تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۶۷۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عزم پکن برای بازگرداندن امید به بازار کامودیتی‌ها

‌می‌متالز - شاخص حمل‌ونقل دریایی بالتیک به کمترین میزان خود ظرف ۴ماه اخیر یعنی پس از نیمه آوریل امسال رسید.

به گزارش می‌متالز، دولت چین برای عبور از بحران رکود اقتصادی محرک‌های مالی متعددی را تصویب و اجرایی می‌کند؛ اما شاخ‌های حمل‌ونقل دریایی و افزایش موجودی فلزات و به‌ویژه فولاد در انبار‌های تولیدکنندگان و بنادر چین بیانگر آن است که این محرک‌ها تا به‌حال نتوانسته است به تحریک تقاضا منجر شود. البته تلاش دولت چین به توقف سقوط نرخ در بازار سنگ‌آهن این کشور منجر شده و همزمان رونق را به معاملات قراضه وارداتی ترکیه بازگردانده است. با این وجود برخی فعالان بازار نسبت به این رشد قیمتی چندان امیدوار نبوده و بر این باورند که قیمت‌ها در میان‌مدت مجدد کاهشی می‌شود.

شاخص حمل‌ونقل پاناماکس که هزینه حمل محموله‌های زغال‌سنگ و گندم را ارزیابی می‌کند نیز ظرف ۲۰روز گذشته در مسیر کاهش ارزش قدم برداشت و تنها در آخرین روز از هفته جاری ۲.۴درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص سوپرامکس نیز ظرف ۲هفته اخیر در مسیر افت نرخ قدم برمی‌دارد. افت نرخ شاخص‌های حمل دریایی بیانگر افت تقاضا بوده و چشم‌انداز منفی از وضعیت تولیدات صنعتی ترسیم می‌کند.

واهمه از رکود اقتصادی، هزینه حمل دریایی را کاهشی کرد

شاخص حمل دریایی بالتیک درای در آخرین روز از هفته گذشته به ۲۰۶۷واحد رسید که این رقم نسبت به اوج ارزش این شاخص در سال جاری میلادی که در نیمه ماه مه به‌ثبت رسیده بود، کاهشی ۶۳ درصدی داشته است. افت هزینه انرژی و فاصله گرفتن بهای نفت از رکورد قیمتی ۱۴سال اخیر خود از جمله دلایل عقبگرد شاخص بالتیک درای در هفته‌های اخیر است. در عین حال کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها متاثر از بروز رکود در اقتصاد جهانی نیز از این عقبگرد ارزش حمایت کرده است. ترسیم چشم‌انداز منفی از اقتصاد جهانی باعث شده تا صاحبان کشتی‌های بزرگ از واهمه شدت گرفتن رکود حاضر به ارائه تخفیف در هزینه حمل محصولات از مبدأ به مقصد باشند. این موضوع نیز از عقبگرد ارزش این شاخص حمایت کرده است.

افزایش موجودی باوجود کاهش تولید

کاهش حاشیه سود تولید فولاد در چین به‌دلیل نبود رونق در بخش مصرف باعث شده تا بسیاری از فولادسازان این کشور نسبت به اورهال پیش از موعد اقدام کنند. در عین حال فشار دولت چین در کنترل آلاینده‌های کربنی نیز برخی فولادسازان این کشور به روش کوره بلند را تحت‌فشار کاهش تولید قرار داده است. به این ترتیب از میزان فولادسازی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا در هفته‌های اخیر کاسته شده است. کاهش اجباری یا اختیاری تولید فولاد در چین باعث نشده تا موجودی انبار‌های این کشور از شمش فولاد کاهشی شود. موجودی بیلت انبار‌های تانگشان در هفته گذشته نیز ۵۱۴هزار تن افزایش داشت و به ۹۶۸هزار تن رسید. افزایش موجودی در شرایطی که از میزان تولید کاسته شده، موید تضعیف تقاضا در این بخش است. به این ترتیب باید اذعان کرد که باوجود اقدامات حمایتی دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد، همچنان تقاضا در بخش محصولات فولادی ضعیف بوده و این موضوع پاشنه‌آشیل بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر رونق است.

صعود سنگ‌آهن برپایه امیدی کاذب

سنگ‌آهن در روز پنجم ژوئیه با بهبود اندک تقاضا در بازار داخلی چین وارد مسیر رشد نرخ شد، به‌نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲درصد معیار پلتس در این روز با افزایش نرخ ۴دلار و ۴۰سنتی نسبت به روز قبل با نرخ ۱۱۴دلار و ۳۰سنت به ازای هر تن به‌فروش رفت. برخی منابع نشریه پلتس این افزایش نرخ را باثبات تلقی نکرده و معتقدند امید کاذب به خروج اقتصاد چین از رکود که توسط دولت چین در حال شکل‌گیری است، باعث این رشد قیمتی شده است؛ اما این رشد بها با واقعیت‌های موجود در بازار تطابق ندارد و بنابراین نمی‌توان به استمرار آن امید داشت. در عین حال نزدیک شدن نرخ سنگ‌آهن عیار ۶۲درصد به نرخ سنگ‌‎آهن عیار ۶۵درصد نشان از احساسی بودن رشد نرخ ایجادشده در این بازار دارد. نشریه پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به افزایش تمایل فروشندگان زغال‌سنگ فوب استرالیا اشاره می‌کند و از کاهش بهای ۱۵دلاری این محصول تحت‌فشار فروش خبر می‌دهد؛ به این ترتیب هر تن زغال‌سنگ فوب استرالیا در روز پنجم ژوئیه با نرخ ۲۸۵ دلار به ازای هر تن به‌فروش رفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از سپتامبر ۲۰۲۱ بود. برخلاف روند کاهشی ایجادشده در بازار زغال‌سنگ کک‌شو در استرالیا، بهای این محصول تحویل بنادر چین، تغییر قیمتی نداشت و در دومین روز از هفته جاری با نرخ ۳۹۱دلار و ۵۰سنت به‌فروش رفت. برخی تجار، تضعیف بازار جهانی فولاد و افول فولادسازی در چین را عامل کاهش رغبت متقاضیان چینی برای خرید زغال‌سنگ عنوان می‌کنند.

قراضه گران می‌شود

پلتس در بخش بازار قراضه از استمرار روند رو به رشد نرخ قراضه آهن وارداتی به ترکیه گزارش می‌دهد؛ به‌نحوی که بهای فروش قراضه وارداتی ترکیه با رشد ۱۰دلاری نسبت به روز قبل به ۳۹۰دلار به ازای هر تن رسید. در عین حال بعضی منابع خبر می‌دهند که بعضی از بازیافت‌کنندگان قراضه، نرخ محصول خود را افزایش داده و به‌دنبال مشتری‌های دست به نقدتری در میان کارخانجات فولاد هستند. در عین حال گفته می‌شود که جریان ورودی قراضه به ترکیه افت داشته است؛ کاهش نرخ قراضه در بازار ترکیه ظرف هفته‌های گذشته باعث شده تا صادرکنندگان این محصول بازار‌های جایگزین بیابند و به این ترتیب امروز در شرایطی که تقاضا برای قراضه در ترکیه افزایش دارد، فولادسازان این کشور با کاهش ورود قراضه از مبادی وارداتی روبه‌رو می‌شوند.

سخن پایانی

از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور برداشت کرد که واهمه از رکود اقتصاد جهانی مجدد در بازار‌های کالایی دنیا سایه افکنده و زمینه قرمزپوشی این بازار‌ها را فراهم کرده است. در این میان، تلاش دولت چین برای بازگشت رونق به معاملات نیز نتوانسته رونق دوباره را به معاملات بازار‌های کالایی دنیا بازگرداند.

منبع: صمت

عناوین برگزیده