تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۵۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی مطرح کرد:

ایجاد محیط نظارتی موثر با افزایش اقتدار بانک مرکزی

ایجاد محیط نظارتی موثر با افزایش اقتدار بانک مرکزی
‌می‌متالز - بخش مهمی از نظارت ایجاد یک محیط نظارتی موثر همراه با اقتدار کافی بانک مرکزی است و این بانک باید به این مساله توجه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، مهدی قاسمی علی‌آبادی؛ رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان در نشست تحلیلی ویژگی‌های نظارت موثر بانکی اظهار کرد: نظارت موضوع گسترده و پیچیده‌ای است، اما آن را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. اولین بخش نظارت بر عملکرد یا کارکرد نهاد بانک و ساختار، فرآیند و عملکرد آن در اقتصاد است. این حوزه به نظارت بر درون (نظارت داخلی) بانک تمرکز دارد. کنترل داخلی موجب واکنش به هنگام و موثر بانک در برابر ریسک‌ها می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان بیان کرد: موضوع دوم به کیفیت گزارشگری و شفافیت گزارش‌ها برمی‌گردد که کنترل داخلی آن را افزایش می‌دهد. سومین نکته مهم نیز رعایت قوانین و مقررات است که به نحو بهتری انجام می‌شود. شبکه بانکی ایران در حوزه کنترل داخلی تاکنون بهتر عمل کرده و نسبت به سایر بخش‌ها جلوتر است. البته نظارت بانک مرکزی تاکنون قاعده محور بوده است، اما نظارت امروزه در جهان به سمت نظارت پیشینی، پیشگیری کننده و ریسک محور رفته است.

علی‌آبادی اظهار داشت: در کشور باید در نظارت بر دارندگان مجوز نظارت بیشتری داشته باشیم و با تمرکز بیشتری به این بخش توجه کنیم. برخی افراد مجوز‌هایی را ذیل نظام بانکی دریافت کرده‌اند که در ساختار نظارتی کمتر به آنها توجه شده است. در ارتباط هر شرکت، موسسه یا هر واحد اقتصادی دیگری با بانک در کنار توجه به منافع اقتصادی باید استفاده کارآمد از منابع، وظایف اجتماعی و پاسخگویی در برابر خلق پول و آثار اجتماعی نیز باید مورد توجه باشد.

وی خاطر نشان کرد: جنبه دیگر نظارت کنترل داخلی رعایت مقررات احتیاطی است که از رخداد‌ها و اتفاقات منفی در بانک‌ها پیشگیری می‌کند.

رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان گفت: نظام حکمرانی خوب در نظام بانکی نگاه عمیق‌تری دارد. چهار جنبه مسوولیت‌پذیری، مشتری‌مداری، شفافیت و انصاف در نظارت مبتنی بر حکمرانی خوب در نظر گرفته می‌شود.

علی‌آبادی تصریح کرد: عمده بانک‌های کشور در سه گروه دولتی تجاری، دولتی توسعه‌ای و دولتی خصوصی شده، هستند و در واقع عموم بانک‌های کشور دولتی هستند. نکته دیگر اینکه بخش عمده تمام بانک‌های کشور نهادی هستند و مرتبط با نهاد‌های نظامی، شرکت‌ها، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها و سایر بخش‌ها است.

علی‌آبادی در پایان تاکید کرد: اهداف نهاد‌ها منبع‌محور است و کارایی شاید در درجه چندم اهداف قرار بگیرد؛ بنابراین بخش مهمی از نظارت ایجاد یک محیط نظارتی موثر همراه با اقتدار کافی بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین