به گزارش میمتالز، بنیامین حیدرزاده مدیرعامل شرکت حمل و نقل توکا از زیرمجموعههای گروه توکا فولاد، در گفتگو با «می متالز» در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: شرکت حمل و نقل توکا از سال ۱۳۷۰ در جوار مجتمع فولاد مبارکه تاسیس و عمدتا حمل محصولات و مواد اولیه و مواد اولیه وارداتی مجتمع فولاد مبارکه را تاکنون انجام داده است. این مجموعه از سال ۸۲ وارد بورس شده و اولین شرکت حمل و نقل جادهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با نماد «حتوکا» است. در حال حاضر ۱۸۰ دستگاه کامیون ملکی در اختیار است که بخشی از حمل فولاد مبارکه را انجام میدهد. ۵۰ دستگاه طرح توسعه است که خرید انجام شده و پارت اول این کامیونها را طی چند روز گذشته تحویل گرفته ایم. هدف توکا توسعه ناوگان به ۵۰۰ دستگاه کامیون است. عمده تمرکز ما برروی حمل برخی شرکتهای های فولادی و بالاخص فولاد مبارکه است و علاوه برفعالیت در حمل و نقل جاده ای، انجام حملهای درون سایتی، همچنین اجرای پروژه حمل اسلب فولاد هرمزگان، تامین، تعمیر و نگهداری مکانسیمهای مورد نیاز خط تولید شرکتها شامل لودر، بولدوزر، جرثقیل، لیفتراکها و ... را هم در دست اجرا داریم.
وی همچنین درباره حمل و نقل ریلی نیز گفت: باتوجه به تفکیک فعالیتی که در گروه توکا فولاد انجام شده است، حمل و نقل ریلی توکا فولاد به گروه توکا ریل واگذار شده و این مجموعه در این زمینه فعالیت دارد. ما نیز سهامدار توکا ریل هستیم و سرمایه گذاری از این طریق را در بخش ریل انجام داده ایم.
وی درباره هزینههای حمل ریلی و جاده ای، بیان کرد: باید این دو موضوع را از یکدیگر جدا بررسی کنیم، زیرا سرعت سیر جاده با ریل کاملا متفاوت است و میانگین سرعت حمل در حال حاضر در ریل در مواد اولیه حدود ۳.۵ تا ۵ کیلومتر در ساعت است، اما این عدد در حمل جادهای حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر پیمایش دارد. با توجه به دسترسیهای ریلی که محدودیت بیشتری دارد، حمل و نقل جادهای در حمل مواد اولیه در اکثر صنایع اولویت پیدا کرده است. هرچند حمل جادهای هزینه بیشتری دارد، اما نسبت به ریلی برای صنایعی که زمان رسیدن در اولویت است، ارجحیت دارد.
به گفته وی، در حال حاضر سرمایه ثبتی ما حدود ۹۹ میلیارد تومان و ارزش سرمایههای شرکت بالغ بر ۲۰۰۰میلیارد تومان است که با توجه به طرح افزایش سرمایه که اخیرا در هیات مدیره مصوب و به سازمان بورس ارائه کرده ایم قرار است ۲۵۵ میلیارد تومان دیگر افزایش سرمایه صورت بگیرد و از این محل توسعه ناوگان انجام شود. البته با توجه به شرایط فعلی بازار این عدد را از محل تسهیلات بانک ملی دریافت کردیم و توسعه ناوگان را انجام داده ایم و این افزایش سرمایه پس از پذیرش سازمان بورس تشریفات قانونی تحقق پیدا میکند.
حیدرزاده با اشاره به تحویل به موقع ناوگان، بیان کرد: همکاری مناسب مجموعهها در تحویل ناوگان صورت گرفته، اما انتخاب کامیون محدود است، زیرا اکثر تولیدات داخل ما به سمت شرکتهای چینی رفته و مجبور هستیم بین برندهای داخلی، بهترینها را انتخاب کنیم، اما در نهایت کامیونهای چینی بازده پایینی نسبت به کامیونهای اروپایی دارند و امیدوارم امکان واردات مجدد کامیونهای اروپایی فراهم شود. بحث کامیونهای تا ۳ سال کار کرده را پیگیری کردیم و محدودیتهایی که در خصوص اسقاط آنها وجود دارد، سدی برای واردات این کامیونها است.
وی همچنین با اشاره به تاثیر تورم بر هزینههای این مجموعه گفت: هزینه حمل افزایش سالیانه خود را داشت و بین اردیبهشت و خرداد اعمال شد. متاسفانه افزایش قیمت دلار که به صورت روزانه انجام میشود، هزینههای ما را به شدت افزایش داده است. علاوه بر هزینههای بالا ما با عدم کیفیت قطعات مصرفی، لاستیک و... مواجه هستیم. در واقع هم هزینه بالا رفته و هم کیفیت کاهش یافته است و این امکان وجود ندارد که ما دائما کرایهها را به روز کنیم، زیرا تصمیم آن بر عهده سازمان راهداری و انجمنهای صنفی است. علاوه بر آن افزایش کرایه، نهایتا به ضرر مصرف کننده خواهد بود و مزیت رقابتی را نیز از تولید کننده داخلی سلب میکند.
وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر پیمانکار تعمیراتی در مجموعه حمل و نقل توکا مشغول به کار هستند و با افزایش ناوگانی که صورت گرفته است، ۶۰ نفر به صورت مستقیم تا پایان سال به مجموعه اضافه میشوند. دفتر مرکزی ما در کنار مجتمع فولاد مبارکه قرار دارد، اما در بندرعباس شعبه فعال، انبار و امکانات کامل استریپ کانتینر و حمل شهری داریم. همچنین شعبه رشت، کاشان، زرین شهر، اصفهان و منطقه خواف و سنگان هم مشغول خدمتگزاری هستیم.
این مجموعه طی سال گذشته ۲.۵ میلیون تن صدور بارنامه داشت و حدود ۵۰۰ هزار تن حمل با کامیونهای ملکی و حدود ۲ میلیون تن از طریق شرکتهای همکار برای مجتمع فولاد حمل جادهای را انجام داده است.