این ماده در واقع یک مهروموم مکانیکی است. سیلانت در ساختمانسازی گاهی مترادف درزبندی است و برای ممانعت از ورود گردوغبار و انتقال صوت و گرما هم مورد استفاده قرار میگیرد. سیلانتها ممکن است برحسب مواد به کاررفته، ضعیف یا قوی، انعطافپذیر یا سخت، دائمی یا موقت باشند.
مقامات لسآنجلس با پوشاندن خیابانها و پیادهروهای شهر با استفاده از سیلانت، میخواهند که با تغییرات آب و هوایی مقابله کنند. اگر این طرح مقامات لسآنجلس نتیجهبخش باشد، ممکن است این طرح در شهرهای دیگر ایالاتمتحده امریکا هم اجرا شود. در حال حاضر، ایالت کالیفرنیا پیشگام طرح ۱۵۰ هزار دلاری شده که به دنبال کاهش گرما است.
مقامات این شهر برخی از خیابانها را به با استفاده از سیلانت به رنگ سفید درآوردهاند. در ماه اوت، دمای هوا تا ۱۵ درجه فارنهایت افزایشیافته است. این پیادهروها و خیابانهای رنگآمیزی شده، میتوانند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی خورشیدی را بازتاب دهند، آسفالتهای معمولی، تنها ۵درصد از نور خورشید را بازتاب میدهند. دانشمندان علوم آب و هوایی پیشبینی میکنند دمای هوا در حال افزایش است و اقداماتی از این دست میتواند از خستگی ناشی از گرما، سکته گرما (یکی از شدیدترین انواع بیماریهای ناشی از گرما) و حتی مرگ ناشی از گرما جلوگیری کند.
همانطور که میدانید، سال گذشته بهعنوان گرمترین سال سیاره زمین لقب گرفته است. سال ۱۳۹۵ شمسی (۲۰۱۶ میلادی) گرمترین سال تاریخ (از زمان ابزارهای سنجش و اندازهگیری آب و هوایی) لقب گرفت. سال پیش از آنهم به عنوان گرمترین سال تاریخ به ثبت رسیده بود. این ۳سال افزایش دمای جهانی به این معناست که دمای کره زمین در حدود ۲ درجه فارنهایت ۱/۱ درجه سانتیگراد) نسبت به قرن نوزدهم گرمتر شده است. از سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱م) تاکنون، کره زمین ۱۶ سال از گرمترین سالهای خود را سپری کرده است. باوجودی که پدیده ال نینو در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل ۲۰۱۶م در روند گرمایش جهانی تأثیرگذار بوده اما محققان میگویند، تأثیر تولید بلندمدت دیاکسید کربن و انتشار گازهای گلخانهای، مهمترین عامل افزایش دمای جهانی در سالهای اخیر بوده است.
همچنین چندی پیش دانشمندان آب و هوایی اعلام کردند که ژوئن ۱۳۹۶( ۲۰۱۷میلادی)، سومین ژوئن گرم از زمان شروع به کار ابزارهای ثبت دمای هوا بوده و دادههای دمایی نشان میدهد سال ۲۰۱۷م تقریبا در سوابق آبوهوایی هتریک کرده و به همراه سالهای دو سال قبل سومین سال گرم ثبت شده است. هماکنون، چندین هزار مترمربع از خیابانهای شهر، در این پروژه آزمایشی رنگآمیزی شدهاند. اداره خدمات خیابانهای شهر، برای این منظور مبلغ ۱۰ هزار دلار را هزینه کرده است. اگر این پروژه موفقیتآمیز باشد، میتواند در شهرهای دیگر امریکا هم اجرا شود. اما حتی پسازآن هم این طرح؛ تنها در مناطقی که بسیار گرم هستند، اجرا خواهد شد. ایده پیادهروهای خنک، سالهاست که مطرح شده است، این ایده میتواند با استفاده از مصالحی سبک و یا رنگآمیزی آسفالت انجام شود. اما به نظر میرسد، این نخستین باری است که چنین طرحی واقعا اجرا میشود.
هالی گیلبرت، محققی از گروه گرمای دانشگاه برکلی در کالیفرنیا بود، گفت: ازآنجاییکه آسفالتهای تیره تقریبا تمام انرژی خورشید را جذب میکنند، سطح آسفالت گرم میشود و میتواند روی میزان دمای محلی تاثیر بگذارد و این نواحی را به جزایر گرمایشی تبدیل کند.
با این حال، در این مورد هنوز این سوال مطرح است که آیا گازهای گلخانهای که در ساخت سیلانت مورداستفاده قرار میگیرند، درنهایت میتوانند به محیطزیست آسیب وارد کنند؟ با این حال، ساکنان برخی نواحی میگویند، در همین مدت کم (از ماه مه تاکنون) متوجه تفاوت شدهاند. در حال حاضر، از سیلانت برای ترمیم پارکینگها و پیادهروها استفاده میشود. سیلانتهای معمولی یک لایه محافظ آب را پدید میآورد که به کاهش اکسیداسیون آسفالت کمک میکند.
پیادهروهای خنک دارای رنگهای مختلفی ازجمله، سبز، آبی و زرد است که میزان بازتاب خورشیدی آنها به رنگ و مواد بستگی دارد. اما مزایای پیادهروهای خنک، بیشتر از تنها کاهش دمای محیط است. پیادهروهای خنک، همچنین میتوانند روی گرم شدن کره زمین و بارهای انرژی تأثیر بگذارند. سقفها و پیادهروهای تیره هر ۲ با جذب مقادیری از انرژی خورشیدی به گرم شدن کره زمین کمک میکنند و سپس انرژی را به شکل گرمابه اتمسفر میفرستند. گیلبرت در ادامه گفت: تغییرات کوچک دمای هوا در سراسر کشور، میتواند، مزیت بسیار بزرگی داشته باشد، چراکه ممکن است، موجب کاهش روند پدید آمدن مه دود شود و تنها با چند درجه کاهش بار انرژی لازم برای سیستمهای خنککننده، میتواند تاثیری چشمگیر بگذارد.