به گزارش خبرنگار اعزامی «می متالز» به استانبول - ترکیه، مسعود ابکا - مدیرعامل شرکت جی ام آی (GMI) یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ میدکو (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) - سطح نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست 2018 را بالا دانسته و اظهار داشت: استقبال از نمایشگاه و غرفه ما از حد تصور من بسیار بیشتر بود.
متن گفتوگوی خبرنگار «می متالز» با مسعود ابکا، مدیرعامل شرکت GMI به شرح زیر است:
من همواره معتقدم که اگر ما به بازارهای بین المللی می اندیشیم بایستی عوامل و ابزار مورد نیاز را در نظر داشته باشیم و یکی از این عوامل و ابزار نمایشگاه ها هستند. به خصوص اگر این نمایشگاه ها تخصصی باشند و به ما بازارهای واقعی و نه بازارهای مجازی و غیر ممکن را معرفی کند. خاصیت نمایشگاه هایی مانند آنکیروس در ترکیه این است که ترکیه می تواند شریک بسیار مناسبی برای ایران باشد. ما در آنکیروس شرکت های بسیار بزرگی را دیدیم که حضور داشتند و از غرفه میدکو نیز استقبال بسیار خوبی نمودند و گزینه های خیلی خوبی نیز برای همکاری پیدا کردیم. همچنین معتقدم اگر بخواهیم وارد بازارهای بین المللی شویم قطعا باید قانونمند وارد شویم، به دور زدن مشکلات و محدودیت ها اعتقادی ندارم.
بله همین طور است. شرکت جی ام آی به مدت هفت سال است که در آلمان درحال فعالیت می باشد و تمامی فعالیت های ما قانونمند بوده و مشکلی نداشته ایم. به نظر من ما نباید به هیچ بازاری به صورت کوتاه مدت بنگریم. باید هدفگذاری کنیم به عبارت دیگر باید اهداف، بلند مدت در نظر گرفته شوند. متاسفانه در شرکت های ما در ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش نیمه دولتی، مالکیت خصوصی واقعی وجود ندارد. مسائل را بسیار زودگذر و کوتاه مدت درنظر گرفته و باعث آسیب های جدی و بلند مدت به اقتصاد کشور می شوند.
تغییرات مکرر در مدیریت، مدیران ناآگاه و فاقد تجربه و فرصت ندادن به جوانان نیز به نحو دیگری به ما ضربه می زنند و تمامی نقاط مثبت ما را از بین می برد. ما از تجارب افراد بزرگتر و با تجربه و همچنین از انرژی جوانان استفاده نمی کنیم و از مکانیزم های حضور در بازار های بین المللی نیز مطلع نیستیم. در حالی که دنیا به سمت تحول سیستم های مدیریتی می رود ما همچنان در سیستم های مدیریتی سی، چهل سال گذشته مانده و جرات تغییر نداریم. مکانیزم های جدید دنیا را شناسایی نکرده و خود را وفق نداده ایم. شاید حضور در نمایشگاه ها و برقراری ارتباط با دیگران به ما راه های بهتر برای کار و زندگی نشان دهد.
ببینید حداقل تفاوتی که هلدینگ میدکو با دیگر شرکت ها دارد این است که سرعت تصمیم گیری در این مجموعه بسیار بالاست. مثلا شرکت های دیگر به عنوان مثال 3 تا 4 سال در تصمیم گیری برای برگزاری یا شرکت در یک مناقصه مذاکره می کنند و بعد از آن، 4 سال برای اجرایی کردن تصمیم خود زمان صرف می کنند. در حالی که میدکو در حال حاضر کنسانتره، گندله، کک و بیلت خود را وارد بازار کرده است. این نشان دهنده سرعت تصمیم گیری ها و عدم هدر دادن زمان در میدکو است. به نظر من این عمده تفاوت ما با سیستم های دولتی است که در آنها زمان بسیاری تلف می شود. مدیریت هایی که کمتر با میزی که پشت آن نشسته اند آشنا هستند و آنهایی که آشنایی دارند نیز سرعت تصمیم گیری ندارند.
در نمایشگاه آنکیروس ما به عنوان هلدینگ میدکو حضور بسیار فعال و خوبی داشتیم. GMI به عنوان بازوی میدکو در خارج از کشور و سه شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، فروسیلیس غرب پارس و بابک مس ایرانیان والبته خود میدکو به نمایندگی از دیگر شرکت ها حضور داشتند.
استقبال از نمایشگاه و غرفه ما از حد تصور من بسیار بیشتر بود و دوستان رسانه ای نیز شاهد این موضوع بودند. موقعیت های مناسبی برای همکاری نیز مطرح شد که پیگیری خواهد شد.
بله البته صحبت ما کوتاه ولی بسیار مفید بود. ایشان بسیار از تشکیل یک مثلث از شرکت های GMI در آلمان، میدکو در ایران و شرکت های ترکیه ای و همکاری با یکدیگر استقبال نمودند. ما نیز بسیار از این موضوع استقبال کرده و خوشحال خواهیم شد.
بله در روز آخر نمایشگاه با همراهی برخی از همکاران از دیگر غرفه ها بازدید کردیم. موقعیت های مناسبی برای ما وجود داشت. برای فروش محصولات خود به نمایشگاه رفته بودیم در حالی که متوجه شدیم محصولاتی نیز برای خرید ما وجود دارند و فرصت بسیار مناسبی بود. در واقع کار یک تاجر خرید و فروش است و آنکیروس فرصت انجام هر دو کار را در اختیار ما قرار داد.
بله به نظر من مناسب ترین، منطقی ترین و راحت ترین کار شرکت در نمایشگاه هایی است که در کشورهای همسایه به خصوص در ترکیه که دسترسی به آن آسان است، می باشد.
با تشکر از شما که هم به عنوان رسانه و هم در قالب مشاور و روابط عمومی فوق وظایف خود عمل کرده و برای شرکت ها بیشتر دوست هستید و با آنها همکاری می کنید.