تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۴۸۶۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جنگ ارزی آمریکا و چین بازارها را بیش از پیش به منطقه قرمز کشاند

می متالز - روز سه شنبه بازارهای جهانی بیش از پیش فرو ریختند چراکه جنگ تجاری آمریکا و چین وارد مرحله تازه ای به نام جدال ارزی شده است.
جنگ ارزی آمریکا و چین بازارها را بیش از پیش به منطقه قرمز کشاند

به گزارش می متالز، آمریکا چین را متهم به دستکاری یوان کرده است و این موضوع محبوبیت دارایی‌های کم ‌ریسک مانند اوراق بدهی و ارزهای مطمئنی همچون فرانک سوئیس و ین ژاپن را در میان سرمایه ‌گذاران افزایش داده است.

در معاملات ابتدای روز در اروپا، شاخص آتی یورو استاکس ۰.۲ درصد ریزش داشت. آتی داکس آلمان و فوتسی بریتانیا نیز به ترتیب ۰.۱۵ درصد و ۰.۴ درصد کاهش را تجربه کردند.

وزیر خزانه داری آمریکا، استیون منوچین، روز دوشنبه گفت که دولت آمریکا معتقد است چین ارز ملی خود را دستکاری می کند و به همین سبب واشنگتن سعی خواهد کرد تا رقابت غیرمنصفانه پکن را از طریق صندوق بین المللی پول به چالش بکشاند.

نوریهیرو فوجیتو، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در شرکت میتسوبیشی یو اف جی مورگان استنلی سیکیوریتیز، به رویترز گفت: این گونه برچسب زدن‌ها، آن هم به طور رسمی، به آمریکا این امکان را می دهد تا توجیه قانونی نیز برای اقدامات بیشتر علیه چین داشته باشد.

به گفته وی، حالا بازارها در این فکر هستند که نه تنها آمریکا ممکن است ۱۰ درصد تعرفه به کالاهای وارداتی چین اعمال کند، بلکه این تعرفه ممکن است تا ۲۵ درصد هم افزایش یابد. این دقیقا شعله ور کردن یک جنگ تجاری تمام عیار بدون هیچ راه حل سریع و در دسترسی برای آن است.

هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد که به ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی که تا به حال تعرفه ای تعلق نگرفته بود ۱۰ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. وی اضافه کرد که امکان افزایش این تعرفه تا ۲۵ درصد نیز وجود دارد. برخی اقتصاددانان می گویند در صورتی که تعرفه ها به ۲۵ درصد برسند اقتصاد جهانی ظرف چند ماه وارد رکود خواهد شد.

در مقابل فشارهای آمریکا، چین نیز روز دوشنبه اجازه داد تا پول ملی آن کشور با ارزش کمتری نسبت به قبل در بازارها معامله شود.

شاخص ام اس سی آی بازار آسیا-پاسفیک به جز ژاپن روز سه شنبه ۰.۷۵ درصد پایین آمد و در ارتفاعی ایستاد که از ژانویه امسال به خود ندیده بود. این شاخص ظرف یک هفته گذشته ۳.۷ درصد سقوط کرده است.

شاخص شانگهای چین، نیکی ژاپن و شاخص بازارهای استرالیا و کره جنوبی به ترتیب با ۱.۴ درصد، ۰.۷ درصد، ۲.۳ درصد و ۰.۹ درصد ریزش رو به رو شدند.

ماسانوری تاکادا، استراتژیست شرکت نومورا سیکیوریتیز، به رویترز گفت که صندوق‌ های سرمایه گذاری و دیگر فعالین بازار که نسبت به آینده بازار سهام امیدوار بودند، هنوز فرصت نکرده اند تا از معاملات خود خارج شوند. به محض اینکه این دسته از فعالین شروع به فروش کنند احتمالا بازارها دچار ریزشی مجدد خواهد شد.

وی گفت، "نوسان شدید اخیر در بازارها به احتمال زیاد بازیگران ریسک گریز را ترغیب خواهد کرد تا حدود ۲۰ میلیارد دلار دیگر از بازارهای سهام و اوراق در سرتاسر جهان خارج کنند."

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد