تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۶۰۲۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مجمع عمومی سالانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در هتل هما برگزار شد

رونمایی از بانک اطلاعاتی جامع فولاد ایران

می متالز - مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزار و ضمن معرفی بازرس جدید انجمن و رونمایی از بانک اطلاعاتی جامع فولاد، روزنامه صمت به عنوان تنها روزنامه رسمی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران انتخاب شد.
رونمایی از بانک اطلاعاتی جامع فولاد ایران

به گزارش می متالز، این انجمن به‌منظور ساماندهی فرآیند تولید فولاد کشور و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربه‌های علمی و عملی دست‌اندرکاران و به‌روز کردن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این‌گونه موارد و دفاع از منافع مشروع اعضا، به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۵ با تغییر مصوبه مجمع، عضویت این انجمن از وزارت کار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تغییر یافت. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تاریخ ۱۳۸۰/۰۶/۲۰ با حضور ۲۰شرکت تولیدکننده فولاد و بر اساس ماده۱۳۱ کانون کارفرمایی و کارگری با عنوان انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد ایران در وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل شد و اعضای این انجمن چندین برابر شده است.

 

توازن در زنجیره فولاد

خداداد غریب‌پور در حاشیه آیین رونمایی از اطلس و اپلیکیشن فولاد، ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد در سمت عرضه و تقاضا و همچنین بومی‌سازی و توجه به ساخت داخل تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز در صنعت فولاد را از مزایای استفاده از این نرم‌افزار برشمرد.
وی گفت: با استفاده از این نرم‌افزار، مناطق مختلف اکتشافی به ویژه مناطق محروم برای سرمایه‌گذاری و آغاز فعالیت‌های معدنی و صنعت فولاد، مشخص و به سرمایه‌گذار معرفی می‌شوند.
غریب‌پور افزود: اجرایی شدن این نرم‌افزار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد به طور ویژه از خام‌فروشی در این زنجیره جلوگیری خواهد کرد.

 

نیاز به یک بانک اطلاعاتی جامع احساس می‌شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد هم، این اپلیکیشن را نرم‌افزاری هوشمند دانست که هم در رایانه و هم در گوشی‌های همراه قابل استفاده است.
بهرام سبحانی گفت: در انجمن ملی فولاد بر اثر تجربه متوجه شدیم آمار درست و واقعی از وضعیت واحدهای تولیدی از سنگ‌آهن تا محصول نهایی به طور دقیق و شفاف وجود ندارد. نه در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت چنین اطلاعات و آماری وجود داشت نه در جای دیگری.
وی ادامه داد: وقتی برنامه ۵۵میلیون تن فولاد برای افق ۱۴۰۴ مطرح شد باید از ابتدا می‌دانستیم وضعیت فعلی تولید در زنجیره فولاد چگونه است و در کدام بخش با کمبود و در چه حلقه‌ای با مازاد تولید روبه‌روییم. به همین دلیل جای خالی یک فایل اطلاعاتی کامل و پیاده‌سازی آن روی نقشه احساس می‌شد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد تصریح کرد: در همین راستا انجمن فولاد، اطلس ملی فولاد ایران را تهیه کرد و در آن موقعیت جغرافیایی تمام واحدهای زنجیره فولاد چه واحدهای در حال تولید و چه در حال اجرای پروژه، شناسایی و با مشخصات کامل و ظرفیت تولید در این اطلس آورده شدند.
سبحانی با بیان اینکه این اطلس، تصویر روشنی از وضعیت موجود در هر رشته‌ فولاد، نورد، بالادست، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره ارائه می‌دهد، گفت: در این تصویر شفاف متوجه شدیم در کدام بخش با چه نواقصی روبه‌رو هستیم و ایمیدرو به عنوان متولی بخش فولاد به خوبی متوجه این نبود توازن شد. از این رو نخستین هدفی که ترسیم کردند این بود که در وهله نخست بین ظرفیت‌های موجود زنجیره فولاد، یک توازن ایجاد کنند سپس به صورت متوازن توسعه‌ها انجام شود. این امر نخستین مزیت اطلس فولادی بود.
وی ادامه داد: از آنجا که در فاز نخست اطلس ملی فولاد فقط میزان ظرفیت و تولید مشخص شده بود، در گام دوم فراتر رفته و خواستیم اطلاعات بیشتری از واحدهای موجود ترسیم کنیم؛ از این رو تهیه یک اپلیکیشن جامع و کامل به صورت وب‌سایت در دست اقدام قرار گرفت که قابل دسترسی همگان در بخش فولاد باشد و تمام اطلاعات واحدهای موجود را روی آن بریزیم؛ ۲ تا ۳سال روی این اپلیکیشن کار شد تا سرانجام آماده شد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد با بیان اینکه این اپلیکیشن در ۵ بخش اصلی است که هر کدام چند زیرشاخه دارند، تصریح کرد: این اپلیکیشن هم اطلاعات واحدهای موجود را دارد هم مشخصات فنی هر کارخانه که چه تجهیزاتی با چه ظرفیت و مشخصاتی دارد. در بخش دیگر نیز آخرین آمار و اطلاعات تولید فولاد در ایران و جهان و روند کاهشی و افزایشی آن را در هر سال قرار دادیم و بخش دیگری هم فایل سازندگان تجهیزات و تامین‌کنندگان زنجیره تولید فولاد است که توانمندی‌های‌شان را در بخش‌های مختلف ارائه می‌کنند.
سبحانی با اشاره به اینکه سرانجام یک نرم‌افزار کامل و جامع برای کل تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان زنجیره فولاد ایجاد شد، ادامه داد: البته در بخشی نیز در حقیقت در راستای بومی‌سازی واحدهای فولادی می‌توانند نیازمندی‌های‌شان را ارائه دهند و شرکت‌هایی که می‌توانند این کالا یا خدمات را تولید و ارائه کنند، خود را معرفی کنند.
وی با اشاره به اینکه این اطلاعات محرمانه نیست بلکه همه مشتری‌های فولاد ما و هر فولاد دیگری در جهان آن را می‌دانند، در پاسخ به این پرسش که آیا این اطلاعات در اختیار مشتریان خارجی هم قرار می‌گیرد، تاکید کرد: این اپلیکیشن با فروش و تجارت کاری ندارد و بیشتر برای فولادی‌ها و مسئولان وزارتخانه به منظور برنامه‌ریزی به ویژه برای افق۱۴۰۴ و تولید ۵۵میلیون تن فولاد که در کدام حلقه از زنجیره فولاد نیاز به توسعه است، به کار می‌آید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در پایان با بیان اینکه اطلاعات این بانک اطلاعاتی نیاز به روزآمد شدن دارد، گفت: از آنجا که اطلاعات این بانک بر اساس داشته‌های امروز ما تکمیل شده یا ممکن است اشتباه‌های تایپی داشته باشد، امکان دیگری را در این اپلیکیشن فراهم آورده‌ایم و در آن برای هر واحد، یک دسترسی جداگانه به شبکه فراهم آورده‌ایم تا بتوانند وارد سیستم شوند و اطلاعات مربوط به خود را اصلاح یا به روزرسانی کنند.

 

تهیه اپلیکیشنی با توجه به ساخت داخل

سیدرسول خلیفه سلطانی نیز درباره بانک اطلاعاتی گفت: در صنعت فولاد ۷ تا ۸حلقه تولیدی از سنگ‌آهن تا فولاد وجود دارند که هر حلقه، ماده اولیه حلقه بعدی را تولید می‌کند و علاوه بر تامین‌کنندگان قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این واحدها نیز در این اپلیکیشن حضور دارند.
سیدرسول خلیفه سلطانی افزود: برای سرمایه‌گذاران، مدیران، سیاست‌گذاران و به طور کلی جامعه فولاد کشور بسیار مهم است که بتوانند تصویر روشنی از وضعیت ظرفیت‌ها، جانمایی واحدهای فعال و طرح‌ها، زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد و همچنین توازن حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد در مناطق جغرافیایی کشور داشته باشند و بر اساس اطلاعات درست و جامع تصمیم‌گیری کنند.
وی با بیان اینکه اطلس ملی فولاد با هدف در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتر در این زنجیره تهیه شده، گفت: این اطلس به کمک مدیران فولادی و مسئولان خواهد آمد تا بتوانند تصمیم‌های دقیق‌تر و مبتنی بر اطلاعات ترکیبی به روزتری بگیرند. در این میان تحریم و ساخت داخل بیشتر موردنظر قرار گرفته است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد با اشاره به اینکه دسترسی به اطلاعات فولاد ایران، امکان برخورداری از آمار و اطلاعات تکمیلی و تخصصی واحدهای مختلف فولادی را به آنها می‌دهد، تصریح کرد: جدول تامین‌کنندگان اصلی صنعت فولاد در راستای بومی‌سازی و حمایت از توانمندی تامین‌کنندگان داخلی تهیه شده و شرکت‌های تامین‌کننده می‌توانند به این وسیله، بیش از پیش خود را به تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت فولاد معرفی کنند. برای سهولت بیشتر کاربران در شناسایی شرکت‌های تامین‌کننده، ۱۲زمینه فعالیت برای تامین‌کنندگان در نظر گرفته شده که امیدواریم در آینده و با فعالیت بیشتر کارگروه بومی‌سازی در انجمن تولیدکنندگان فولاد به تعداد این شرکت‌های تامین‌کننده داخلی افزوده شود.
به گفته خلیفه سلطان، در اپلیکیشن مربوط، علاوه بر نرم‌افزار واقعیت افزوده و فهرست تامین‌کنندگان اصلی صنعت فولاد، آمار و اطلاعات فولاد ایران و جهان نیز قابل دریافت است که این آمار بسته به ماهیت آن، به‌طور دوره‌ای بروزرسانی می‌شود و کاربران را در جریان جدیدترین اطلاعات آماری فولاد همچون گزارش‌های انجمن جهانی فولاد و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران قرار می‌دهد.

 

مروری بر تهیه اطلس ملی فولاد ایران

نسخه نخست اطلس ملی فولاد ایران که شامل یک نقشه پراکندگی واحدهای فعال زنجیره فولاد و طرح‌های در حال اجرا و همچنین کتاب مربوط بود، در سال ۹۴ منتشر شد که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت اما با توجه به روند توازن و تکمیل زنجیره فولاد، نیاز به روزآمد کردن اطلس در انجمن تولیدکنندگان فولاد احساس شد و در نسخه دوم اطلس ملی فولاد ایران، علاوه بر افزایش تعداد واحدهای فعال و طرح‌های در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد، نقشه خطوط ریلی، گاز، برق و منابع آبی کشور و همچنین اطلاعات واحدهای تولیدی بروزرسانی شد، به طوری که هم‌اکنون تعداد واحدهای زنجیره فولاد در این نسخه از اطلس به ۲۸۰واحد رسیده است.
 علاوه بر بروزرسانی اطلاعات، یک مزیت مهم دیگر هم در نسخه جدید اطلس نسبت به نسخه سال ۹۴ وجود دارد و آن بهره‌گیری از نرم‌افزار واقعیت افزوده روی نقشه و لینک اطلاعاتی آن با یک اپلیکیشن است. این اپلیکیشن که روی سیستم عامل‌های اندروید و IOS قابل نصب است، این امکان را به کاربر اطلس ملی فولاد می‌دهد که با تنظیم دوربین گوشی روی آیکون کارخانه مورد نظر و انتخاب آن، اطلاعات جامعی از آن شرکت شامل موارد عمومی و کلی مثل ظرفیت، شماره تماس و نشانی گرفته تا اطلاعات تخصصی همچون انواع محصولات تولیدی، میزان مصرف انرژی، گواهینامه‌ها، آمار تولید و صادرات و... را در گوشی هوشمند خود مشاهده و از آنها بهره‌برداری کند.

عناوین برگزیده