تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۳۸۲۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پنجمین روز خروج پول حقیقی از بازار سهام؛

گِلات سهامداران بورس

‌می‌متالز - در روز چهارشنبه شاخص کل بورس بیش از ۱۷ هزار واحد سقوط کرد، از نیمه کانال ۱.۳ میلیونی پائین آمد و برای پنجمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش می‌متالز، در معاملات روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی ریزش کرد و با کاهش ۱۷ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد تنزل پیدا کرد.

در آخرین روز معاملاتی هفته رکورد ۵ روز پیاپی خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد تا معاملات بازار سهام در تمامی روز‌های هفته با خروج سهام‌داران همراه باشد.

 

گِلات سهامداران بورس

سومین روز نزول شاخص کل بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی ۵ هزار واحد ریزش کرد. این روند نزولی ادامه داشت و در پایان معاملات به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید که نسبت به روز سه شنبه ۱۷ هزار و ۸ واحد افت کرده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز روند نزولی را پشت سر گذاشت و در پایان معاملات ۴ هزار و ۹۳۱ واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس ۲۲۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۸۴ نماد رشد قیمت داشتند که ۵۹ نماد بورسی و ۲۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۴۱۱ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۹۱ نماد بورسی و ۱۲۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۱۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی

امروز برای پنجمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۲۳ درصدی داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۹ میلیارد تومان بود. پس از فسبزوار، سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

سهم‌های پیشران

در آخرین روز معاملاتی هفته نماد‌های «فارس»، «شپدیس» و «کگل» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «شنفت»، «وتجارت» و «وپخش» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «زاگرس»، «آریا» و «کگهر» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «فجهان» و «شبصیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و فولاد و وتجارت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های فجهان، سپیدار و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

گِلات سهامداران بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته ۱۷ درصد افزایش یافت و ۱۸۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴.۶ درصد افت کرد و در رقم ۱۲۵ میلیارد تومان ایستاد.

نماد دیران (شرکت ایران دارو) با صف خرید ۲۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از دیران، نماد‌های شفا (شرکت سرمایه گذاری شفا دارو) و پیزد (مجتمع صنایع لاستیک یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۳۲ میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نماد‌های توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

رکود معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش ۱.۶ درصدی به رقم ۵ هزار و ۵۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۲۸ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۶ ماه گذشته است. ارزش معاملات خرد ۶۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد جم (شرکت پتروشیمی جم) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۲۰ میلیارد تومان بود.

پس از جم، سمگا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد فایرا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز وتجارت (بانک تجارت) با تعداد ۲۲۴ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۹۵ سهم در صدر قرار گرفته است. خبهمن در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد کرمان و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

گِلات سهامداران بورس

منبع: اکو ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده