به گزارش می متالز، صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با حضور شرکتهای دانش بنیان در صنعت قطعه سازی نمایشگاهی برگزار کرده است. در این نمایشگاه میتوان دید که شرکتها تا چه اندازه پای عمل آمدهاند و قطعاتی ساختهاند که تاکنون در ایران تولید نمیشد. نکته مهم، اما در این بین، برقراری ارتباط دو بخش عرضه و تقاضا در این زمینه بود. همانطور که شرکتهای دانش بنیان دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند، خودروسازان نیازمندیهای خود را طرح میکنند و بین این دو بخش قراردادهایی بسته شده است.
گردش مالی در صنعت قطعهسازی کشور وضعیت مطلوبی ندارد. علت عمده این وضعیت نامطلوب ضربهای است که شورای رقابت با قیمتگذاری به این صنعت و صنعت خودرو وارد کرده است. با تحمیل قیمتگذاری، خودرویی که ۳۵ میلیون تومان تمام شده بود، ۲۰ میلیون تومان فروخته شد. قیمتگذاری تا پایان سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت خودرو وارد کرد که از میزان خسارت سیلی که در آغاز سال جاری چند استان کشور را درگیر کرد، بیشتر است.
در یک دوره، هر خوشبختی که برای دریافت خودرو از شرکتهای خودروساز ثبت نام کرد، از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کرد درحالیکه زیان قیمتگذاری صنعت خودروسازی ایران را به معنای واقعی زمین گیر کرده است. اکنون دولت باید این زیان را جبران کند. براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، اگر دولت در بازاری قیمتگذاری کند و این قیمتگذاری به زیان تولیدکننده تمام شود، دولت باید زیان را جبران کند. صنعت خودروسازی کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری برای برای ایستادن روی پای خود به حمایت دولت نیاز دارد. صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور ما از نظر توان بالایی برای تولید دارد، اما به خاطر فشار نقدینگی، دچار چالش شده است.
مدیریت جدید ایران خودرو فردی سلامت و بسیار پرکار است. نکته مهم مشورت کاری مدیریت جدید با انجمنهای تخصصی است. ما چهارجلسه با مدیر ایران خودرو برگزار کردیم و روز چهارشنبه پنجمین جلسه برگزار خواهد شد. امیدواریم با همفکری و همراهی یکدیگر و توجه مدیران به نقطه نظرات کارشناسان انجمنها از چالش امروز به سلامت عبور کنیم.