تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۹۰۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورود کیسون به صنعت نفت

‌می‌متالز - سامانه کدال در اولین روز هفته شاهد گزارش شرکت‌های بورسی و فرابورسی در خصوص افشای دلایل افزایش یا کاهش سود و زیان خود در صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱ و مزایده و مجوز‌های اخذشده شرکت‌های مزبور بود. در این میان «کیسون» از دریافت مجوز فعالیت زیرمجموعه خود که در زمینه تولید و اکتشاف نفت، گاز و انرژی فعالیت می‌کند خبر داد. «انتخاب» معافیت مالیاتی خود به دلیل قرار گرفتن در منطقه کمتر توسعه‌یافته را اطلاع‌رسانی کرد. «ثمسکن»، «لابسا» و «لازما» هم دلایل افزایش یا کاهش سود خود در آخرین صورت مالی فصلی منتشرشده منتهی به ۳۰ آذر را افشا کردند.

به گزارش می‌متالز، سامانه کدال در اولین روز هفته شاهد گزارش شرکت‌های بورسی و فرابورسی در خصوص افشای دلایل افزایش یا کاهش سود و زیان خود در صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱ و مزایده و مجوز‌های اخذشده شرکت‌های مزبور بود. در این میان «کیسون» از دریافت مجوز فعالیت زیرمجموعه خود که در زمینه تولید و اکتشاف نفت، گاز و انرژی فعالیت می‌کند خبر داد. «انتخاب» معافیت مالیاتی خود به دلیل قرار گرفتن در منطقه کمتر توسعه‌یافته را اطلاع‌رسانی کرد. «ثمسکن»، «لابسا» و «لازما» هم دلایل افزایش یا کاهش سود خود در آخرین صورت مالی فصلی منتشرشده منتهی به ۳۰ آذر را افشا کردند.

«دی»: بانک‌دی از عدم‌حصول نتیجه برگزاری مزایده و برگزاری مزایده جدید خبر داد. بر این اساس شرکت مذکور عنوان کرد پیرو آگهی مزایده عمومی املاک مازاد و تملیکی بانک‌دی منتشرشده در تاریخ ۲۴دی‌ماه ۱۴۰۱، برای مزایده مزبور در تاریخ ۵بهمن ۱۴۰۱ پیشنهاد خریدی واصل نشده است؛ بنابراین بانک‌دی قصد برگزاری مجدد این مزایده را دارد که در تاریخ ۱۹بهمن سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد.

«وسین»: بیمه‌سینا از موافقت اعضای هیات‌مدیره حسب نامه شماره ۷۵۶۷۲ در تاریخ ۲۴دی‌ماه ۱۴۰۱ در خصوص معرفی فروش ساختمان‌های شهید بهشتی و سنایی به کمیسیون فروش و املاک بنیاد مستضعفان موافقت کرد که رویداد مذکور ۸ بهمن ۱۴۰۱ انجام شد.

«کیسون»: شرکت کیسون در خصوص مجوز فعالیت شرکت نفت، گاز و انرژی کیسون به‌عنوان شرکت ایرانی اکتشاف و تولید (E & P) توضیحات تکمیلی ارائه کرد. بر این اساس شرکت اکتشاف و تولید (E & P) ایرانی در ساختار قرارداد‌های نفتی، به‌واسطه شرکت نفت، گاز و انرژی کیسون که مالکیت آن متعلق به کیسون است مجاز به فعالیت در قرارداد‌هایی با سقف برآوردی سرمایه‌گذاری مستقیم تا ۶میلیارد دلار است. بر این اساس فرآیند زمان‌بر اداری صدور و امضای مجوز مزبور در حیطه صلاحیت وزارت نفت است. از طرفی این مجوز مبین احراز صلاحیت‌های لازم توسط شرکت نفت، گاز و انرژی کیسون به‌منظور فعالیت در حیطه تعریف‌شده است؛ بنابراین از این جهت دارای اهمیت است که امکان حضور این شرکت در حوزه اکتشاف و تولید (E & P) را فراهم می‌آورد و میزان عملیاتی‌شدن اهداف و آثار متعاقب آن، به برنامه‌های کلان وزارت نفت در حوزه توسعه میادین نفتی و میزان موفقیت این شرکت برای حضور در پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، بستگی خواهد داشت.
 

شرکت گروه صنعتی ناب از اجرای حکم اعتبار اسنادی بانک‌ملت خبر داد. بر این اساس شرکت مذکور عنوان کرد بانک‌ملت در خصوص اعتبار اسنادی مبلغ حدود ۳۵میلیارد تومان درخواست طلب داشته که طی رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر مبلغ فوق به حدود ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان تقلیل یافته و اجراییه لازم برای پرداخت صادر شده و تاریخ ابلاغ رای دادگاه ۴بهمن ۱۴۰۱ است.

«انتخاب»: شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در خصوص مشمولیت معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ اطلاع‌رسانی کرد. بر این اساس شرکت مذکور عنوان کرد که به دلیل استقرار این شرکت و شرکت‌های تابعه در منطقه کمتر توسعه‌یافته، شرکت‌های این گروه مشمول استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم هستند که شرکت گروه صنعتی انتخاب تاکنون معافیت مزبور را محاسبه و در اظهارنامه‌های مالیاتی اعمال کرده است.

«ثفارس»: شرکت عمران و توسعه فارس از مفاد انعقاد قرارداد فروش تمامیت مالکیت و حق سرقفلی ششدانگ یک‌باب واحد تجاری خبر داد. بر این اساس شرکت مذکور تمامیت مالکیت سرقفلی ششدانگ یک‌باب واحد تجاری به شماره ۲۱۰ در طبقه اول بازار کریم‌خان، از قسمت تجاری مجتمع گردشگری تجاری نیکان را به مبلغ ۲۲میلیارد و ۶۸۶میلیون و ۲۶۰هزار تومان به آقای شه‌بخش به صورت نقد و اقساط واگذار کرد. تاریخ انعقاد قرارداد رویداد مزبور ۳بهمن ۱۴۰۱، تاریخ موثر اجرای آن ۸بهمن ۱۴۰۱ و بهای تمام‌شده فروش این واحد حدود ۷میلیارد تومان است.

«ثمسکن»: گروه سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص صورت‌های مالی منتشرشده در سال مالی منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس شرکت مذکور عنوان کرد که علت افزایش سود عملیاتی در سال مالی منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۱ نسبت به سال مالی قبل، افزایش سود سهام شرکت‌های فرعی و همچنین سود فروش سهام شرکت‌های فرعی و وابسته در راستای سیاست‌های عملیاتی شرکت بوده است.

«لابسا»: شرکت آبسال در خصوص کاهش سود عملیاتی بیش از ۳۰درصدی خود در دوره ۹ماه منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۱ نسبت به دوره مالی قبل شفاف‌سازی کرد. بر این اساس کاهش سود عمدتا به دلیل سیاست دولت در ثابت نگه‌داشتن قیمت کالا‌های شرکت‌های لوازم‌خانگی برتر بوده که شرکت آبسال نیز جزو آن‌ها محسوب می‌شود. به طوری که قیمت کولر فصل سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ و فصل ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ثابت بوده است. این در حالی است که هزینه‌های مواد و قطعات اولیه که مشمول قیمت‌گذاری نیست، تولید محصولات، حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌ها از قبیل آب و برق به صورت نجومی دائم در حال افزایش است. از سوی دیگر تورم کلی ایجادشده و کمبود نقدینگی باعث افزایش هزینه‌های مالی و عملیاتی شرکت شده است.

«لازما»: کارخانه‌های صنعتی آزمایش در خصوص سوالات مطرح‌شده در مورد صورت‌های مالی سه‌ماه منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۱ جواب‌هایی را به شرح زیر ارائه کرد. شرکت مذکور اعلام کرد افزایش سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از افزایش درآمد‌های عملیاتی (اجاره مستغلات) است که خود ناشی از اعمال نرخ‌های جدید اجاره و منطبق با شرایط منطقه‌ای در سال‌جاری شمسی محقق شده و مستندات درآمد‌های تحقق‌یافته مطابق اصول و استاندارد‌های حسابداری گویا میزان و آثار مالی است. از طرفی افزایش پیش پرداخت‌ها ناشی از اخذ مستندات مالیات مکسوره توسط مستاجران و همچنین اعتبارات مالیاتی ارزش‌افزوده، خرید و بیمه‌های مسوولیت و آتش سوزی و سایر خدمات بوده که متناسب با دوره مالی در حساب‌ها تعدیلات آن لحاظ خواهد شد. در این میان کاهش ۹۷درصدی موجودی نقد صرفا بیانگر موجودی در تاریخ ۳۰آذر ۱۴۰۱ بوده که با توجه به گردش طی دوره و دریافت و پرداخت‌های صورت‌گرفته، مانده مذکور بیانگر رخداد موثر بر روند فعالیت شرکت محسوب نمی‌شود.

همچنین سرفصل‌های درآمد‌های عملیاتی شرکت شامل درآمد‌های اجاره، شارژ، درآمد پارکینگ، بالابر و لیفتراک است. اصلاح مورد درخواست با توجه به ایراد سیستم کدال در دوره‌های قبل مبنی‌بر عدم‌پذیرش عدد صفر صورت گرفته که عدد یک، صرفا برای تایید سیستم درج شده و موضوع مذکور نیز بر روند فعالیت و گزارشگری موثر نیست، اما در صورت تاکید آن مدیریت، مراتب لحاظ خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده