تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۶
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۸۳۷۱۸

هنوز مجوزی برای ترخیص آیفون ۱۴ به گمرک ارسال نشده است

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک درباره آخرین تصمیم‌های گمرکی واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و خودرو‌های خارجی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی عمادی سخنگوی گمرک، با اشاره به ترخیص ۲۲۰ دستگاه تویوتا هایس از گمرکات جنوب کشور در روز دوشنبه ۱۴ آذر اظهار کرد: این خودرو‌ها ۲ سال بود که در گمرکات بندر بوشهر باقی مانده بودند، اما ترخیص نشده بودند.

وی ادامه داد: این خودرو‌ها قبلا مجوز ترخیص داشتند، اما اجر نشده بود که با پیگیری‌ها و استعلامات مدیر گمرک بوشهر، مجوز ترخیص بار دیگر تمدید و خودرو‌های وارداتی ترخیص شدند.

ماجرای واردات خودرو‌های خارجی به کجا رسید؟

عمادی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت خودرو‌های وارداتی تصریح کرد: مدیریت کامل واردات خودرو‌های خارجی در اختیار وزارت صمت است و تا زمانی که به وضعیت ثبت سفارش واردات و تشریفات گمرکی نرسیم، گمرک در خصوص واردات نمی‌تواند اظهار نظر کند.

وی تأکید کرد: در این صورت گمرک باید اظهارنامه واردات، مجوز‌های صادره در خصوص تأیید ثبت سفارش و مجوز بانک مرکزی برای تأیید منشأ ارزی را رؤیت و سپس نسبت به ترخیص خودرو‌های خارجی اقدام کند؛ اما تا کنون درخواستی به گمرک مبنی بر درخواست ترخیص ورادات خودرو‌های خارجی واصل نشده است.

سخنگوی گمرک یادآور شد: بار‌ها اتفاق افتاده که واردکننده نسبت به واردات کالایی اقدام کرده، اما روند صدور مجوز‌ها را اجرایی نکرده است؛ بنابراین کالا در انبار‌های مبادی ورودی کشور باقی می‌ماند؛ در این موضوعات گمرک تقصیری ندارد، اما صاحبان کالا اعلام می‌کنند گمرک با ترخیص کالا‌ها موافقت نمی‌کند؛ حال آنکه خود واردکننده در خصوص اخذ مجوز‌های لازم خصوصا تأیدیه‌های ارزی بانک مرکزی یا اخذ تأییدیه صمت در خصوص ثبت سفارش واردات، اقدامی انجام نداده است.

واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ پشت در گمرک؟

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واردات آیفون ۱۴ بیان کرد: هنوز مجوزی به گمرک برای ترخیص گوشی‌های آیفون ۱۴ ارسال نشده است، اما حتی اگر مشکل واردات آیفون ۱۴ حل شود، تا زمانی که واردکننده همه مدارک لازم شامل تأییدیه‌های ثبت سفارش، مجوز واردات و مجوز‌های ارزی از بانک مرکزی را ارائه نکند، گمرک نمی‌تواند گوشی‌های وارداتی را ترخیص کند.

به گفته عمادی، مسوول صدور مجوز گوشی‌های آیفون ۱۴ وزارت خانه‌های صمت و ارتباطات هستند؛ و از آن‌ها مهمتر، تأییدیه‌های منشأ ارزی صادره از بانک مرکزی است.

این مقام مسوول گمرکی تأکید کرد: خط قرمز گمرک مجوزهاست؛ امکان ندارد گمرک کالایی را بدون رؤیت و تأیید مجوز‌ها ترخیص کند.

هشدار به واردکنند‌های گوشی آیفون

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردکننده می‌تواند گوشی‌های آیفون ۱۴ را به مبادی کشور آورده، ولی تا زمان صدور مجوز واردات کالای خود را در انبار‌های گمرکی نگه دارد؟ بیان کرد: بر اساس قانون امور گمرکی اگر کالایی بین ۳ تا ۵ ماه در گمرکات باقی بماند، به عنوان کالای رسوبی محسوب شده و گمرک آن کالا را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارجاع می‌دهد؛ بنابراین احتکار گوشی آیفون ۱۴ در گمرکات می‌تواند برای واردکننده ضرر و زیان در پی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده