تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۹۹۵۳۷
سرویس خبر : زمین شناسی
در شورای معادن چهارمحال و بختیاری اعلام شد:

پرداخت ۱۴۶ میلیاردریالی حقوق دولتی معادن/ استخراج ۷ ماده معدنی از معادن استان

‌می‌متالز - معدنکاران چهارمحال و بختیاری در یکسال اخیر ۱۴۶ میلیاردریال حقوق دولتی پرداخت کردند.

ه گزارش می‌متالز، «فضل‌الله رحمتی» سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری در شورای معادن استان گفت: حقوق دولتی یا بهره مالکانه سهمی است که دولت بابت بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از شخص بهره‌بردار دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه معدنکاران چهارمحال و بختیاری بابت برداشت مواد معدنی از ذخایر استان در یکسال اخیر ۱۴۶ میلیارد ریال به دولت پرداخت کردند. تصریح کرد: این بهره مالکانه از فعالیت ۱۳۴ معدن به دست آمده است که بخشی از آن به استان جهت اجرای طرح‌های عمرانی و رفاهی در شهرستان محل وقوع معدن بازگشت می‌شود.

سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری افزود: مهمترین مواد معدنی در حال استخراج از معادن چهارمحال و بختیاری شامل سنگ تزئینی، خاک نسوز، سنگ گچ، سیلیس، سنگ لاشه، مواد اولیه سیمان و سنگ آهک است.

«غلامعلی حیدری» استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این شورا گفت: استان از ظرفیت خوبی در حوزه معادن برخوردار است، اما از این ظرفیت در راستای رونق تولید و اشتغال در استان طی سال‌های گذشته به‌طور کامل بهره‌گیری نشده است و می‌طلبد این مهم در سالجاری در راس برنامه متولیان امر قرار گیرد.

وی افزود: توسعه معادن مورد تاکید رییس‌جمهور است و از آنجا که کشور و استان ما نیز سرشار از ظرفیت‌های معدنی است می‌طلبد تا برنامه مدون و مشخصی برای بهره‌گیری کامل از این ظرفیت در استان تدوین شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال‌های گذشته در راستای رونق تولید و اشتغال از ظرفیت‌های معادن استان به‌طور کامل و حداکثری استفاده نشد، اما برای این مهم باید در سالجاری متناسب با شعار سال برنامه‌محور باشیم.

وی خام‌فروشی را آفت فعالیت‌های معدنی استان دانست و اضافه کرد: اگر بتوانیم در حوزه فرآوری محصولات به ویژه سنگ‌های تزئینی اقدام کرد هم ارزش‌افزوده تولیدات بالا می‌رود و هم اشتغال بیشتری می‌توان ایجاد کرد.

حیدری رونق ساخت و ساز مسکن در قالب نهضت ملی را فرصتی مناسبی برای بازاریابی تولیدات معدنی استان عنوان کرد و افزود: باید از این ظرفیت نهایت بهره‌گیری را داشت و بخش قابل توجهی از نیاز‌های استان خود و سایر استان‌ها را در این خصوص تامین کرد.

وی توجه به منافع عمومی در فعالیت‌های معدنی را مهمترین اصل استان دانست و اظهار داشت: در هر منطقه‌ای که مجوز احداث معدن صادر می‌شود نه تنها باید به حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی توجه داشت بلکه باید زمینه را برای بهره‌مندی مردم از منافع این فعالیت‌های اقتصادی فراهم کرد تا با مشکل اجتماعی روبرو نشویم.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سال‌جاری کار جهشی و نهضتی در راستای رشد تولید در حوزه معدن استان شکل گیرد.

هم اکنون از مجموع ۱۵۲ معدن دارای پروانه بهره برداری چهارمحال و بختیاری ۱۳۴ مورد فعال هستند که از این معادن ۱۰ نوع ماده معدنی استخراج می‌شود و زمینه اشتغال مستقیم هزار و ۴۹ نفر را فراهم کرده اند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده