تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۴۱۴۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هپکو زیر چرخ‌های ۲ هزار دامپتراک وارداتی له می‌شود

‌می‌متالز - دبیر اتاق بازرگانی اراک از صدور مجوز ورود موقت ۲ هزار دامپتراک به کشور خبرداد.

به گزارش می‌متالز، علی جودکی دبیر اتاق بازرگانی اراک گفت: متاسفانه ۲ هزار دستگاه دامپتراک وارد گمرکات کشور شده که عواملی در کشور فشار آورده اند و در نهایت مجوز ترخیص برای آن صادر شده است.

جودکی افزود: می‌گویند واردات موقت است و این هرگز پذیرفتنی نیست؛ چراکه امکان بازگشت مجدد کالا به گمرک یا مبدا وجود ندارد؛ و با گذشت ۶ ماه از عبور موقت کالا، به واردات قطعی تبدیل می‌شود و این واردات تولید شرکت هپکو را مجددا به مدت حداقل ۵ سال با رکود و توقف مواجه می‌سازد.

او با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در مواجهه با موضوع واردات ماشین آلات راهسازی مشابه تولیدات هپکو اضافه کرد: متاسفانه مجوز ورود ماشین آلات دوگانه راهسازی و معدنی با هماهنگی وزارت صمت با گمرکات کشور، مجوز ورود ماشین آلات دوگانه راهسازی و معدنی صادر شده است.

دبیر اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: قرار نبود واردات ماشین آلات مشابه ساخت هپکو، ادامه یابد، اما متاسفانه بسیاری از واردکنندگان، حتی کالا‌هایی که مجوز ورود به کشور را ندارند، وارد و در انبار دپو می‌کنند و سپس از جناح‌های مختلف و رسانه‌ها فشار وارد می‌کنند تا این کالا‌ها که حتی بدون مجوز وارد شده اند تعیین تکلیف وترخیص شوند.

او با بیان اینکه قانون حمایت از تولید داخلی می‌گوید، آنچه تولید داخلی دارد، امکان ثبت سفارش واردات ندارد؛ مگر جزء دستگاه‌های ضروری باشد گفت: متاسفانه واردات ماشین آلات معدنی با ۱۵ سال قدمت فعالیت همزمان با تولید دوباره‌ی لودر، گریدر و دامپتراک آغاز شد.

جودکی اظ‌ها رکرد: کسانی که ادعا دارند، قیمت تمام شده‌ی تولیدات هپکو بالاتر از واردات است؛ ماشین آلات مستعمل و مستهلک ۱۵ ساله را با تغییراتی در سند ساخت به ۵ سال سابقه تبدیل می‌کنند و با تولیدات بروز هپکو رقابت می‌کنند.

او افزود: با وضعیتی که برای هپکو و سرنوشت آن پیش آمده، این یک بازی است که با فشار عوامل دخیل در واردات، تخلیه کالا و ترخیص آن از گمرک را انجام می‌دهند؛ که ما اجازه‌ی ادامه‌ی این رویه را نخواهیم داد.

محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت دوم دیماه در سفر به استان مرکزی و در بازدید از خطوط تولید شرکت هپکو اراک گفت: برای رسیدن به توسعه در بخش معدن به ماشین آلات معدنی نیازمندیم که با بررسی ظرفیت‌های شرکت هپکو این شرکت می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز کشور باشد؛ و اینکه چرا وزیر صمت می‌گوید هپکو می‌تواند پاسخگوی فقط بخشی از نیاز کشور باشد چای تامل دارد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده