به گزارش می متالز، محمدرضا طاهری مدیرعامل شرکت MMTE گفتوگویی انجام داده که به شرح زیر است:
این کنفرانس دو جنبه داشت. یک جنبه آن اطلاعاتی بود که در جلسات در زمینه بازار و تکنولوژی فولاد مباحثی ارائه شد اما مزیت دیگر آن است که مدیران مختلف چه ایران و چه از کشورهای دیگر را میتوان در این کنفرانس ملاقات کرد و مذاکراتی درباره پروژهها و برنامههای آنها داشته باشیم زیرا ما یک شرکت EPC CONTRACTOR بوده و به دنبال مشتریانی برای احداث کارخانه هستیم. در این کنفرانس موارد مختلفی وجود داشت که امیدواریم در آینده بتوان از آنها استفاده کرد.
با توجه به اینکه صاحب لیسانس میدرکس در ایران هستیم، عمدتا واحدهای احیا را با لیسانس میدرکس احداث میکنیم اما برای واحدهای دیگر مانند فولادسازی، گندلهسازی و یا کنسانتره به دلیل آنکه لیسانس خاصی ندارند، آمادگی داریم با هر شریک خارجی این پروژههای را جلو ببریم.
پیشتر در اولین گندلهسازی 5 میلیون تنی شماره 1 گل گهر مشارکت داشتیم و از ابتدا تا راهاندازی و بهرهبرداری از این پروژه را دنبال کردیم.
2 پروژه فولادسازی در دست اقدام است که یکی از آنها مربوط به جهان فولاد سیرجان بوده و امیدواریم سال آینده به بهرهبرداری برسد. همچنین دومین پروژه فولادسازی، میانه با فاینانس چین است. البته برنامههای این فاینانس کمی کند پیش میرود. امیدواریم این پروژه نیز در سال 98 به بهرهبرداری برسد.
در حوزه احیا نیز در سال جاری 2 واحد احیا در دست اتمام است که به بهرهبرداری میرسند. یکی از آنها احیای مستقیم 800 هزار تنی سبزوار و دیگر احیای مستقیم 2 میلیون تنی شرکت توسعه آهن و فولاد گلگهر است که در سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
بله، پروژههای دیگری مانند احیای مستقیم مگامدول پاسارگاد با 1.7 میلیون تن در شیراز، احیای مستقیم اردکان با ظرفیت 960 هزار تن و احیا مستقیم بافق با ظرفیت 800 هزار تن که جزو پروژههای هشتگانه بود که به بخش خصوصی واگذاری شد، در دستورکار قرار دارد.
با توجه به پروژههایی که کار خود را شروع کردهاند، از نظر ظرفیت به این عدد نزدیک خواهیم شد اما از نظر بهرهبرداری ممکن است به 40 میلیون تن تولید واقعی در آن سال دست پیدا کنیم. البته همین میزان هم در بازار داخلی ایران مصرف نخواهد شد و باید 10 تا 12 میلیون تن آن صادر شود. در نتیجه باید از امروز شرکتهای تولیدی به دنبال حضور در بازارهای بینالمللی باشند تا در آن زمان در زمینه صادرات مشکلی نداشته باشیم. حال برای برندینگ و حضور در بازارهای جهانی باید به دو نکته توجه داشت و آنها را دنبال کرد. اول آنکه باید از نظر کیفیت محصولاتی را برای عرضه در بازارهای بینالمللی داشته باشند. همچنین در کنار آن باید از نظر تعهدات بینالمللی سعی کنند قراردادهای بلندمدت با اندیسها و قیمتهای بینالمللی منعقد کرده و از نظر زمان و کیفیت به تعهدات خود عمل کنند. زیرا برخی از خریداران به محض آنکه قیمت فولاد افزایش پیدا میکند، از عرضه خودداری میکنند. در حالی که طبق قرارداد مشخصی به آنها متعهد شدهاند. عمل به تعهدات بینالمللی از نکات لازم برای صادرات در بازارهای جهانی است.
ما در کنار هم واحدهای احیای مستقیم و فولادسازی را انجام میدهیم اما هم ما و هم آنها شرکتهایی مستقل بوده و در برخی موارد با یکدیگر رقابت میکنیم. حال شاید در آینده نیز بتوانیم همکاریهایی با یکدیگر داشته باشیم.
گفتوگو از علیرضا جعفری نژاد