تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۴۳۳۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بودجه ۱۴۰۱ نفتی‌تر شد

بودجه ۱۴۰۱ نفتی‌تر شد
‌می‌متالز - عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: اصلاح رابطه مالی دولت و نفت، رابطه مالی پالایشگاه‌ها، بحث نظام پرداخت حقوق و دستمزد در حوزه نفت و گاز، مسئله گاز‌های مشعل، موضوع پالایشگاه‌سازی و کمک به صنعت برق ازجمله مواردی در لایحه بودجه سال آینده هستند که کمیسیون انرژی نسبت به آن تامل خواهد داشت و تلاش می‌کند در کمیسیون تلفیق این موارد اصلاح شوند.

به گزارش می‌متالز، هادی بیگی نژاد در تحلیل معایب و مزایای بخش انرژی و اقتصادی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: در تبصره یک لایحه بودجه منابع نفتی و گازی برنامه‌هایی -که دولت در این حوزه دارد- لحاظ شده است، ضمن آنکه منابع نفتی و گازی نسبت به سال گذشته در لایحه بیشتر دیده شده که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت؛ با لحاظ برخی از بند‌ها ما سال آینده حتی بیشتر از میزان کنونی، وابسته به نفت و گاز هستیم و از آنجا که در لایحه بودجه منابع نفتی و گازی نسبت به سال جاری افزایش پیدا کرده بنابراین باید این را ایرادی دانست که می‌توان به لایحه گرفت چراکه بودجه نفتی‌تر شده است.

دولت قصد دارد یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در سال آینده بسازد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر مسئله مربوط به پالایشگاه‌سازی است البته همگی واقف هستیم که فروش نفت در کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی رو به رو است، اما فروش فرآورده اینگونه نیست و می‌توان آن را راحت‌تر به فروش رساند، از طرف دیگر در آینده نیاز کشور به سوخت بیشتر می‌شود بنابراین ما برای تولید فرآورده و تامین سوخت کشور نیاز به پالایشگاه داریم به همین دلیل دولت در لایحه خود را مکلف به ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای کرده که تولید این ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین به صورت روزانه رقم بالایی است.

عدم توجه به ساخت پتروپالایشگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۱

وی افزود: اگرچه ساخت پالایشگاه از سوی دولت به دلایل گفته شده محاسنی دارند، اما ازجمله معایب این است که به “قانون پتروپالایشگاه‌ها” توجه نشده است، در واقع باید علاوه بر پالایشگاه‌ها به ساخت پتروپالایشگاه‌ها نیز توجه کرد چراکه ارزش‌افزوده در پتروپالایشگاه‌سازی است، ضمن آنکه فرآورده‌ای که تولید می‌کند نباید تماما سوخت باشد و بتوانند مواد پایه پتروشیمی نیز تولید کنند چراکه در این صورت سطح درآمدی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

در لایحه بودجه فکری برای جلوگیری از هدررفت گاز‌های ال. پی. جی و فلر نشده است

بیگی‌نژاد ادامه داد: ایران سالانه ال. پی. جی بسیاری را تولید، مصرف و صادر می‌کند، البته چندین میلیون تن از این گاز سوزانده می‌شود، همچنین بسیاری از گاز‌های کشور با عنوان گاز فلر نیز سوزانده می‌شوند، اما در لایحه برای این مهم فکری نشده است در حالی که کمیسیون انرژی پیشنهاد داده؛ به ال. پی. جی و گاز فلر در بودجه توجه شود لذا این پیشنهاد را در کمیسیون تلفیق با هدف مصوب شدن در صحن مجلس پیگیری خواهیم کرد.

محل هزینه‌کرد اعتبارات وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده!

این نماینده مجلس با بیان اینکه رابطه مالی میان شرکت ملی نفت و دولت مسئله دیگری است که باید به آن پرداخت، اظهار کرد: اگرچه ۱۴ و نیم درصد از درآمد نفتی در اختیار شرکت ملی نفت قرار می‌گیرد، اما این رقم برای توسعه و نگهداشت صنعت نفت بسیار کم است و باید پرسید؛ که همین میزان سهم نیز در چه جا‌هایی هزینه خواهد شد؟ چراکه در بودجه ۱۴۰۰ محل هزینه‌کرد اعتبارات صنعت نفت مشخص شده بود، اما این مهم در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است! به همین دلیل تلاش خواهیم کرد محل هزینه‌کرد اعتبارت وزارت نفت در کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه بازگردانده شود.

وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان عملیاتی وزارت نفت در لایحه بودجه مناسب نیست

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه آفت دیگر تبصره ۱۲ لایحه بودجه مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان عملیاتی وزارت نفت است، گفت: اگرچه سال‌های گذشته وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد مجموعه‌های نفتی و گازی از مابقی دستگاه‌ها مستثنی بود، اما برای سال جاری و سال آینده این مهم مستثنی نشده است که نتیجه آن دلخوری کارکنان عملیاتی نفت و ایجاد مشکل در تولید نفت و گاز در سال جاری بود لذا سران سه قوه تصمیم گرفتند مجموعه‌های عملیاتی وزارت نفت مستثنی شوند بنابراین باید برای سال آینده نیز این استثناء را اعمال کرد، چراکه در نظر گرفتن سقف برای همه بدون استثناء، کشور را دچار مشکل و چالش می‌کند و باید این مهم را در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کرد. سوزاندن چندین میلیون تن ال. پی. چی به معنای محروم شدن کشور از چندین میلیارد دلار است

بیگی نژاد با اشاره به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در بند ۴ قسمت منابع اشاره شده؛ “صادرات ال. پی. چی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در راستای توزیع کارت الکترونیک و سامانه سدف….. ”؛ این درحالی است که ال. پی. چی در کشور به چند طریق تولید می‌شود؛ ۱- از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی، ۲- از طریق پتروشیمی‌ها و ۳- از طریق دیگر پالایشگاه‌ها، اما در هدفمندی یارانه‌ها صرفا به یکی از موارد اشاره شده و آن هم گازی است که از پالایشگاه گرفته می‌شود و در سیستم سدف هم آمده است در حالی که تولید ال. پی. جی رقم بسیار بالاتری از این در کشور است و به بالای ۱۰ میلیون تن می‌رسد و حتی تولید آن تا ۱۸ میلیون تن گزارش شده است لذا جای آن در بودجه خالی است، نتیجه این بی‌توجهی سوزاندن

چندین میلیون تن ال. پی. چی و محروم شدن کشور از چندین میلیارد دلار است لذا باید برای این مهم نیز در کمیسیون تلفیق فکری کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین درباره بند ۵ تبصره ۱۴ لایحه بودجه، توضیح داد: سال ۱۴۰۰ سوخت مربوط به صنایع به طور کلی دیده شده بود که برخی از صنایع خرد آسیب دیدند، اما برای سال ۱۴۰۱، سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پایین‌دستی و مجتمع‌های فولاد معادل نرخ خوراک پتروشیمی محاسبه شود و مابقی صنایع مانند آجرپزی‌ها که دلخور بودند درصدی از نرخ پتروشیمی‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته شده و در نهایت میان شرکت‌ها با سود بالاتر و پایین‌تر تفاوت قائل شده که اتفاق خوبی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شمار می‌آید.

توجه دولت به برق هسته‌ای در لایحه بودجه

این نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۱۵ لایحه بودجه درباره برق و انرژی هسته‌ای نیز، بیان کرد: این تبصره چند حسن دارد نخست اینکه دولت به برق هسته‌ای توجه کرده است چراکه مطابق آنچه در لایحه آمده؛ چشم‌انداز تولید ۱۰هزار مگاوات برق را دارد و سازمان انرژی اتمی نیز باید برای این مهم از طریق فایناس یا تهاتر سرمایه جذب کند، همچنین اگرچه این موارد قابل تامل است، اما باید به جزئیات نیز اشاره می‌شد، مثلا تعیین زمان برای اتمام ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر ضروری است.

حذف افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ قابل قبول نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تفاوت‌های میان بودجه ۱۴۰۰ با بودجه ۱۴۰۱ در حوزه انرژی، گفت: حذف افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ ازسوی دولت قابل قبول نیست چراکه به‌طورمثال باید میان فردی که ۱۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف دارد با فردی که ۵۰۰ کیلووات تفاوت وجود داشته باشد این مهم شامل مصرف آب و گاز نیز می‌شود، درواقع دولت نظام افزایش پلکانی را حذف کرده در حالی که نباید این اتفاق می‌افتاد و بازگشت آن به بودجه جزو پیشنهادات کمیسیون انرژی است.
وی به مواردی -که از نظر کمیسیون انرژی باید در لایحه بودجه اصلاح شوند- اشاره کرد و گفت: رابطه مالی نفت و دولت، رابطه مالی پالایشگاه‌ها، بحث نظام پرداخت حقوق و دستمزد در حوزه نفت و گاز، مسئله گاز‌های مشعل، موضوع پالایشگاه‌سازی و کمک به صنعت برق ازجمله این موارد هستند، همچنین توجه به مسئله افزایش دریافتی از افرادی که آب و برق و گاز بیشتری مصرف می‌کنند ضروری است لذا باید نظام افزایش پلکانی اعمال شود، بنابراین موارد فوق ازجمله موضوعاتی است کمیسیون انرژی نسبت به آن تامل خواهد داشت و باید در کمیسیون تلفق بودجه بر روی آن کار شود.

پالایش یارانه‌بگیر‌ها و نحوه پرداخت یارانه به مردم در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد: پالایش یارانه‌بگیر‌ها و نحوه پرداخت یارانه به مردم در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است چراکه هنوز اسم بسیاری از افراد در سامانه پرداخت یارانه ثبت نشده است.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت