به گزارش میمتالز، از سوی دیگر طـرح ایجـاد زیربناهـای لازم در معـادن بـزرگ و مناطـق معدنـی در سـال ۱۳۸۴ براسـاس سـند چشـم انـداز و موافقتنامـه ۱۵ سـاله بـا سـازمان برنامـه و بودجـه منعقـد شـده اسـت. اعتبـار اولیـه ایـن طـرح ۴۹۸۸ میلیـارد ریـال در نظـر گرفتـه شـده بود کـه ماموریـت آن، ایجـاد و تکمیـل زیرسـاخت هـای بخـش معـدن و صنایـع معدنـی کشـور بوده اسـت. این وزارتخانه طـی ۱۳ سـال موفـق بـه تکمیـل پـروژه هـای راهسـازی بـه طـول ۶۶۳ کیلومتـر - بـرق رسـانی بـه طـول ۴۲۶ کیلومتـر در ۲۰ اسـتان کشـور شـده اسـت. ایجـاد ارزش افـزوده، حمایـت از سـرمایه گـذار داخلـی، محرومیـت زدایـی، اشـتغالزایی و تقویـت اقتصـاد مناطـق محـروم از جملـه اهـداف ایـن طـرح بـه شـمار مـی آینـد. اعتبـارات ایـن طـرح از سـه محـل منابـع عمومـی، منابـع داخلـی و حقـوق دولتـی تامیـن شده است.
طرحهای دیگری همچون؛ طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس و توسعه مناطق ویژه صنایع معدنی و اقتصادی از دیگر فعالیتهای مهم وزارت صمت در حوزهی معدن و صنایع معدنی میباشد که با اختصاص بیش از ۴ میلیارد دلار به آن نقش تحولی مهمی در حوزه توسعه و احیای بخش معدن کشور ایفا نمایند.
اجرای طرحهای توسعهای معمولا بازه زمانی چند ساله دارد و مشکلات متعدد در مسیر اجرای پروژههای ملی عمر این طرحها را طولانیتر مینماید. از این رو در گزارش عملکرد و هزینه کرد آنها نمیتوان برنامه و گزارش کوتاه مدت ارائه نمود. چه بسا پروژهای در ابتدای دهه ۹۰ تخصیص اعتبار شده و بنا به صلاحدید یا محدودیت منابع، درصدی از اجرای آن سالها بعد (در انتهای دهه ۹۰) به اتمام رسیده یا هنوز در حال احداث است.
در راستای برنامه راهبردی وزارت صمت و افقهای ترسیم شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) مجموع سرمایهگذاری انجام شده در قالب طرحهای افتتاح شده در بخش معدن، صنایع معدنی و زیر ساختی به شرح ذیل میباشد:
به نظر میرسد این حجم سرمایه گذاری تکافوی ایجاد ظرفیتهای مندرج در افقهای تولیدی مواد و محصولات معدنی و همینطور توسعه معادن و صنایع معدنی تا افقهای نهایی این برنامهها (۱۴۰۴) را بنماید. بیشترین میزان سرمایه گذاری دولت در توسعه حوزههای فولاد، مس و آلومینیوم میباشد که در نمودار ذیل کاملا مشهود است.
مطلب قابل توجه در این سرمایه گذاریها عدم توجه به اصل عدالت محوری در توسعه، آمایش سرزمینی، تناسب ظرفیت حلقههای زنجیره ارزش و همچنین زیرساختهای تامین آب و انرژی میباشد. از سوی دیگر با نگاهی گذرا به اعداد و ارقام به این مهم پی میبریم که حجم این سرمایه گذاریها در بیش از ۱۹ استان صفر یا نزدیک به صفر بوده است. در حالی که استانی مانند کرمان نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از این سرمایه گذاریها را به خود اختصاص داده است. در جدول ذیل میزان سرمایه گذاریهای انجام شده دربخش معدن و زیرساختی آن به تفکیک ۳۱ استان آمده است.
مابه التفاوت مبلغ تجمعی سرمایه گذاری فوق با ۲۵.۷ میلیارد دلار مربوط به پروژههای خارج از کشور میباشد.
بررسیها نشان میدهد افراد خاص، مسئولین و نمایندگان مجلس وابسته به یک حزب سیاسی حاکم بر اقتصاد کشور در ۴۰ سال گذشته عامل اصلی این عدم توازن و جذب سرمایه گذاری به سمت استان کرمان میباشند. این معضل توجه و تمرکز بر اصول مربوط به آمایش سرزمینی و تناسب حلقههای زنجیره ارزش در استانها را از سوی سیاستگذاران بخش معدن کشور میطلبد. متاسفانه نهادهای نظارتی هم به دلیل نداشتن اولویت و تخصصی بودن بحث تا امروز ورود جدی به این تصمیم سازیهای حیاتی ننموده اند.
به نظر میرسد سیاستگذاران بخش معدنی کشور در دولت مردمی میبایست هرچه سریعتر نسبت به اصلاح موارد ذیل در این حوزه بپردازند؛
منبع: دنیای معدن