تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۸۵۲۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن یزد سهم ۲ درصدی نگهداری جاده‌ها را پرداخت نکردند

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه وضعیت اعتبارای راه‌های روستایی استان یزد مناسب نیست، گفت: معادن این استان سهم دو درصدی مالکانه خود برای نگهداری جاده‌ها را پرداخت نکردند.

به گزارش می‌متالز، محمد رستگاری بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل و نقل و روز راهدار برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل این اداره بیشتر فعالیت‌هایش مربوط به نظارت و راهبردی است اظهار داشت: کوچکترین خلل و کندی در فرآیند حمل و نقل تاثیر جدی بر حوزه اقتصاد و تولید کشور به دنبال دارد و به همین دلیل اهمیت بالایی برای کشور دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه راهداری هر نوع اقدامی برای حفظ و نگهداری راه‌ها و شبکه‌های موجود جاده‌ای به حساب می‌آید عنوان کرد: نگهداری وضعیت مناسب برای شبکه راهی استان یکی از مهمترین وظایفی است که در این اداره کل وجود دارد و برای آن برنامه‌های متعددی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد افزود: بهسازی محور‌های جاده‌ای یکی از فعالیت‌هایی است که در طول سال و در نقاط مختلف استان انجام می‌شود و بر اساس اعتبارات استانی و ملی، پروژه‌های مرتبط با این موضوع تعریف و اجرا می‌شود که عمدتا مربوط به رویه آسفالت‌ها هستند.

رستگاری به اصلاح نقاط حادثه خیز اشاره کرد و گفت: این نقاط پس از شناسایی در قالب پروژه‌های پیمانی تعریف و برای رفع آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت پلیس راه و راهدارخانه‌ها جزو وظایف این اداره کل است خاطرنشان کرد: درگاه صدور مجوز مجتمع‌های بین راهی از ابتدای امسال به وزارت میراث فرهنگی انتقال داده شده، اما همچنان راهداری جزو کمیته مرتبط با آن هست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه در استان یزد دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه غیرروستایی، دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته و سه هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی داریم بیان کرد: در بحث راه‌های شریانی و اصلی اعتبارات ملی است، اما در حوزه راه‌های روستایی اعتبارات استانی است.

رستگاری با بیان اینکه وضعیت اعتباری راه‌های روستایی استان یزد مناسب نیست گفت: این موضوع نیازمند ترمیم جدی‌تری است و تنها راهی که واقعا می‌توانیم حداقل ساماندهی راه‌های روستایی را داشته باشیم استفاده از ظرفیت قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر تخصیص دو درصد بودجه مالکانه معادن به این راه‌ها است.

وی افزود: متاسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده البته استاندار یزد همین امروز هم پیگیری موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کردند تا بتوانیم میزان اعتبارات را به یک حداقل برسانیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی، وسعت و توسعه معادنی که در سطح استان یزد داریم، خرابی‌های رویه آسفالتی در استان بسیار زیاد شده و هزینه نگهداری و بازسازی آن برای دولت بسیار سنگین است و باید مطابق با قانون این اعتبار برای جبران خسارت‌ها پرداخت شود.

رستگاری با بیان اینکه سال گذشته رتبه دوم کاهش تصادفات را داشتیم، ولی امسال به رتبه ۲۵ رسیدیم و اصلا وضعیت مناسبی نیست گفت: در حال حاضر از بعد نرخ کاهش شرایط خوبی نداریم، اما تصویر واقعی یزد مطلوب است چرا که یزد در رتبه ۱۷ تراکم جاده‌ای قرار دارد و با وجودی که حتی یک نفر فوتی هم آمار بالایی است و تمام تلاشمان بر این است که کاهش آمار را داشته باشیم، ولی وضعیت استان نسبت به تراکم جاده‌ها خیلی بد نیست.

وی عنوان کرد: در نیمه دوم سال تاکنون کاهش آمار تصادفات و تلفات را شاهد بودیم و امیدواریم که با حفظ این روند بتوانیم تا پایان سال هم کاهش روند را حفظ کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد تصریح کرد: بالای ۶۰ درصد از فوتی‌ها به دلیل تصادف ناشی از خواب آلودگی و حواس پرتی است و نشان دهنده نقش بسیار بالای خطای انسانی در تصادفات است.

رستگاری ادامه داد: ملایم‌سازی شیب‌های شیروانی راه‌ها و کاهش نقاط حادثه خیز همه برای جبران خطای انسانی در رانندگی است و البته حاکمیت هم در ارتباط با کیفیت خودرو‌ها وظایفی دارد که اگر راننده بی‌توجهی و خطا در رانندگی داشت منجر به فوت نشود و حفاظت از راه‌ها افزایش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده