تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۰۲۵۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گلستان خبر داد:

رفع مشکلات ۵ واحد تولیدی گلستان در کارگروه تسهیل استان/ ۳۳ کشور مقصد کالا‌های صادراتی گلستان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گلستان از رفع مشکلات ۵ واحد تولیدی استان خبر داد و گفت: ۳۳ کشور مقصد کالا‌های صادراتی این استان هستند.

به گزارش می‌متالز، «درویش‌علی حسن‌زاده» مدیرکل صمت استان گلستان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در پانصد و نود و چهارمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان، در مجموع مشکلات ۵ واحد تولیدی استان بررسی و تصمیمات لازم جهت رفع آن‌ها اخذ شد.

وی افزود: شرکت‌های «تولید روسری و مقنعه رابعه آراسته»، «مایع دستشویی و ظرفشویی طرح در دست اجرا و احداث مهدی تبرسائی»، «بتن‌های آماده و سبک نوید نژاد حسین»، «انواع کود‌های آلی وارگانیک ویوا کرد»، «سورت و بسته بندی عثمان غروی» واحد‌هایی بودند که در این جلسات مشکلات آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته مدیرکل صمت استان گلستان، مشکلات این واحد‌ها در حوزه امور مالیاتی، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره برق و بانک‌های کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید بود که با همکاری نمایندگان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه، موانع تولید آن‌ها رفع شد.

بررسی راهکار‌های تقویت زنجیره‌های ارزش در بخش صنعت

وی با بیان اینکه در نشست با مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور و مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان، راهکار‌های تقویت زنجیره‌های ارزش در بخش صنعت این استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: در این نشست، نقشه کلی چهار زنجیره ارزش صنعت گندم، صنعت روغن خوراکی، صنعت گوجه فرنگی و صنعت پنبه که در استان وجود دارد، تشریح شد.

حسن‌زاده اضافه کرد: هدف از این نشست، ارائه وضعیت موجود و نیاز‌های استان جهت توسعه زنجیره‌های ارزش و درخواست مساعدت از وزارت کشور جهت تکمیل این زنجیره‌ها و ایجاد زنجیره‌های جدید به‌منظور توسعه استان گلستان بود.

وی با بیان اینکه بی‌تردید ایجاد، توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش، توسعه و پیشرفت استان را به همراه دارد، یادآور شد: در زنجیره ارزش صنعت گندم، استان گلستان با دارا بودن گندم با کیفیت بالا و کارخانجات آرد با ظرفیت بالا، از داشتن کارخانجات بزرگ تولیدکننده محصولات آردی رشته‌ای، تولید نشاسته، گلوتن و گلوکز بی‌بهره است.

مدیرکل صمت استان گلستان با اشاره به اینکه در زنجیره ارزش صنعت پنبه در استان، کارخانجات بزرگ نساجی و پوشاک وجود ندارد، تصریح کرد: در زنجیره ارزش صنعت گوجه فرنگی، در بخش تامین ماشین آلات و تاسیسات صنعتی، واحد‌های تولیدکننده بسته‌بندی اسپتیک و شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، نیاز به توسعه داریم و در زنجیره ارزش صنعت روغن خوراکی نیز در بخش شرکت‌های تولیدکننده انواع برچسب و تامین کنندگان و تولیدکنندگان ماشین آلات و تاسیسات صنعتی، دچار ضعف هستیم.

پیگیری نیاز به تامین مالی ثابت و درگردش واحد‌های صنعتی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برگزاری نشست با مدیرکل دفتر محیط کسب کار وزارت صمت با مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان، جهت بررسی نیاز به تامین مالی ثابت و درگردش واحد‌های صنعتی استان، تاکید کرد: به استناد بند ب ماده ۵۲ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، یکی از مهمترین چالش‌های سرمایه‌گذاران که پیگیری‌های لازم در این خصوص از طریق وزارت کشور و صمت صورت می‌‎پذیرد، نیاز به تامین مالی ثابت و درگردش واحد‌های صنعتی استان است.

حسن‌زاده ابراز امیدواری کرد، با رفع موانع تولید و تامین نیاز‌های تسهیلاتی صنعت‌گران و تولیدکنندگان استان شاهد رشد و توسعه روزافزون بخش صنعت، معدن و تجارت استان و حضور سرمایه‌گذاران جدید در گلستان ایران باشیم.

برگزاری دوره قالی‌بافی در استان

وی در ادامه به برگزاری دوره آموزشی ارتقای مهارت قالی‌بافان استان گلستان در نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: این دوره آموزشی، همزمان در ۴ نقطه استان شامل بخش داشلی برون و روستای قورپلجه شهرستان گنبد کاووس و شهرستان‌های بندرترکمن و آق قلا اجرا شد که در نهایت به ۴۰ قالی‌باف، آموزش داده شد.

تشکیل ۸۵ پرونده تخلف در گلستان

مدیرکل صمت استان گلستان در مورد علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری در حوزه لوازم یدکی با توجه به گستردگی در تنوع اقلام و محصولات به صورت ارشادی و در قالب گروه سه اتفاق می‌افتد، در واقع قیمت‌گذاری توسط واحد‌های تولیدی و براساس قیمت تمام شده هر قطعه به همراه سود منطقی لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: براساس طرحی که سال گذشته در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته، واحد‌های تولیدی مکلف هستند فاکتور‌های فروش خود را در سامانه جامع تجارت برای رصد و پایش میزان تولید، عرضه و فروش ثبت کنند.

حسن‌زاده به اجرای طرح رهگیری قطعات خودرو با هدف مبارزه با لوازم یدکی قاچاق، تقلبی و ناایمن اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته در وزارت صمت شروع شده و در قالب آن شناسایی کالا‌های قاچاق و تقلبی در دستور کار قرار گرفته است، در راستای این طرح قریب به دو هزار و ۱۰۰ مورد بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح استان انجام شده که منجر به تشکیل ۸۵ مورد پرونده تخلفاتی شده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده براساس خرید مواد اولیه و هزینه تمام شده است، بیان کرد: هر محصولی که قرار است تولید شود، تابع قیمت مواد اولیه موجود در سطح بازار است، در حوزه لوازم یدکی چندین ماده اولیه مهم و مؤثر وجود دارد که بخشی از آن در حوزه فولاد، بخشی دیگر در حوزه مس، آلومینیوم و پتروشیمی است لذا اگر تغییر و نوسانی در این دست از محصولات اتفاق بیفتد محصول نهایی هم دچار افزایش قیمت می‌شود.

مدیرکل صمت استان گلستان روند دائمی تغییر قیمت مواد اولیه را یک معضل دانست و تاکید کرد: وقتی قیمت مواد اولیه دستخوش تغییرات می‌شود، تولیدکننده نمی‌تواند با همان قیمت قبلی محصول تولیدی خود را به فروش برساند، از طرفی بخشی از مواد اولیه موردنیاز در صنایع مختلف وارداتی است و این مساله به طور مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای به‌دنبال افزایش هر روزه قیمت کالای تولیدی خود نیست چراکه در این‌صورت قدرت خرید مردم و به‌دنبال آن میزان عرضه کاهش می‌یابد و از سویی دیگر بخشی از مساله افزایش قیمت‌ها به مدیریت اقتصاد کلان مرتبط است، افزایش دستمزد‌ها را علت دیگر افزایش قیمت کالا‌ها برشمرد و یادآور شد: افزایش دستمزد‌ها بر قیمت تمام شده کالا‌ها اثرگذار است و در کنار آن هزینه‌های دیگری وجود دارد که بر قیمت کالا‌ها تأثیر می‌گذارد.

حسن‌زاده یادآور شد: مقام معظم رهبری امسال را به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند که با توجه به شعار سال امیدواریم در اقتصاد کلان کشور اتفاقات خوبی بیافتد تا شاهد افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات نباشیم.

۳۳ کشور مقصد کالا‌های صادراتی گلستان

وی با بیان اینکه قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم مقاصد صادراتی گلستان ۲۵ کشور بود که این تعداد به‌عنوان یک شاخص مهم در توسعه صادرات در پایان سال گذشته به ۳۳ کشور رسید، اضافه کرد: ارزش هر تن کالای صادراتی استان در پایان سال ۱۴۰۰ برابر ۴۵۵ دلار بوده که با رشدی ۳۶ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ به ۶۱۷ دلار رسده است.

مدیرکل صمت استان گلستان ادامه داد: میزان صادرات استان گلستان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ابتدای مرداد ۱۴۰۰، ۵۳۱ هزار تن با ارزش ۲۰۹ میلیون دلار بود که این میزان طی یک و نیم سال فعالیت دولت سیزدهم از نظر وزنی با رشدی ۱۹ درصدی به ۶۳۱ هزار تن و از نظر ارزشی با رشدی ۸۰ درصدی به ۳۷۶ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه لبنیات، پلی استایرن، آهن آلات، ید، نئوپان و خوراک آبزیان مهمترین اقلام صادراتی استان طی این مدت بوده، تصریح کرد: با عنایت به اینکه گلستان تنها استان تولید کننده ماده معدنی با ارزش ید است، رتبه اول صادرات ید در کشور در اختیار استان گلستان است و گلستان در صادرات پنیر، پلی استایرن و گوشت مرغ رتبه دوم کشور و در صادرات پریفرم رتبه پنجم و در صادرات رب گوجه فرنگی رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.

به گفته حسن‌زاده، گلستان در صادرات به کشور قزاقستان رتبه اول کشور، اوگاندا، رومانی و ترکمنستان رتبه دوم کشور، بلغارستان رتبه سوم کشور، لهستان رتبه چهارم کشور و عراق رتبه بیست و چهارم کشور را در اختیار دارد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده