به گزارش میمتالز، این در شرایطی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ این رقم به ۷۶۷ هزار و ۲۹۳ دستگاه میرسید؛ بنابراین در این مدت، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، ۴۸ هزار و ۲۶۲ دستگاه معادل ۶.۳ درصد تولید کمتری در سواریها داشتهاند.
تولید تجمیعی خودروسازان از ابتدای سال جاری همواره کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. نیمه اول سال با توجه به مشکلات قطعی برق و کمبود ارز تولید خودروسازان در وضعیت خوبی قرار نداشت، اما در مهرماه وضعیت تغییر کرد و رشد قابل توجهی را به خود دید. اما آبان دوباره وضعیت به منوال سابق برگشت. سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبان ماه ۲۴.۲ درصد کمتر از مهر تولید کردند.
افت قابلتوجه تولید خودروی سواری در آبان موجب شد که بهرغم دو ماه پیاپی رشد تولید در آذر و دی، باز هم آمار ۱۰ ماهه تولید خودروی سواری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی باشد. تولید آذرماه خودروسازان نسبت به آبان ۱۴ درصد رشد داشت و حالا آمار کدال نشان میدهد که تولید آنها در دی ماه نیز رشد ۱۴.۷ درصدی نسبت به آذر را ثبت کرده است. با این حال هنوز تولید دی ماه به آمار مهر نرسیده است. ماه ابتدایی زمستان در رتبه سوم ماههای پرتولید خودرو، پس از خرداد و مهر ماه قرار گرفته است.
موضوعی که احتمالا بیشترین تاثیر را روی رشد تولید خودرو در آذر و دی داشته، رشد قیمت رسمی خودرو است. اصلاح قیمت ۳۰ درصدی بهای کارخانهای خودرو، در اواخر آبان ماه رخ داد. احتمالا در طول آبان، خودروسازان منتظر رشد قیمت بوده و تولید خود را کاهش داده بودند. تاجایی که با فاکتور گرفتن از فروردین که نیمی از آن تعطیل است در مرداد و آبان کمترین تیراژ خودروسازان رقم خورد.
در واقع این افت تولید در آبان دلیلی است که آمار افزایش تولید در آذر و دی را قابل قبول کرده است. به طوری که بعد از دوماه رشد تولید بالای ۱۴ درصد تازه تولید در دی ماه به آمار مهر نزدیک شده است. اما نکته قابلتوجه دیگر در مورد آمار تولید ۱۰ ماهه خودروسازان رشد تولید خودروهای ناقص است. به طوری که ایران خودرو در گزارش خود به سازمان بورس تاکید کرده که از ابتدای سال جاری تا انتهای دی ماه، ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که پنج هزار و ۱۶۸ دستگاه آن تنها مربوط به دی ماه است. سایپا و پارسخودرو گزارشی در مورد خودروهای ناقص خود ندادهاند. همچنین مشخص نیست که ایرانخودرو محصولات ناقص خود را در آمار تولید نیز احتساب کرده است یا خیر.
دلیل دیگری هم که میتواند در رشد تولید خودروسازان طی دو ماه گذشته موثر باشد کاهش زیان این شرکتهاست. خروج محصولات قدیمی و زیان ده از خط تولید خودروسازان موجب شد که از حجم زیان آنها کاسته شده و حتی در برخی محصولات به سوددهی برسند. این موضوع انگیزه و توانایی آنها را برای رشد تولید افزایش داده است. اما اگر همین روند ادامه پیدا کند پیشبینی میشود که تولید خودروسازان بزرگ کشور در دو ماه پایانی سال نیز با رشد همراه شود.
البته حذف سامانه نیما و شناورسازی ارز تجاری، هزینه تولید خودروسازان را بالا خواهد برد، مخصوصا اینکه این روزها دلار نیز روندی افزایشی به خود گرفته و طبعا هرچه نرخ آن بالا رود، هزینه تولید در خودروسازی هم رشد خواهد کرد؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که همه این عوامل چگونه باهم دست و پنجه نرم کرده و تولید خودرو در ادامه سال چگونه رقم خواهد خورد.
بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایران خودرو توانسته در ۱۰ ماه امسال ۴۲۰ هزار و ۴۳۷ دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت در ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته، ۴۴۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه تولید داشت؛ بنابراین تیراژ این شرکت نسبت به ۱۰ ماه مشابه پارسال افت ۲۴ هزار و ۳۴ دستگاهی، معادل ۵.۴ درصد، را تجربه کرده است. به منوال گذشته بیشترین تولید آبی پوشان جاده مخصوص به مدلهای پژو اختصاص دارد.
این در حالی است که ایران خودرو در حال حاضر فقط پژو ۲۰۷ را از این خانواده به تولید میرساند. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۳۸ هزار و ۵۴ دستگاه پژو تولید کرده است. با توجه به تولید ۲۳۱ هزار و ۸۸۲ دستگاهی خانواده پژو در ۱۰ ماه مشابه پارسال، ایران خودروییها در تولید اعضای این خانواده افت حدودا ۴۰ درصدی داشتهاند.
در بین دیگر محصولات ایران خودرو، گروه سورن تیراژ ۹۸ هزار و ۴۰۴ دستگاهی را در ۱۰ ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ ۴۹ هزار و ۵۲۰ دستگاهی این گروه خودرویی در ۱۰ ماه پارسال، ایران خودروییها توانستهاند تولید در این گروه را حدود دو برابر کنند.
طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز از ابتدای سال تا انتهای دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایران خودرو اعلام کرده در ۱۰ ماه امسال ۷۳ هزار و ۹۶۸ دستگاه دنا را به تولید رسانده است؛ بنابراین با توجه به تیراژ ۷۱ هزار و ۴۳۹ دستگاهی این خودرو در ۱۰ ماه پارسال، تولید دنا ۳.۵ درصد بالا رفته است.
دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا ۱۰ ماه امسال را با افت پشت سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشر شده در کدال، تا پایان دی امسال ۱۴ هزار و ۵۸۰ دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن تیراژ ۱۹ هزار و ۹۹۶ دستگاهی مدت مشابه پارسال، تولید رانا ۲۷ درصد افت را به خود میبیند. ایران خودروییها در ۱۰ ماه امسال ۱۳ هزار و ۲۰ دستگاه هایما را مونتاژ کردهاند، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی ۱۶ هزار و ۷۳۹ دستگاه بود؛ بنابراین مونتاژ هایما در ۱۰ ماه امسال حدود ۲۲ درصد افت کرده است. طبق آمار منتشره در کدال، ایران خودرو در ۱۰ ماه امسال ۵۶ هزار و ۸۰۵ دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در ۱۰ ماه پارسال ۳۸ هزار و ۶۹۴ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود؛ بنابراین تولید تارا در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده است. در آمار تولید ایران خودرو آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجاری نشده سایتها وجود دارد که عدد درج شده در مقابل آن، ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه است، که این میزان به خودروهای ناقص تولیدی اشاره دارد که ۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه آن مربوط به دی ماه است.
همچنین بخش دیگری به نام «دیگر محصولات» تعریف شده که تولید ایران خودرو در این بخش ۲۵ هزار و ۶۰۶ دستگاه بوده است. بدین ترتیب کاهش تولید خانواده پژو نقش مهمی در افت تولید محصولات سواری ایران خودرو ایفا کرده است.
سری هم به سایپا بزنیم. دومین خودروساز بزرگ کشور در ۱۰ ماه امسال ۲۱۳ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودروی سواری تولید کرده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۷ هزار و ۷۳۱ دستگاه بوده است؛ بنابراین در این مدت زمانی نارنجی پوشان جاده مخصوص ۲۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه، معادل ۱۰.۳ درصد کمتر، تولید خودروی سواری داشتهاند.
بیشترین حجم از سبد محصولات این شرکت در ۱۰ ماه امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. طبق اعلام سایپا این شرکت از ابتدای امسال تا انتهای دی ماه، ۱۷۳ هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو از این گروه تولید کرده است. این رقم در ۱۰ ماه سال گذشته ۱۹۵ هزار و ۶۳۷ دستگاه بوده است، بنابراین در این مدت زمان تولید این محصولات سایپا ۱۱.۳ درصد کمتر شده است.
سایپا همچنین توانسته در مدت مذکور ۴۰ هزار و ۵۵۲ دستگاه شاهین معمولی و اتومات را به تولید برساند. این در حالی است که طی ۱۰ ماه سال گذشته تیراژ شاهین حدود ۴۲ هزار و ۷۵ دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به ۱۰ ماه مشابه پارسال کاهش ۳.۶ درصدی داشته است.
دومین خودروساز بزرگ ایران در بازه زمانی تحت بررسی ۲۶ دستگاه آریا اتوماتیک نیز تولید کرده که ۹ دستگاه از آن مربوط به دی ماه است. البته در ۱۰ ماه مشابه پارسال نیز تنها ۱۹ دستگاه آریا اتوماتیک در این شرکت تولید شده بود.
پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در ۱۰ ماه سال جاری، ۸۵ هزار و ۴۵۸ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. در مقایسه با تیراژ ۸۵ هزار و ۹۱ دستگاهی ۱۰ ماه مشابه پارسال، تولید این شرکت تنها ۳۶۷ دستگاه معادل ۰.۴ درصد بیشتر شده و تقریبا ثابت باقی مانده است.
پارس خودرو در ۱۰ ماه امسال کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q۲۰۰ را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q۲۰۰ پارس خودرو تیراژ ۵۴ هزار و ۲۲۳ دستگاهی در ۱۰ ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال با تیراژ ۶۳ هزار و ۱۶۱ دستگاهی، از افت بیش از ۱۴ درصدی حکایت دارد.
پارس خودرو در حالی هزار و ۲۳۴ دستگاه کوئیک معمولی دندهای را در ۱۰ ماه امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، ۲۱ هزار و ۸۹۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول از مهر تاکنون هیچ تولیدی نداشته و به نظر میرسد پارس خودرو آن را از سبد محصولاتش حذف کرده است. خودروساز سوم ایران همچنین در ۱۰ ماه امسال ۱۲ هزار و ۴۸۶ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس خودرو به شمار میرود که در ۱۰ ماه مشابه پارسال تنها ۴۰ دستگاه از آن تولید شد.
پارس خودرو در بازه زمانی تحت بررسی ۱۷ هزار و ۵۱۵ دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است. این خودرو در ۱۰ ماه مشابه پارسال هیچ تولیدی در پارس خودرو نداشت.
همانطور که اشاره شد تولید خودروی سواری در دی با رشد ۱۴.۷ درصدی نسبت به آذر مواجه بوده است. بر این اساس خودروسازان در آذر امسال ۷۲ هزار و ۶۳۰ دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در دی ماه، تیراژ آنها به ۸۳ هزار و ۲۹۱ دستگاه رسیده است؛ بنابراین تولید ماهانه خودروسازان نیمه دولتی، ۱۴.۷ درصد افزایش یافته است.
ایران خودرو در دی ماه امسال ۴۹ هزار و ۹۵۱ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با تیراژ ۴۳ هزار و ۳۶۰ دستگاهی آذر، نشان از رشد ۶ هزار و ۵۹۱ دستگاهی و ۱۵.۲ درصدی دارد. سایپا نیز تولید ۲۴ هزار و ۴۸۸ دستگاهی در ماه ابتدایی زمستان داشته که در مقایسه با تیراژ ۲۰ هزار و ۷۰۷ دستگاهی آذر رشد ۳ هزار و ۷۸۱ دستگاهی و ۱۸.۲ درصدی را به خود میبیند. همچنین پارس خودرو که تولید ۸ هزار و ۵۶۳ دستگاهی در آذر ماه داشته، در دهمین ماه از سال ۸ هزار و ۸۵۲ دستگاه خودروی سواری تولید کرده تا رشد تولید آن طی دی ماه به ۲۸۹ دستگاه معادل ۳.۴ درصد، برسد.
منبع: دنیای اقتصاد