تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۳۰۱۲۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل زیسکو در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان:

رعایت قوانین محیط‌زیست از اولویت های زیسکو است

می متالز - دکتر ماشاالله سهراب نژاد در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان، با تشریح طرح‌های زیست‌محیطی زیسکو، تأکید کرد: حفظ و حراست از محیط‌زیست و رعایت قوانین مربوط به آن از اولویت های زیسکو است.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه، مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دکتر سهراب نژاد چگونگی تولید فولاد به روش کوره بلند را تشریح کرد و گفت: سوخت در روش کوره بلند کک و زغال‌سنگ است و به دلیل شرایط خاص کوره بلند باید از زغالی با استاندارد‌های خاص استفاده کرد.

مدیرعامل زیسکو افزود: برای استفاده از زغال داخل با دو عامل محدودکننده مواجه هستیم. از طرفی میزان تولید زغال در کشورمان جوابگوی نیاز فولاد زرند و فولاد اصفهان نیست و از طرف دیگر کیفیت زغال تولید داخل هم پایین است و در این شرایط مجبور به واردات زغال از کشور‌های دیگر هستیم که فرایند واردات هم مشکلات خاص خود را دارد.

وی گفت: در صورت رعایت نکردن این استانداردها، کوره بلند دچار آسیب‌های جدی می‌شود؛ آسیب‌هایی که خسارت‌های میلیاردی به دنبال دارد.

دکتر سهراب نژاد در ادامه تصریح کرد: پروژه طرح توسعه زیسکو با توجه به همین شرایط و در راستای تولید فولاد به روش قوس الکتریکی برنامه ریزی شده تا ضمن افزایش تولید فولاد، برای حدود ۲ هزار جوان هم ایجاد اشتغال شود.

وی تأکید کرد: رعایت قوانین زیست‌محیطی در روش قوس الکتریکی سهل‌تر و با هزینه بسیار کم تری انجام می‌شود.

کارخانه سی دی کیو پروژه‌ای زیست‌محیطی است

دکتر سهراب نژاد در تشریح علت ساخت کارخانه سی دی کیو گفت: یکی از مراحل تولید در کارخانه کک‌سازی خنک کردن کک است. برای این کار، کک با دمای ۱۱۰۰ درجه به برج خاموش‌کن می‌رود و از اطراف روی آن آب پاشیده می‌شود تا کک سرد شود. وقتی روی کک آب ریخته می‌شود غباری متصاعد می‌شود که ناشی از بخار شدن آب است. همین غبار سبب درگیری ذهن برخی از همشهریان می‌شود.

مدیرعامل زیسکو افزود: چهار سال قبل با هزینه‌ای بالغ بر ۳۲ میلیون یورو، با هدف ایجاد طمأنینه ذهنی برای همشهریان و توجه به محیط‌زیست اقدام به خرید کارخانه سی دی کیو کردیم تا بتوانیم کک مشتعل را به روش خشک و با گاز نیتروژن خاموش کنیم.

وی گفت: گاز تولیدی در این مرحله شامل موادی، چون گوگرد، بنزن، بنزول و... است؛ این گاز را در محفظه‌ای کاملاً بسته هدایت و نگهداری می‌کنیم و پس از جدا کردن گاز‌های جانبی و غبار، آن‌چه می¬ماند گازی خنک و کاملاً سالم است که به آن گاز کک می‌گوییم و مجدد از همین گاز در چرخه خنک‌سازی، استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان اظهار کرد: یکی از پروژه‌های در حال اجرای زیسکو خط انتقال کک از کک‌سازی شماره یک به سی¬دی¬کیو است تا تمام کک تولیدی با همین روش خنک شود.

در کاهش مصرف آب هم موفق بوده‌ایم

دکتر سهراب‌نژاد در ادامه گفتگو به دو کارخانه دیواترینگ و درایر اشاره کرد و گفت: جناب دکتر پورمند همیشه تأکید دارند که هیچ چیزی در دنیا باطله نیست. ما با همین نگاه و با ساخت دو کارخانه دیواترینگ و درایر، هم میزان آب مصرفی را به یک ششم، کاهش داده‌ایم و هم در راستای حفظ محیط‌زیست گام مؤثری برداشته‌ایم.

ما از صنایعی که قوانین زیست‌محیطی را رعایت کنند حمایت می‌کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان هم در این دیدار، ضمن تأکید بر ضرورت حفظ محیط‌زیست گفت: ما باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا در کنار حفظ محیط‌زیست، به گسترش صنایع هم کمک کنیم.

طالب خالویی افزود: در سالی که به نام رفع موانع تولید است، بی‌شک از صنایعی که قوانین زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند حمایت خواهیم کرد.

رعایت قوانین محیط‌زیست از الویت های زیسکو است

رعایت قوانین محیط‌زیست از الویت های زیسکو است

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده