تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۵۱۶۰۰
سرویس خبر : زمین شناسی
استاندار خراسان جنوبی در بازدید از معدن طلا و کارخانه چدن خوسف

سرمایه‌گذاری ۴۵۰میلیارد ریالی برای اکتشاف معادن

می متالز - استاندار خراسان جنوبی در سفر به خوسف از معدن اکتشاف طلای شادان، معدن طلای قلعه‌زری و همچنین کارخانه چدن خوسف بازدید کرد.
سرمایه‌گذاری ۴۵۰میلیارد ریالی برای اکتشاف معادن

به گزارش می متالز، در این بازدیدها اعلام شد، سازمان زمین‌شناسی و شرکت ایمیدرو ۱۳۵میلیارد ریال برای اکتشافات معدنی در خراسان جنوبی اختصاص داده‌اند.

 

امضای سند توسعه سازگاری با کم‌آبی استان

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید گفت: تلاش می‌کنیم با حل مشکلات کارخانه چدن خوسف دست‌کم تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی این واحد صنعتی در استان باشیم.
محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از کارخانه چدن خوسف در جمع خبرنگاران افزود: راه‌اندازی این کارخانه بدون شک در افزایش اشتغال استان تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه در کارخانه چدن خوسف، سرمایه‌گذار چینی چند سال است که کار می‌کند و فاز نخست چدن حدود ۹۸ تا ۹۹درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: در زمینه زیرساخت از جمله آب و گاز مشکلاتی دارد که تلاش می‌کنیم در این سفر به جمع‌بندی برسیم و مشکل را حل کنیم.
معتمدیان بیان کرد: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که با حضور تعدادی از مسئولان ارشد برگزار شد، سند توسعه سازگاری با کم‌آبی استان مصوب شد.
وی عنوان کرد: نخستین استانی هستیم که با تلاش‌ها و زحمات سازمان‌های مرتبط با حوزه وزارت نیرو، این سند را تدوین می‌کنیم و در مرحله نخست در کارگروه کارشناسی و تخصصی مربوط در وزارت نیرو بررسی شد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی به عنوان استان آزمایشی اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی تعیین شد.
معتمدیان با بیان اینکه در تغییر الگوی کشت، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد الگوی مربوط را در سریع‌ترین زمان تهیه و ابلاغ کند، اضافه کرد: همچنین اجرای شبکه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای از سیاست‌های وزارت جهاد در استان خواهد بود و نهضت گلخانه‌ای را امسال و سال‌های آینده در استان دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: هدررفت آب در شبکه‌های انتقال و توزیع آب روستایی و شهری، ۵درصد بالاتر از استاندارد کشوری در استان است که با اصلاح شبکه‌های فرسوده، بخش قابل توجهی از هدررفت آب جلوگیری خواهد شد.
معتمدیان بیان کرد: طرح سازگاری با کم‌آبی در وزارتخانه‌های مختلف در دستور کار قرار خواهد گرفت و در مجموع، برنامه استان در افق۱۴۲۵ مشخص خواهد شد، فرآیند تولید آب مورد نیاز استان به عنوان دومین طرح را نیز در ادامه تصویب سند خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریای عمان و انتقال به استان نیز در وزارت نیرو مشخص شده است، اضافه کرد: امید است سهمیه تخصیصی آب استان در روزهای آینده در شورای‌عالی آب ابلاغ شود. از این محل دست‌کم ۶۰میلیون و حداکثر ۱۱۰میلیون مترمکعب آب مورد نیاز استان تامین خواهد شد که دست‌کم ۲۰میلیون مترمکعب آن در راستای تامین آب شرب استان خواهد بود.
معتمدیان ادامه داد: در چشم‌انداز ۱۴۲۵ مدیریت منابع موجود آبی و کسری آب در افق بلندمدت تعیین تکلیف می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری برای اکتشافات معدنی

استاندار خراسان جنوبی در دومین روز از سفر خود به شهرستان خوسف، در جمع کارگران مجتمع مس قلعه‌زری، با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی برای اکتشافات معدنی خوسف گفت: از ۶۰نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۴۰نوع در خراسان جنوبی وجود دارد که سبب شده است در امسال یکی از اولویت‌های توسعه استان، تمرکز بر معادن با جذب سرمایه‌گذار باشد و در این زمینه، خراسان جنوبی باید تبدیل به عسلویه معدنی شود.
معتمدیان با اشاره به اینکه مطالعات ژئوفیزیک در استان به پایان رسیده، افزود: یکی از آسیب‌ها در بخش معادن خام‌فروشی محصولات است، محصولاتی که در استان تولید می‌شود به سایر استان‌ها برای فرآوری ارسال می‌شود و باید زمینه فرآوری محصولات معدنی را در خود استان فراهم کنیم.
وی همچنین درباره استقرار اورژانس در محور قلعه‌زری گفت: اورژانس محور قلعه‌زری مصوب شده است و استقرار هرچه سریع‌تر آن را پیگیری خواهیم کرد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: تا پایان سال شاهد راه‌اندازی شبکه‌های انتقال گاز و برخورداری مردم دهستان قلعه‌زری از نعمت گاز و همچنین اصلاح محور قلعه‌زری خواهیم بود.
گفتنی است تامین نیازمندی‌ها و تهیه امکانات رفاهی خانواده کارگران و نوسازی تجهیزات، از خواسته‌های استاندار در این سفر از مسئولان مجتمع مس قلعه‌زری بود.

 

شناسایی ۵ محدوده معدنی طلا در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز پیش از این گفته بود: تاکنون ۵ محدوده معدنی طلا در استان شناسایی شده و فرآوری این نوع ماده معدنی در دستور کار قرار گرفته است.
داود شهرکی افزود: کارخانه استحصال طلا با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰میلیارد تومان در حوزه شهرستان‌های نهبندان و خوسف به زودی ساخته می‌شود.
استاندار خراسان جنوبی، شنبه در سفری ۲روزه وارد خوسف شد و ضمن بازدید از چند مجتمع کشاورزی و واحد تولیدی در این شهرستان با مردم روستاهای مختلف نیز دیدار کرد.
معتمدیان از کارخانه در حال ساخت چدن خوسف و معدن قلعه‌زری نیز بازدید و روند فعالیت این ۲مجموعه صنعتی را از نزدیک بررسی کرد.
وی از دی سال گذشته به ۱۱شهرستان استان سفر کرده که این سفرها مصوبه‌هایی داشتند و دبیرخانه پیگیری آنها در معاونت عمرانی استانداری مستقر است.

 


۲۷میلیون تن خاک طلادار

مدیر معدن اکتشاف طلای شادان خوسف نیز در بازدید استاندار از معدن طلای خوسف گفت: پروانه بهره‌برداری این معدن ۲۷میلیون تن با عیار ۵۵صدم سی‌پی‌ام است.
داوود رئیسی افزود: در این زمینه، یک بخش شبکه پرستیژ و رگه‌های پرعیار در برنامه ۵ماه قابل اکتشاف است.
وی بیان کرد: اکنون ۱۵نیروی بومی در این منطقه مشغول به کار هستند و همچنین حفاری ۲۲هزار متر از سوی افراد خارجی انجام شده است.
نماینده شرکت سرمایه‌گذار معدن اکتشاف طلای شادان خوسف اظهار کرد: پروژه، سخت و زمان‌بر است اما زمینه ایجاد اشتغال مستقیم ۲۰۰نفر و غیرمستقیم هزار نفر را در صورت بهره‌برداری فراهم خواهد کرد.
وی عنوان کرد: به صورت آزمایشی از رگه‌های پر عیار معدن فرآوری طلا انجام خواهد شد و عملیات واحد فرآوری تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود.
رئیسی یادآور شد: پیش‌بینی شده است نخستین شمش طلای معدن شادان تا پایان سال تولید شود.
وی گفت: سرمایه‌گذار این معدن، شرکت «کارند صدر جهان» است و تاکنون تمام زیرساخت‌ها فراهم شده است، همچنین خط برق ۴۰۰کیلوولت به زودی تامین خواهد شد.
مدیر معدن اکتشاف طلای شادان خوسف افزود: ظرفیت کارخانه فرآوری طلای شادان نیاز به طرح مطالعاتی دارد چراکه از چند صدهزار تا چندمیلیون تن بر مبنای تناژ امکان جابه‌جایی دارد.

عناوین برگزیده