بیمه های دریایی با هدف تحت پوشش قرار دادن این سرمایههای ملی، بمنظور افزایش اطمینان خاطر در سرمایهگذاری در حمل و نقل بی دغدغه محصولات حوزه نفت و انرژی و با ارائه خدمات مطلوب، جبران خسارت احتمالی، توسعه صنایع و افزایش تولید را به همراه داشته است. با توجه به این که بخش حمل و نقل دریایی در توسعه پالایشگاهها، خطوط انتقال، شبکههای نفت و گاز و همچنین سایر صنایع مادر به عنوان زیرساختهای مهم و اساسی کشور به شمار میروند و نیز به علت گستردگی، حجم عظیم سرمایه، مخاطرات فراگیر و افراد زیادی که در این صنایع در حال فعالیت میباشند، همواره این صنایع کانون توجه متخصصین و دست اندرکاران بوده و تلاشهای گستردهای در راستای حفظ این سرمایههای عظیم صورت گرفته است. به همین منظور به سراغ محسن آذری آغویه، کارشناس بیمه های دریایی و عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه رفتیم و در خصوص بیمه دریایی در زمان تحریم و چشم انداز آن در پساتحریم به گفت وگو پرداختهایم که در ادامه میخوانید.
بیمه دریایی، قدیمی ترین شاخه بیمه است. از آغاز فعالیت کشتیرانی تجاری، همیشه مخاطرات گوناگون طبیعی و غیرطبیعی، منافع صاحبان کشتیها و کالاهای موجود در آنها را تهدید میکرده است. امروزه نقش مهم بیمه دریایی در جبران خسارتهای ناشی از حوادث مختلف که همواره نوع بشر را تهدید میکند ، بر کسی پوشیده نیست. به ویژه اینکه در نتیجه رشد سریع علم و فناوری و پیچیدگی تجارت، حمایت از زیاندیدگان در برابر تبعات مالی حاصل از مخاطرات گوناگون حیاتی است. در این میان، بیمه دریایی یکی از حوزههای اصلی فعالیت تجاری بیمهگری است که وظیفه تامین پوششهای بیمهای برای مالکان کشتیها و جبران زیانهای سنگین ناشی از سوانح گسترده حمل و نقل دریایی را بر عهده دارد.
عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه گفت: در زمان تحریمهای ناجونمردانه به دلیل اجبار و عدم ارائه پوشش از سوی کلوپهای سیزدهگانه بینالمللی، جهت جلوگیری از قطع زنجیره صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی لزوم تاسیس و حمایت از بیمههای دریایی علیرغم هشدار قبلی کارشناسان احساس شد. تا آن زمان هیچ شرکت بیمه ایرانی توان فنی و مالی پوشش بیمه نفتکشها و همچنین سایر کشتیهای بزرگ را نداشتند. لذا بنابر نیاز مبرم کشور و شرکتهای کشتیرانی، با حمایت دولت و همکاری بیمه مرکزی ، موسساتی بدین منظور پا به عرصه حضور گذاشتند. موسساتی که هدف عمده آنها فقط مقابله با تحریم بیمهای غرب بوده و هیچ استراتژی و یا برنامه مشخص کسب و کار نداشتند.
با گذشت 6 سال و متعاقب رفع برخی از تحریم ها، با توجه به عدم تغییر استراتژی و باز تعریف اهداف وکارکرد این موسسات آینده آنها در هالهای از ابهام قرار گرفته است. در این میان بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه رویکرد مشخصی نداشته و بیشتر باعث سردرگمی شده است. نکته قابل ذکر ؛ نبود قوانین مدون و آییننامههای شفاف است تا جایی که بقاء این موسسات را در مقاطع حساس زیر سوال برده است. به صراحت و قاطعیت میتوان گفت در طول این سالها در زمینه بیمه دریایی تنها فرصت سوزی کردهایم و نتوانستیم از فرصتهای بوجود آمده بهره برداری مناسب کنیم.
عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه درخصوص چالشهای موجود درحوزه بیمه نفتکشها میگوید: در زمان تحریم شرکتهای کشتیرانی در ورود به بازارهای جهانی دچار مشکل فراوان شدند و هیچکدام از شرکتهای نفتی بزرگ مانند شل، توتال، بریتیش پترولیوم حاضر به همکاری یا اجاره شناورهای ایرانی نبودند. همزمان نیز میزان تولید نفت کشور پایین آمده بود و کشورهای خریدار نفت ایران (11 کشور با موافقت آمریکا) نیز ترجیح می دادند، حمل نفت با شناورهای خودشان صورت بگیرد. بدین منظور ژاپن خط اعتبار 7 میلیارد دلاری برای پوشش ریسک نفتکشهای ژاپنی تخصیص داد و سایر کشورها هر کدام با راهکاری در پی حل کردن این مشکل برآمدند. در این برهه دولت با اختصاص یک میلیارد دلار به صندوق ویژه تحریم به حمایت از شرکتهای بیمه در ارائه پوشش ریسکهای بزرگ شتافت. صندوقی که مختص به بیمههای دریایی نبود بلکه برای حمایت از سایر ریسکهای بزرگ مانند بیمه هواپیما، بیمه نفت و انرژی و غیره نیز طراحی شده بود. با توجه به گستردگی ریسکهای ذکر شده، چنانچه واقع بینانه قضاوت کنیم، یک میلیارد دلار به هیچ عنوان در صورت بروز حوادث بزرگ پاسخگوی جبران خسارات نبود. لذا در طی این سالها ما با کمبود منابع مالی برای انجام بیمهگری ریسکهای بزرگ بالاخص بیمه مسئولیت مالکان شناورها مواجه بودیم. اهمیت این کمبود منابع آنجا پررنگ میشود که بدانیم کلوپهای بینالمللی پوشش 7 میلیارد دلاری برای جبران خسارات دریایی ارائه میدهند.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته درخصوص بیمه های دریایی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس بیمه که درکنار سایر همکارانم طی 6 سال گذشته در صف مقدم مقابله با تحریمهای ظالمانه بیمه دریایی بودم، مشکلات و کاستی ها را با تمام وجود حس کردهام. معتقدم در پسابرجام، علیرغم هشدار و ارائه پیشنهاد به برخی از مدیران ارشد صنعت بیمه و بالاخص بیمه مرکزی هیچ راهکاری برای ارتقاء و سهولت فعالیت بیمه دریایی فراهم نشده است.
وی گفت : در طول سالهای تحریم بیمه دریایی، فقط در انواع بیمه کشتی حدود 200 میلیون دلار حق بیمه تولید شده است. متاسفانه در مقابل این پتانسیل و حجم از حقبیمهها هیچ کار مشخصی در تدوین قوانین، آییننامه و دستور العملها علیرغم تاکید فراوان کارشناسان و نیاز مبرم بیمههای دریایی برای ادامه حیاط صورت نگرفته است. او همچنین از ولع سیری ناپذیر شرکتهای بیمه در صدور بیمه مسئولیت مالکان شناورها بدون اهمیت دادن به شناخت، ارزیابی و کنترل ریسک گلایه کرده و میگوید با شرایط و کیفیت موجود، نبود چشم انداز روشن، در خلاء نظارت مناسب به راه اشتباه رفته و پیشرفت قابل ذکری نداشتهایم.
آذری با افسوس و ناراحتی میافزاید، بخاطر درک ناقص بازار و الزامات بینالمللی کشتیرانی ها، بها ندادن به دانش و خدمات دانش محور و برنامهریزی نادرست، به محض رفع تحریمها شرکتهای کشتیرانی تمایل به بیمهگری با طرف ایرانی نداشته و حجم عظیمی از حق بیمهها نصیب شرکتهای انگلیسی میشوند. این در حالی است که منابع و حقبیمه ما برای آنها شیرین اما کشورمان در رفتار و سخنان آنها تلخ است.
آذری درمورد نحوه تعیین میزان حقبیمه کشتی ها تصریح کرد: نحوه تعیین حقبیمه براساس اصول درست تحلیل کیفیت و ماهیت ریسک با ضوابط خاص باید صورت پذیرد که متاسفانه در ایران بدون مطالعه ریسک و بیشتر براساس شرایط بازار انجام میشود. این روش تعیین قیمت ریسک برمبنای اصول فنی و اکچوئری بنا نشده و بیشتر به صورت چانهزنی و سنتی است. این شیوه بیمهگری نیز به نوبه خود منجر به رقابت قیمت محور و ناسالم در بازار میشود. با این وجود حقبیمه کشتی بالاخص در بخش مسئولیت مالکان شناورها درایران بسیار گران بوده و به هیچ عنوان در قیاس با بازارها و رقباء خارجی رقابتی نیست. همچنین خدمات قابل ارائه از سوی شرکتهای بیمه مناسب نبوده و ادامه این وضع حتی در کوتاه مدت باعث از بین رفتن اعتماد به صنعت بیمه دریایی و به ضرر شرکتهای بیمه تمام شده است. آمارهای کاهش حقبیمهتولیدی متعاقب رفع تحریمها و خروج بخش عمده ناوگان شناورهای شرکتهای کشتیرانی گواه این مدعاست.
وی درخصوص ورود بازیگران جدید به این حوزه ادامه داد: ورود افراد متخصص و کارآفرین به بازار بیمه کشور تقریبا غیر ممکن است. بدلیل عدم حرفهایگری، تخصصگرایی و تفکیک رشتههای بیمه در بازار بیمه ایران، حداقل شرط ورود تودیع 1300 میلیارد ریال سرمایه است که عملا راه را بر ورود کارآفرینان و متخصصان بسته است. در خصوص تاسیس شرکتهای بیمه تخصصی در زمینه بیمه دریایی نیز باید به نبود قوانین، دستورالعمل ها و برنامه خاصی از سوی بیمه مرکزی اشاره نمود که عملا ورود به این بازار را از لحاظ اقتصادی و هم از منظر قوانین بالادستی و حمایتی توجیه ناپذیر نموده است.
او صحبتهایش را اینگونه تمام میکند، تا زمانی که باور به علم نداشته باشیم، همگام با تحولات دنیا پیش نرویم، خلاقیت و نوآوری را تشویق نکنیم، به خبرگان و اهل فن میدان ندهیم، رشتههای بیمهای را درست تفکیک نکرده و اجازه تاسیس شرکتهای بیمه تخصصی ندهیم، محصولات بیمهای خود را دانشمحور نکنیم، امید به پیشرفت صنعت بیمه در قلبها دفن خواهد شد.