تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۴۲
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۰۱۲۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عوامل موثر در زیان خودروسازان و مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در زیان خودروسازان، مزایای عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سایر روش‌ها را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین عبدی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا به ایرنا اعلام کرد: رجوع به صورت‌های مالی ایران خودرو و بررسی گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد این خودروساز پس از مدت‌ها بخش بزرگی از زیان مالی انباشته را جبران کرده و مشکلات ناشی از قیمت تمام شده و حاشیه سود را حل کند.

عامل رفع این مشکلات را می‌توان عرضه خودرو در بورس کالا و واقعی شدن قیمت‌ها اعلام کرد که به نفع مصرف کننده و خودروساز بود. شورای رقابت مخالف عرضه خودرو در بورس کالا است. زیرا به دنبال نقش آفرینی در فرایند قیمت‌گذاری است. نگاه شورای رقابت دولتی و حاکمیتی است. سابقه عرضه کالا‌هایی مانند محصولات پتروشیمی، سیمان و فولاد در بورس نشان از سودآوری اکثر این شرکت‌ها دارد که این روند به معنای رشد و توسعه تولید داخلی است.


عوامل ضرر و زیان شرکت‌ها


این روش عرضه به نفع سهامداران بازار سرمایه و نیز مصرف‌کنندگانی است که خودرو را با قیمت مناسب‌تر و مشکلات کمتری دریافت می‌کنند و در این زمینه دیگر بحث منسوخ و ابتدایی قرعه کشی در میان نیست. محدودیت خودروسازان برای عرضه خودرو با قیمت واقعی به عنوان عامل این ضرر‌ها تلقی می‌شود.

عرضه خودروی بی کیفیت، دلیل شورای رقابت برای تعیین قیمت پایین است. خودروساز‌ها نمی‌توانند طلب قطعه‌سازان را پرداخت کرده و قطعه جدید دریافت کنند که این امر باعث شد تا دیگر خودروی با کیفیت مدنظر مشتری در بازار عرضه نشود. سودسازی بازار خودرو به درستی انجام نمی‌شود و متاسفانه نگاه حاکمیتی شورای رقابت و نمایندگان طرفدار این شورا باعث این عدم سودسازی در بازار خودرو بود.

فشار وارد شده از طرف شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس، مانعی در واقعی شدن قیمت خودرو است. در صورت واقعی شدن قیمت، خودروساز قادر به دریافت سود و تقسیم آن بین سهامدارن است و می‌تواند با ورود سود بدست آمده در طرح‌های توسعه‌ای موجب افزایش کیفیت و قیمت خودرو شود.


رضایت فعالان بازار از عرضه خودرو در بورس


عرضه خودرو در بورس کالا طرحی است که همه از آن راضی هستند و به عنوان نمونه بارز یک نهاد اقتصاد آزاد تلقی می‌شود که توانسته رانت را از بازار خودرو حذف کند و منافع بازار را به تولیدکننده و مصرف کننده برساند. بررسی عرضه محصولات به بورس کالا نشان می‌دهد، صنعت فولاد هم با عرضه محصولات در بورس ضمن دستیابی به رشد و توسعه، سود مناسبی را در اختیار سهامداران قرار داد. همچنین صنعت سیمان، پتروشیمی و دیگر صنایع که اقدام به عرضه محصولات در بورس کالا کردند به سهامداران سود رساندند و در نهایت مصرف کننده و عرضه کننده از این اتفاق راضی بودند.


مخالفت شورای رقابت با رقابت!


تاکنون قیمت گذاری دستوری موجب ضرر خودروسازی‌ها شده که مقدار بسیاری از این ضرر باید توسط بیت المال جبران شود. این مسئله باعث ضربه به مردم و اقتصاد شده است. در این میان شورای رقابت که باید مدافع رقابت عادلانه و شفاف در بورس باشد، موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه در روز‌های گذشته شد. قرعه‌کشی خودرو روشی غیرعلمی است که نمی‌تواند منفعتی برای تولید کننده و خریدار به همراه داشته باشد. در وهله نخست قرعه کشی به ضرر اقتصاد است و خودرویی که باید با قیمت واقعی به دست متقاضیان واقعی برسد با شانس عرضه می‌شود.


مزایای عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سایر روش‌ها


عرضه خودرو در بورس کالا از ارجحیت بیشتری نسبت به قیمت گذاری دستوری و قرعه‌کشی‌ها برخوردار است. این رویداد فرهنگ نامناسبی را رواج داده و باعث ضربه به عرضه و تقاضای بازار شده است؛ بنابراین این اقدام باعث می‌شود تا دیگر خودروساز‌ها از انگیزه چندانی برای تولید خودروی باکیفیت برخوردار نباشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده