تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۵۲۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیلاب موسمی عرضه‌ها در بورس

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(6 شهریور)

می متالز - بورس اوراق بهاردار تهران معاملات امروز را با فشار سنگین عرضه در عموم سهم‌ها آغاز کرد. شاخص کل که روز گذشته به رکورد جدیدی دست یافته بود، در همان دقایق نخست امروز حدود 4 هزار واحد عقب نشست تا یکی از سنگین‌ترین افت‌های خود را از اواخر تیر تجربه کرد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(6 شهریور)

به گزارش می متالز، اما این موج عرضه خیلی زود فروکش کرد و قیمت‌ها ضمن رهایی از فشار عرضه در بسیاری از سهم‌ها به محدوده مثبت بازگشتند و شاخص کل را هم با خود به منطقه مثبت آوردند. حرکت از کف مجاز به سمت سقف مجاز قیمت را می‌توان نشانه‌ای از هیجان کاذب در بازار دانست.

فشار عرضه‌هایی که از اواخر معاملات روز گذشته بر قیمت‌ها فشار آورده بود این انتظار را به وجود آورد که به احتمالا این روند در آغاز دادوستدهای امروز هم ادامه یابد. در پی این روند نزولی، ارزش عموم سهم‌ها شدیدا کاهش یافت و شاخص کل سنگین‌ترین افت خود را از بیست و ششم تیرماه به ثبت رساند. اما از آنجا که سیلاب عرضه‌ها از انگیزه یا علت خاصی تبعیت نمی‌کرد، با برگشت قیمت در برخی از سهم‌های بنیادی فضای منفی حاکم بر بازار تا حدودی تلطیف شد و رفته‌رفته تعادلی عمومی بازار را فراگرفت و در برخی از سهم‌ها نیز شاهد هجوم معامله‌گران از سمت فروش به سمت خرید سهم بودیم. برآیند این تحرکات سبب شد تا شاخص کل ریزش 4 هزار واحدی خود را جبران کند و در آخرین دقایق به محدوده مثبت بازگردد.

غول‌های کالایی در قبای سبز

در این میان، به نظر می‌رسد سبزپوشی سهام بزرگ صنایع کالایی و حمایت موثر نمادهایی چون «فارس»، «فخاس»، «فولاد»، «فملی» و «پارسان» از شاخص کل را باید به توجه بازار به گزارش‌های ماهانه نسبت داد. طی روزهای قبل با وجود انتشار محتوای قابل قبول گزارش‌های ماهانه سهم‌های کالایی، بازار به دلیل وجود نااطمینانی شدید در مورد سرنوشت قیمت نفت و فلزات و عقب‌نشینی‌های تند نرخ‌های ارز، توجه چندانی به عملکرد این بنگاه‌ها در زمینه تولید و فروش نمی‌کرد و صرفا مطابق با جو عمومی بازار در این سهم‌ها به مشارکت می‌پرداخت. اما امروز شاهد مقاومت نسبی این سهم‌ها در برابر سیلاب عرضه‌ها بودیم.

چرخش 10 درصدی سهام

امروز قیمت در بسیاری از سهم‌های بورسی از کف روزانه به سمت سقف روزانه به حرکت درآمد و به اصطلاح چرخشی 10 درصدی را رقم زد. حرکت از بازه منفی قیمت و ثبت چنین چرخشی در مقیاسی نسبتا وسیع-به ویژه در کوچک‌ترهایی نظیر سهام قندی و سیمانی- را باید ناشی از حضور پررنگ اما هیجانی اهالی تازه‌وارد بازار تلقی کرد که صرفا از روی دست دیگران و با تبعیت محض از روندهای دسته‌جمعی اقدام به خرید یا فروش سهم می‌کنند.

مهر تایید روی برگ یک شایعه

از میان صنایعی که سیمای عموم سهم‌هاشان با چرخشی حداکثری مواجه شد می‌توان سهام قندی را مثال زد. تقریبا تمام نمادهای این گروه در دقایق پایانی معاملات تا صف خرید پیش رفتند. این چرخش که البته همراه با جو عمومی بازار رقم خورد، از خبر رسمی افزایش نرخ شکر هم شدیدا تاثیر پذیرفت. طی دو روز اخیر سهام قندی به طور دسته‌جمعی با استقبال چشمگیر سهامداران رشدهای حداکثری را به ثبت رساندند. بخش عمده این رشد به پخش شایعه افزایش 30 درصدی قیمت شکر نسبت داده شد. این خبر که طی دو روز اخیر به عنوان شایعه در بین معامله‌گران دست‌به‌دست می‌شد، سرانجام با شفاف‌سازی نماد «قچار» صورت رسمی به خود گرفت و سبب شد تا صف‌های نسبتا طولانی خرید در سهام قندی تشکیل شود. بسیاری بر این باورند که بخش عمده سهم‌های کوچک‌تر بازار-از جمله سهام قندی- طی این مدت خبر افزایش نرخ فروش را پیش‌خور کرده‌اند و به همین دلیل این رسناریو را پیش می‌نهند که تداوم روند صعودی این طیف از سهم‌ها مستلزم مطالعه عملکرد اخیر شرکت‌ها برای توجیه منطقی بازدهی‌هایی است.

عناوین برگزیده