تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۳۷۵۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
چین، ژاپن و آلمان مشتری 42 درصد از گندله صادراتی دنیا

واردات گندله چین در 3 ماهه پایانی 2018، افزایش 43 درصدی داشت

می متالز - چین در واردات گندله سنگ آهن مانند بسیاری از محصولات معدنی دیگر رتبه نخست دنیا را دارد. محدودیت‌های تولید زمستانه در سال‌های اخیر موجب شده است تا برای تامین نیاز بازار و واحدهای فولادسازی چین، واردات گندله به عنوان محصولی که تولید آن آلودگی زیست‌محیطی فراوانی ایجاد می‌کند، در پاییز و زمستان رشد چشم‌گیری داشته باشد.
واردات گندله چین در 3 ماهه پایانی 2018، افزایش 43 درصدی داشت

به گزارش می متالز، ژاپن و آلمان نیز با توجه به اینکه تولیدکننده سنگ آهن و محصولات آن به حساب نمی‌آیند، نیاز خود به این محصولات را با واردات تامین می‌کنند و در زمینه واردات گندله رتبه‌های دوم و سوم دنیا را در اختیار دارند.

چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی دنیا، در بازار مواد اولیه این صنعت نیز همیشه مطرح و تاثیرگذار بوده است. طی سال‌های اخیر با افزایش حساسیت بر آلودگی زیست‌محیطی و صنایع آلاینده، دولت چین قوانینی در زمینه حفاظت از محیط‌ زیست وضع کرد که بر اساس آن تولید صنایع آلاینده من‌جمله فولادسازی در فصل زمستان محدود می‌شود.

محدودیت عیار سنگ آهن تولیدی چین، این کشور را مجاب کرده است تا برای استفاده از منابع سنگ آهن داخلی روش‌های پرعیار کردن را در پیش بگیرد؛ به همین منظور برای افزایش کارایی، این محصولات نهایتا معمولا به سینتر یا گندله تبدیل می‌شوند. با توجه به اینکه آلایندگی واحدهای گندله‌سازی حتی از واحدهای فولادسازی نیز به مراتب بیشتر است، در سال‌های اخیر، در فصل زمستان تولید این محصول با محدودیت زیادی در چین مواجه می‌شود. با توجه به نمودار 1 مشاهده می‌شود واردات گندله سنگ آهن چین در دوره 3 ماهه پایانی سال 2018 نسبت به دوره زمانی مشابه پیش از آن 43 درصد افزایش یافت. محدودیت تولید زمستانه صنایع چین در سال 2018 با توجه به عملکرد آن‌ها و میزان آلایندگی‌شان تعیین شد. آلایندگی زیاد کارخانه‌های گندله‌سازی موجب شد تا با محدودیت بیشتری روبه‌رو شوند. این باعث شد تا نیاز بازار چین با افزایش 16 درصدی واردات گندله در 3 ماهه پایانی 2018 نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته تامین شود.

ژاپن و آلمان به ترتیب بعد از چین بیشترین حجم واردات گندله سنگ آهن دنیا را دارند. در 3 ماهه پایانی سال 2018 واردات ژاپن نسبت به بازه مشابه سال 2017 حدود 21 درصد کاهش داشت و به سطح 3.6 میلیون تن رسید ولی واردات این محصول به آلمان در بازه زمانی مشابه 15 درصد افزایش پیدا کرد. واردات گندله در 3 ماه پایانی سال 2018 به این دو کشور برخلاف چین نسبت به تابستان 2018، به ترتیب 7 و 11 درصد افت پیدا کرد.

در 3 ماه پایانی 2018 سه کشور چین، ژاپن و آلمان بالغ بر 42 درصد گندله سنگ آهن دنیا را وارد کردند. کشورهای دیگری مانند کانادا و هلند بعد از این سه کشور بیشترین واردات گندله را در بازه مورد بررسی داشتند. بیشترین واردات چین طی بازه مورد بررسی مربوط به دسامبر بود. با توجه به نزدیک‌شدن زمستان، فولادسازان سعی داشتند تا انبارهای مواد اولیه خود را پر کنند، لذا طی 3 ماه آخر سال گذشته، افزایش تقاضای محصولات اولیه فولادسازی، روند صعودی حجم واردات را به دنبال داشت.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد