تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۹۴۷۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت میلگرد کاهش یافت/ ۲ متغیر امیدبخش برای آینده بازار

‌می‌متالز - با عبور از پیک سرما در سال جاری و بازگشت گاز به خطوط تولید کارخانجات، قیمت میلگرد تا حدودی کاهشی شد. از سوی دیگر، رکود ساخت و ساز مسکن عامل دیگر کاهش نرخ این محصول شناخته می‌شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری ساخت‌وساز‌ها و البته احتمال ایجاد مشکل در تأمین برق در روز‌های گرم سال آینده این رویه تغییر یابد.

به گزارش می‌متالز، قیمت میلگرد به دلیل رشد تولید صنایع فولادی کاهش یافته است. این صنایع دو ماه دی و بهمن را به دلیل قطعی گاز با کمترین میزان تولید سپری کردند، اتفاقی که گرانی میلگرد و تیرآهن را رقم زده بود؛ با این حال امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از کاهش قیمت این محصول خبر داده و گفته بهای هر شاخه میلگرد از حدود ۳۴ هزار تومان به کمتر از ۲۷ هزار تومان رسیده است.

مشاهدات حکایت از درستی این گفته دارد. امروز ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۲ کارخانه قائم اصفهان هر شاخه ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت شده و میلگرد‌های ساخت ذوب آهن اصفهان نیز در سایز‌های گوناگون حول و حوش ۲۸ هزار تومان قیمت خورده است. بهای میلگرد‌های آجدار تولیدی دیگر کارخانه‌ها نیز از کانال ۳۱ هزار تومان بالاتر نرفته است.

کاهش قیمت میلگرد با پایان فصل سرما

کاهش قیمت این روز‌ها در حالی اتفاق افتاده که قیمت میلگرد از اوایل بهمن تا اوایل اسفند افزایش چشمگیری داشت. به طور مثال قیمت نوع آجدار این کالا در سایز ۱۲ که امروز دست‌کم در کانال ۲۶ هزار تومان قرار دارد، اوایل بهمن ماه در کانال ۲۱ هزار تومان قرار داشت. این جریان افزایش قیمت به دلیل کاهش تولید برآمده از قطعی گاز واحد‌های فولادی در ماه‌های سرد دی و بهمن اتفاق افتاده بود.

علاوه بر قیمت‌های یادشده برای میلگرد آجدار قیمت میلگرد ساده نیز در سایز‌های گوناگون در کانال ۲۸ هزار تومان در هر شاخه قرار گرفته است.

افزایش دوباره قیمت‌ها با ازسرگیری ساخت‌و‌ساز

اکنون میلگرد ارزان شده، چون واحد‌های فولادی دیگر مشکل قطعی گاز ندارند و جریان تولید به حالت پیشین بازگشته، اما تا چند روز دیگر همزمان با آغاز نیمه دوم اسفند ماه و از سرگیری ساخت‌وساز‌ها و در پی آن افزایش تقاضا برای میلگرد پیش‌بینی می‌شود این جریان کاهشی قیمت سیر افزایشی به خود بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت میلگرد در پی گرم شدن بازار ساخت‌وساز تنها به این کالای ساختمانی محدود نشود و دیگر مصالح همچون سیمان، تیرآهن، شن و ماسه و ... نیز با افزایش تقاضا برای آن‌ها گران خواهند شد؛ اتفاقی که رشد قیمت مسکن را در سال آینده در پی خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده