تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۲۸۷۲۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

حاشیه‌های صندوق فولاد برای وزیر تعاون/ مرتضوی زیر تیغ تحقیق و تفحص مجلس

‌می‌متالز - صولت مرتضوی در حالی که کمتر از سه ماه کار خود را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز کرده به دلیل برخی انتصابات شائبه دار زیر تیغ تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبر فوری، ۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و تفحص از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد شدند.

مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهلت ۱۰ روزه تعیین کرده تا پاسخ مکتوب در خصوص محور‌های مستند در تحقیق و تفحص به مجلس ارسال شود.

مرتضوی بعد از رای اعتماد مجلس در ۲۷ مهر امسال، در همان هفته اول کار خود، حسین عامریان مدیرعامل موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را برکنار و حجت کاظمی را به سرپرستی این صندوق منصوب کرد.

نمایندگان معتقدند؛ این صندوق به عنوان یکی از مهم‌ترین صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موسسه بیمه گر و اجتماعی است و سابقه چهار دهه فعالیت داشته و بالغ بر ۸۷ هزار بازنشسته را به طور مستقیم و با احتساب اعضای خانواده آن‌ها بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر به عنوان عضو وابسته داشته و پرداخت مستمری و هزینه درمان و رفاه آن‌ها را بر عهده دارد.

این موسسه از چهار هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند.

عدم سرمایه گذاری درست شرکت‌های زیرمجموعه موسسه که اکثراً زیان‌ده هستند و تعداد ناچیز بیمه پرداز در مقایسه با بازنشستگان باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین بازنشستگان و خانواده آن‌ها و دلسوزان نظام و مردم گردیده است.

بررسی نحوه مدیریت منابع و مصارف موسسه و شرکت‌های تابعه محور این تحقیق و تفحص است و نمایندگان در این تحقیق و تفحص خواستار پاسخگویی وزیر تعاون و زیر مجموعه وی به شش سوال شدند.

۱- دارایی‌های راکد صندوق به چه میزان است و موانع تبدیل آن‌ها به دارایی مولد چیست؟

۲- سرمایه انسانی صندوق چگونه تامین می‌شود و در طول پنچ سال گذشته به چه تعداد نیرو به تفکیک سال به صندوق اضافه یا تحمیل شده و چرا صندوق در این حوزه انضباط ندارد؟

۳- منابع مالی موسسه و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها در کجا و به چه شکل هزینه شده است و چرا این مجموعه انضباط مالی ندارد؟

۴- املاک صندوق و شرکت‌ها به چه شکل ساماندهی شده اند و چرا در این حوزه شفافیت وجود ندارد؟

۵- صیانت از حقوق و منافع صندوق به چه شکل است؟ مدیریت امور قرارداد‌ها به چه شکل است و چرا بانک اطلاعاتی دقیق از پرونده‌های حقوقی صندوق وجود ندارد؟

۶- میزان زیان شرکت‌های زیرمجموعه موسسه چقدر است و چه اقداماتی در این حوزه انجام پذیرفته است؟

اسامی نمایندگان متقاضی این تحقیق و تفحص بدین شرح است:

۱- کمال حسین پور ۲- علی آذری ۳- یحیی ابراهیمی ۴- احمد حسین فلاحی ۵- شیوا قاسمی پور ۶- بهروز محبی نجم آبادی ۷- موسی احمدی ۸- احسان ارکانی ۹- سلمان اسحاقی ۱۰- پرویز اوسطی ۱۱- علی اکبر بسطامی ۱۲- سید البرز حسینی ۱۳- علی خضریان ۱۴- بهزاد رحیمی ۱۵- مهدی روشنفکر ۱۶- اقبال شاکری ۱۷- محسن فتحی ۱۸- جلال محمودزاده ۱۹- سمیه محمودی ۲۰- عباس مقتدایی ۲۱- سید علی موسوی ۲۲- سید محمد مولوی ۲۳- حسین میرزایی ۲۴- احمد محرم زاده ۲۵- مجید ناصری نژاد ۲۶- ابراهیم نجفی ۲۷- غلامحسین کرمی

منبع: خبر فوری

عناوین برگزیده