محتاط است. دهلی‌نو ماه گذشته اعلام کرد گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) تولید کارخانه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲ روسیه را که توسط کشور‌های غربی تحریم شده است، خریداری نخواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده