تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۷۰۹۳۲

تلاش می‌کنیم قنات «قاسم‌آباد» ثبت جهانی شود/ کریدور راه‌آهن، پرونده سال 2030

می متالز - معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه قنات قاسم‌آباد در همدان مورد بازدید قرار می‌گیرد گفت: برخی از پرونده‌های ثبت زنجیره‌ای باز است و سالی 25 درصد می‌توانیم به آن اضافه کنیم، اگر اطلاعات این قنات برسد، سهمیه نمی‌خواهد و می‌توانیم آن را ثبت کنیم.
تلاش می‌کنیم قنات «قاسم‌آباد» ثبت جهانی شود/ کریدور راه‌آهن، پرونده سال 2030

به گزارش می متالز، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در حاشیه اجلاس جهانی «راه ابریشم» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روحیه سخاوتمندانه شهردار و استاندار همدان در برگزاری این اجلاس ستودنی است اظهار کرد: از هر دریچه‌ای که به معرفی ایران و جایگاه ویژه فرهنگی آن در دنیا کمک کند، استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در پنجمین نشست «راه ابریشم» تلاش کردیم نشست بعدی در جمهوری اسلامی برگزار شود که خوشبختانه محقق شد گفت: ایران و همدان در راه ابریشم جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاون وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بخشی از پرونده‌ ثبت جهانی «راه ابریشم» را انجام دادیم افزود: قرارداد راه ابریشم بسیار مهم است که وحدت، دوستی و تنوع فرهنگی میراث ناملموس و... را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برای این راه 25 قطب در مرحله اول در نظر گرفته‌ایم و سه کریدور قطعی است که به ترکمنستان و آذربایجان و عراق می‌رسد خاطرنشان کرد: برای سال آینده در هفتیمن نشست «راه ابریشم» این پرونده مطرح می‌شود.

طالبیان با اشاره به اینکه با توجه به میربانی همدان برخی از آثار مهم در سه حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی و ناملموس در «راه ابریشم» ثبت خواهد شد گفت: مطالبه مردم و مسوولان بسیار مهم است که به این نقطه رسیده‌ایم؛ این موضوع کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پرونده‌های ارسالی به یونسکو نباید مشکلی داشته باشد افزود: 24 سال به دلیل شرایط جنگ کار انجام نشده بود که امروز آغاز شده و کار بسیار مهمی است.

معاون وزیر میراث فرهنگی با تاکید به اینکه برخی پرونده‌ها بیشتر از 1600 صفحه دارد گفت: پرونده کریدور راه‌آهن ارزیابی می‌شود که بیش از 1400 کیلومتر است این اتفاق تعداد زیادی از استان‌ها را در بر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه میراث صنعتی و مدرن نیز مهم است افزود: به دنبال این هستیم که راه‌های مختلف فرهنگی در پرونده قرار گیرد.

طالبیان تصریح کرد: اگر امروز قنات در فهرست جهانی ثبت شده و 11 قنات داریم؛ به 35 هزار قنات زنده ایران نیز توجه می‌شود که یکی از آنها 83 کیلومتر دارد.

وی رسانه‌ها را بهترین یاور موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دانست و خطاب به آنها گفت: شما می‌توانید واسطه خوبی برای مشارکت مردم باشید، در هر موضوعی مردم مشارکت کردند، وضعیت عالی شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه قنات قاسم‌آباد در همدان نیز مورد بازدید قرار می‌گیرد افزود: برخی از پرونده‌های ثبت زنجیره‌ای باز است و سالی 25 درصد می‌توانیم به آن اضافه کنیم، اگر اطلاعات این قنات برسد، سهمیه نمی‌خواهد و می‌توانیم آن را ثبت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هر سال یک اثر را می‌توانیم ثبت جهانی کنیم، اثری که اولویت برای سال 2030 است کدام است اظهار کرد: نظر ما بر کریدور راه‌آهن است که تعداد زیادی از ظرفیت‌های میراث طبیعی، فرهنگی و تکنولوژی در آن قرار می‌گیرد.

طالبیان بیان کرد: این کریدور راه‌آهن از خلیج فارس تا دریای خزر را شامل می‌شود و هشت اقلیم را دربر می‌گیرد که کار مهمی برای توسعه گردشگری است.

وی با بیان اینکه چهار اثر در ردیف ثبت جهانی قرار گرفته است گفت: البته این کریدور پرونده زنجیره‌ای دارد که می‌تواند مانند پرونده قنات باز باشد و ثبت‌هایی انجام شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: وزارت میراث فرهنگی به سرعت به دنبال اقدامات ثبت است اما بعد از این اجلاس با متخصصان استان و دستگاه منطقه کمیسیون ملی امیدواریم بتوانیم کاری انجام دهیم، دفتر آماده‌سازی ثبت جهانی را در همدان ایجاد می‌کنیم.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران