تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۴۱۳۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معطلی دو ساله معادن زغال سنگ با ادعای تولید داخلی

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران: تولید ماشین‌آلات معدنی مثل پراید نیست، نیازمند تکنولوژی‌های روز دنیا است.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران به تشریح وضعیت ماشین‌آلات در معادن کشور پرداخت.
سعید صمدی در رابطه با نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی گفت: توجه داشته باشید که در بخش معدن به خصوص زغال سنگ تقریبا ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات مورد نیاز ما وارداتی است.
مثلا ماشین‌آلات نسل جدید در حوزه استخراج از تکنولوژی‌های روز دنیا تبعیت می‌کند که ما از تمامی آن‌ها محرومیم.
طبیعتا خود این موضوع تاثیر زیادی بر راندمان، قیمت تمام شده محصول و میزان تولید ما داشته است و پروژه‌های جدید که باید اجرا شوند به دلیل عدم اجازه دولت برای واردات، معطل مانده‌اند و دولت مانع اصلی واردات است.


یک شرکت داخلی دو سال معادن زغال سنگ را معطل نگه داشت


دبیر انجمن زغال سنگ در ادامه افزود: در یک دوره‌ای معادن زغال سنگ به این نتیجه رسیدند که ماشین‌آلات و تجهیزات خود را به‌روز کنند. برای مثال یک نوع لوکوموتیو وجود دارد که مورد نیاز معادن ماست که ما قصد واردات آن را داشتیم که یک شرکت داخلی بزرگ گفت که ما این نوع لوکوموتیو را تولید می‌کنیم، اما ۲ تا ۳ سال وقت ما را گرفت و در آخر گفت که نمی‌توانیم تولید کنیم.
مثال این اتفاق این است که یک پزشک عمومی بگوید من می‌توانم جراحی‌های تخصصی و سخت را انجام دهم و متاسفانه از این دست مسائل بسیار وجود دارد.
در آخر سعیدی صمدی در رابطه با واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی به شرط قرارداد با هپکو گفت: خوشبختانه هپکو تجهیزات حوزه زغال سنگ را تولید نمی‌کند. چند باری هم آمدند و پیشنهاد تولید ماشن‌آلات زغال سنگ را دادند، اما ما گفتیم که تجهیزات ما نکات فنی خاصی دارد و باید ضد گاز باشد که نیازمند آزمایش ماشین‌آلات در تونل‌های مصنوعی است و مثل پراید نیست که هر چه تولید شد، شد و باید ۱۰ سال گارانتی ارائه دهید که خاصیت ضد گاز تجهیزات ما از بین نرود و اگر از بین رفت باید پاسخگو باشید.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده